אלכסנדר מישלאייבסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר זכארייביץ' מישלאייבסקי
Александр Захарьевич Мышлаевский
אלכסנדר מישלאייבסקי
אלכסנדר מישלאייבסקי
לידה 24 במרץ 1856
זלטופול, האימפריה הרוסית האימפריה הרוסית (1699–1858)האימפריה הרוסית (1699–1858)
פטירה 1920 (בגיל 63 בערך)
מדינה האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית הקיסרית הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא האימפריה הרוסית
תקופת הפעילות 18741920 (כ־46 שנים)
דרגה גנרל (האימפריה הרוסית) גנרל חיל הרגלים
תפקידים בשירות
ראש מנהל המטה הכללי
מפקד הקורפוס ה-2
מפקד הארמייה הקווקזית
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
עיטורים
  • עיטור ולדימיר הקדוש, דרגה 4
  • מסדר סנטה אנה, דרגה 2
  • מסדר סטניסלב הקדוש, דרגה 2
  • עיטור אנה הקדושה, דרגה ראשונה
  • מסדר ולדימיר הקדוש, דרגה 2
  • עיטור ולדימיר הקדוש, דרגה 3
  • מסדר סטניסלב הקדוש, דרגה 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר זכארייביץ' מישלאייבסקירוסית: Александр Захарьевич Мышлаевский;‏ 24 במרץ 18561920) היה גנרל רוסי אשר התפרסם כמי שפיקד על הארמייה הקווקזית במהלך קרב סריקמיש.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישלאייבסקי נולד בזלטופול ב-24 במרץ 1856. הוא למד בגימנסיית ז'יטומיר, וב-1874 התגייס לצבא האימפריה הרוסית. לאחר מכן למד בבית הספר לתותחנים "מיכאילובסקי" ובאקדמיית המטה הכללי "ניקולייב". בין השנים 18841898 הוא שרת במחוז הצבאי קייב ובמטה הכללי הרוסי. לאחר מכן עבד במחלקה להיסטוריה צבאית של אקדמיית המטה הכללי "ניקולייב" עד 1905, ובמקביל שימש כראש הארכיון המדעי הצבאי של המטה הכללי עד 1903. בין מרץ לספטמבר 1909 הוא שימש כמממלא מקום ראש מנהל המטה הכללי. לאחר מכן הועבר לשמש כמפקד הקורפוס הקווקזי ה-2. בדצמבר 1913 הוא עבר לתפקיד עוזר למשנה למלך בקווקז.

ב-1914, לאחר הפלישה העות'מאנית לקווקז, מונה מישלאייבסקי למפקד הארמייה הקווקזית והוטל עליו לעצור את הפלישה. בדצמבר של אותה שנה, נכנסו כוחותיו לקרב עם העות'מאנים בעיירה סריקמיש. הרוסים הצליחו אך בקושי להגן על העיירה בפני התוקפים. מישלאייבסקי נתקף פאניקה, הוציא פקודת נסיגה ונמלט בעצמו לטיפליס. בפועל, הפקודה לא הועברה, וסגנו של מישלאייבסקי גאורגי ברכמן, תפס את הפיקוד על הארמייה יחד עם ראש מטהו ניקולאי יודניץ'. יחד, הם הצליחו לעצור את ההתקדמות העות'מאנית. בטיפליס, מישלאייבסקי כתב דו"ח בו תיאר בצצורה פסימית את ההתקדמות העות'מאנית בקווקז. הדו"ח שלו גרם לבהלה המונית בעורף הרוסי.

בפועל, ברכמן ויודניץ' זכו לניצחון מזהיר על העות'מאנים. הם הדפו אותם מכל שטחי האימפריה ופתחו בפני הצבא הרוסי את הדרך לאנטוליה. בעקבות כך, נודע מישלאייבסקי ברוסיה בתור "גנרל הפאניקה". בינואר 1915 הוא הודח מהפיקוד על הארמייה, ויודניץ' מונה למפקד החדש. כעבור חודשיים הוא סולק מהצבא. כעבור מספר חודשים הוא הוחזר לצבא והועסק בתעשיית המתכת הצבאית. לאחר מהפכת פברואר הוא מונה למפקד המחוז הצבאי קאזאן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]