אריק פרווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק פרווה
Erik Perwe
לידה 1905
קרלסקרונה, מחוז בלקיניה, דרום מזרח שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 29 בנובמבר 1944 (בגיל 39 בערך)
הים הבלטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (23 באוקטובר 2006) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם אריק פרווה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק ילמאר פרווהשוודית: Erik Hjalmar Perwe;‏ 1 בינואר 190529 בנובמבר 1944) היה כומר שוודי, מחסידי אומות העולם, שהציל במלחמת העולם השנייה אלפי יהודים ממוות בידי הנאצים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק פרווה נולד ב-1 בינואר 1905 בעיר קרלסקרונה, הנמצאת במחוז בלקיניה שבדרום מזרח שוודיה. אמו נפטרה במהלך לידתו. פרווה הצטרף לארגון העולמי של צעירי הנוצרים ימק"א בגיל צעיר וסיים את לימודי התאולוגיה בשנת 1931. לאחר מכן נישא לאשתו, אותה הכיר לראשונה בימק"א. בינואר 1942 פרווה התמנה לכומר בכנסייה בנורשפין, אך נשאר בתפקידו רק מעט יותר מחצי שנה לפני שעבר לתפקידו החדש ככומר בכנסייה הוויקטוריאנית השוודית שבברלין[1].

פעילות בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרווה מונה לכומר הכנסייה הוויקטוריאנית השוודית בברלין בספטמבר 1942, כשנשלח על ידי הארכיבישוף אירלינג איידן במטרה מפורשת להציל יהודים. הוא מילא את מקומו של הכומר בירגר פורל (Birger Forell), שהוחזר לשוודיה לאחר שהנאצים הכריזו עליו כעל בלתי רצוי. למרות הסכנה שנשקפה לו ולבני משפחתו, פרווה החליט להמשיך את הפעילויות הנסתרות של פורל בכנסייה ובהצלת היהודים.

בזכות התמיכה של מתנדבים וכספים רבים שנשלחו אליו, פרווה הפך את הכנסייה ל"גן עדן" עבור הפליטים היהודים. הוא פעל להברחת יהודים לשוודיה באמצעות תשלום שוחד לפקידים בחברות תעופה וברכבת. פרווה סיפק גם כסף, מזון, מסמכים מזויפים ותמיכה נפשית ליהודים שלא הצליח להבריח. אותם יהודים הוחבאו במקומות מסתור שונים ברחבי ברלין: בפארקים, בתחנות רכבת, במבנים שהופצצו ובבתיהם של אנשים אמיצים ברחבי העיר.

ב-29 בנובמבר 1944 פרווה טס לביקור קצר בשוודיה, אך מצא את מותו לאחר שמטוסו התרסק בים הבלטי על כל נוסעיו. ישנה סברה בלתי מבוססת כי הגסטאפו חיבל במטוס טרם המראתו משום שחשד בפרווה ובמטרותיו. גם מחליפו של פרווה ככומר הכנסייה, אריק מירגרן (Erik Myrgren), שהוכר אף הוא כחסיד אומות העולם, המשיך בפועלו של פרווה וכך ניצלו בחסות הכנסייה הוויקטוריאנית יהודים רבים במהלך המלחמה[2].

הכרה והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר סטולברג שבגרמניה נקרא על שמו של פרווה בית ילדים.

בברלין, על קיר בית הספר השוודי בעיר הוצב שלט לזכרו.

בכנסיית הדוויג שבנורשפין, אותה כנסייה בה שימש פרווה ככומר לפני המלחמה, הוקם פסל לזכרו.

פרווה הוכר כחסיד אומות העולם על ידי יד ושם בתאריך 23 ביוני 2006.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק פרווה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Erik H Perwe, אתר Svenskt biografiskt lexikon
  2. ^ אריק פרווה, באתר יד ושם (באנגלית)