בלוודיר (אשר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלוודיר
Belvedere
מידע כללי
צייר מאוריץ קורנליס אשר
תאריך יצירה 1958
טכניקה וחומרים הדפס אבן (ליתוגרפיה)
ממדים בס"מ
רוחב 29.5 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 46.2 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלוודיר (Belvedere) או מרפסת תצפית הוא הדפס אבן (ליתוגרפיה) מעשה ידי הצייר ההולנדי מאוריץ קורנליס אשר משנת 1958. בציור נראה מבנה, אשר במבט מעמיק מתברר שאינו יכול להתקיים במציאות.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז היצירה מוצג מבנה תלת-קומתי, הנראה במבט ראשון כמבנה רגיל. שתי הקומות העליונות הן מרפסות פתוחות; רצפת הקומה השלישית ותקרתה נתמכות על ידי עמודים. במבט ראשון נראים כל עמודי הקומה השנייה כשווים באורכם, אולם למעשה העמודים בקדמת המבנה תומכים את חלקו האחורי של המבנה, והעמודים בחלקו האחורי של המבנה תומכים את קדמת המבנה, פרדוקס זה מאפשר לסולם הנמצא באמצע הקומה השנייה להימצא מחוץ לקומה השלישית.

לרגלי המבנה נראה אדם היושב על ספסל ומחזיק בידו קובייה בלתי אפשרית במציאות, שנבנתה על פי תרשים של קוביית נקר שנמצא לרגליו. הקומה הראשונה של המבנה היא למעשה כלא שבחלונו ניתן לראות ראש של אדם. סורגי החלון, בדומה לעמודי המבנה, מסודרים בצורה שאינה אפשרית במציאות.

על מדרגות המבנה ניצבת אישה המבוססת על דמות מתוך לוח הגיהנום (הלוח הימני) של הטריפטיכון של הירונימוס בוש "גן התענוגות הארציים".

בעולם תלת ממדי לא ייתכן קיום בו זמני של חזית ואחור, ולכן אי אפשר לציירם. אולם אפשר בהחלט לצייר עצם שבמבט ממעל ובמבט מתחת נראות בו מציאויות שונות. הנער היושב על הספסל מחזיק בידו קובייה אבסורדית ממש באותה מידה... דומה כי אינו ער לעובדה כי מרפסת התצפית שמאחוריו בנויה, אף היא, באותו סגנון לא אפשרי. על רצפת המשטח התחתון, כלומר בתוך המבנה, ניצב סולם ועליו מטפסים שני בני אדם. אך לכשיגיעו קומה אחת גבוה יותר, הם שוב יימצאו תחת כיפת השמים... האם ייפלא איפוא שאיש מן החבורה הזו אינו מוטרד מגורלו של האסיר בצינוק, התוחב ראשו בעד סורגים ומבכה על מר גורלו?

מ.ק. אשר, עבודות גראפיות, בנדיקט טאשן וסטימצקי בע"מ, 1994

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מ.ק. אשר, עבודות גרפיות, סטימצקי טאשן, 1994, בתרגום עדנה קלגסברון ובעריכת שלומית אריאל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]