ג'יימס מקדוגל הרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס מקדוגל הרט
James McDougal Hart
לידה 10 במאי 1828
קילמרנוק, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוקטובר 1901 (בגיל 73)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גרינווד עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור נוף עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אסכולת נהר הדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מארי תרזה גורש הארט עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים לטישה בונה הארט, מרי תרזה הארט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס מקדוגל הרט (אנגלית: James McDougal Hart;‏ 10 במאי 182824 באוקטובר 1901), היה צייר נוף אמריקאי יליד סקוטלנד וצייר בסגנון אסכולת נהר ההדסון.[1]

משפחה וחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרט נולד בקילמרנוק, סקוטלנד, ועבר לאמריקה עם משפחתו בצעירותו. אחיו הגדול, ויליאם הרט, היה גם אמן באסכולת נהר הדסון, וכך גם אחותו הצעירה ג'ולי הרט בירס ושתי בנותיו, שתיהן ציירות דיוקנאות, לטיציה בונט הרט (1867 - ספטמבר 1953) ומרי תרזה הרט (1872–1942 ).

באלבני, ניו יורק, הוא הוכשר אצל יצרן שלטים וכרכרות - אולי זה אותו מעביד שלקח לעבודה את אחיו בתחילת דרכו. לימים חזר ג'יימס לאירופה להכשרה אמנותית רצינית, למד במינכן כתלמידו של פרידריך וילהלם שירמר בדיסלדורף.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס מקדוגל הרט, החווה הישנה, 1862

הרט חזר לאמריקה בשנת 1853. הוא הציג את עבודתו הראשונה באקדמיה הלאומית לעיצוב בשנת 1848 והיה מועמד לאקדמיה הלאומית בשנת 1857 וחבר מן המניין בשנת 1859. הוא היה מסור במיוחד למוסד זה והציג שם במשך תקופה של יותר מארבעים שנה וכיהן כסגן נשיא המוסד בשלהי חייו משנת 1895 עד 1899.

כמו אחיו ויליאם, גם ג'יימס הציג באיגוד האמנות בברוקלין ובתערוכות מרכזיות ברחבי הארץ.

יחד עם מרבית אמני הנוף הגדולים באותה תקופה, הרט ביסס את פעילותו בעיר ניו יורק ואימץ את הסגנון של אסכולת נהר ההדסון. בעוד שהוא ואחיו ויליאם ציירו לעיתים קרובות נושאי נוף דומים, ייתכן שג'יימס נטה יותר לצייר יצירות גדולות במיוחד. דוגמה לכך הוא הציור הגדול The Old Homestead 1862, הציור באוסף המוזיאון לאמנות באטלנטה, ג'ורג'יה. ייתכן שג'יימס נחשף לציורים גדולים במהלך לימודיו בדיסלדורף.[2]

כמו אחיו ויליאם, ג'יימס הצטיין בציור בקר. בניגוד לטריוויאליות של כמה מסצינות הבקר שלו, ציורי הנוף העיקריים שלו נחשבים ליצירות חשובות של אסכולת נהר הדסון. דוגמה משובחת במיוחד היא "קיץ בקטסקייל", מצוי במוזיאון במדריד, ספרד.

הארט נקבר בבית העלמין גרין-ווד בברוקלין, ניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס מקדוגל הרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]