ויליאם הרט (צייר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם הרט
William Hart
לידה 31 במרץ 1823
פייזלי, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 ביוני 1894 (בגיל 71)
מאונט ורנון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גרינווד עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אסכולת נהר הדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Jessica Wallace Hart עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם הרטאנגלית: William Hart;‏ 31 במרץ 182317 ביוני 1894) היה צייר נוף אמריקאי יליד סקוטלנד, והשתייך לאסכולת נהר הדסון. אחיו הצעיר, ג'יימס מקדוגל הרט, ואחותו הקטנה ג'ולי הרט בירס, היו גם הם אמנים. הוא למד אצל ז'ול-ג'וזף לפבר.

ביוגרפיה ועבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם הרט נולד בפייזלי, שבסקוטלנד ובשנת 1831 היגר לארצות הברית עם משפחתו, והתיישב באולבני, שבניו יורק. הוא הוכשר לציור דקורטיבי באולבני, ניו יורק. הוא התאמן גם כצייר דיוקנאות, ככל הנראה לאחר 1834. הוא סייר במדינות המערב התיכון, בעיקר במישיגן, בשלהי שנות השלושים של המאה ה-19 וחיפש עבודות בציור דיוקנאות, ולא הצליח למצוא.

הוא הציג את עבודתו הראשונה באקדמיה הלאומית לעיצוב בשנת 1848, וחזר לאלבני לצמיתות בשנת 1849.

בסוף 1849 שוכנע על ידי ד"ר אורמסבי לנסוע לאירופה ללמוד ציור נוף. הוא צייר בעיקר בסקוטלנד עד 1852, לאחר מכן חזר לאולבני, ניו יורק, ואז בשנת 1853, עבר לעיר ניו יורק.

כשהוא חזר לאמריקה, הרט העביר את האנרגיה שלו לציור נוף. כמו רוב אמני הנוף האמריקניים הגדולים באותה תקופה, הרט התיישב בעיר ניו יורק, שם פתח סטודיו ברחוב העשירי בשנת 1858. בשנת 1865 נבחר לנשיא האקדמיה לעיצוב ברוקלין.[1]

וילאם הרט, הר מדיסון

הרט היה חבר מן המניין באקדמיה הלאומית בשנת 1858 והמשיך להציג שם את ציוריו בקביעות באמצע שנות ה-70. הוא גם הציג באיגוד האמנות בברוקלין ובתערוכות מרכזיות ברחבי הארץ. הרט היה חבר באגודה האמריקאית לצבעי מים, והיה נשיאה בשנים 1870 - 1873. הומר דודג' מרטין היה בין תלמידיו.

סגנון הנוף הבוגר שלו התאים לסגנון של אסכולת נהר ההדסון, כשהוא מדגיש אור ואווירה, במיוחד תיאור אור שמש זוויתי וצל בחזית.

עבודות מאוחרות יותר מעידות כי העדיף לשלב בציוריו פרות רועות. הבקר היה מוטיב פופולרי בסגנון אסכולת נהר הדסון, וכמעט כל אמן כלל אותן לפחות בחלק מהנופים שצייר, כסמלים שכיחים של מערכת היחסים ההרמונית של האדם עם הטבע. כמה אמנים, כולל ויליאם וג'יימס הרט יחד עם תומאס ביגלו קרייג, יצרו התמחות בדיוקנאות של פרות.

וילאם הרט, פרות במרעה

בציורים אלה, שהיו פופולריים מאוד בקרב אספנים אמריקאים של סוף המאה ה-19, היו בדרך כלל כמה ראשי בקר רועים או מושקים בחזית הציור או במרחק בינוני, והנוף ממלא תפקיד תומך בהן כתפאורה סתמית.[2]

הרט היה ידוע גם בזכות תחריטים יוצאי דופן שלו. בשנת 1883 קיימה מחלקת האמנות במכון היצרנים והמכונאות של ניו אינגלנד בבוסטון תערוכה חשובה של אמנות אמריקאית. קטלוג התערוכה התרכז ברובו ברישומים ותחריטים אמריקאים של 731 יצירות אמנות מקוריות.

תחריטו האייקוני של ויליאם הרט, "נוף נפונוק, מחוז אלסטר, ניו יורק", הוצג לראשונה בתערוכה זו והוא מופיע בקטלוג במספר 362.[3] עבודת שמן על בד משנת 1883, גם היא של אותו נוף נפונוק, נמצאת באוסף מוזיאון המטרופוליטן לאמנות - תרומה ישירה של בתו של הרט, ג'סי הרט ווייט.[4] בשנת 1885, צייר הרט את ״הנוף השקט״ שנמצא כעת במוזיאון האמנות האמריקני בסמית'סוניאן, וושינגטון די. סי.[5]

הרט נפטר במאונט ורנון, ניו יורק, ב־17 ביוני 1894. הוא נקבר בבית העלמין גרין-ווד בברוקלין, שבניו יורק.

בתו ג'סי הרט ווייט הייתה אמו של סופר הילדים המפורסם, א. ב. ווייט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם הרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Catalogue of works by landscape painter William Hart and James M. Hart, web.archive.org, ‏2014-12-24
  2. ^ George William Sheldon, American painters: with eighty-three examples of their work engraved on wood, New York : D. Appleton and company, 1879
  3. ^ New England Manufacturers' and Mechanics' Institute (Boston Mass.), Catalogue of the Art Department of the New England Manufacturers' and Mechanics' Institute ... Boston, Mass., U.S.A., 1883, Cupples, Upham & Company, 1883. (באנגלית)
  4. ^ "William Hart - Scene at Napanoch - The Metropolitan Museum of Art", metmuseum.org
  5. ^ A Quiet Nook | Smithsonian American Art Museum, americanart.si.edu (באנגלית)