הדרבי של אוהיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הדרבי של אוהיואנגלית: Ohio Derby, אך מוכר יותר כ-Hell is Real Derby[1]) הוא מפגש המתקיים פעמיים בשנה[2] במסגרת ליגת ה-MLS בכדורגל בין הקולומבוס קרו ומועדון הכדורגל סינסינטי. בנוסף לשני מפגשים קבועים אלה, יכול להתקיים משחק נוסף בין הצדדים גם במסגרת גביע ארצות הברית הפתוח[3] וכן במסגרת פלייאוף ה-MLS, שכן שתי הקבוצות משחקות במסגרת המחוז המזרחי של הליגה. הפעם הראשונה בה נפגשו הקבוצות שלוש פעמים באותה העונה הייתה בשנת 2023 אז נפגשו הקבוצות, בנוסף למפגשי הליגה, גם בגמר המזרח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1996 הייתה קולומבוס קרו קבוצת MLS קבועה, ולא זו בלבד שהיא הייתה מהמייסדות של הליגה, היא הייתה הקבוצה הראשונה שנרשמה בפועל כקבוצה פעילה, לאחר שהצליחה לעבור את רף המינימום של 10,000 מנויים עונתיים. יתרה מכך, במהלך 20 השנים הבאות הייתה הקרו קבוצת הכדורגל המקצוענית היחידה במדינת אוהיו, ואחת משלוש קבוצות הכדורגל המקצועניות היחידות ב-MLS מהמערב התיכון של ארצות הברית.[4]

בשנת 2016, מיד עם הקמתה של קבוצת כדורגל מקצוענית בסינסינטי אשר נרשמה כחברה ב-USL, החל משא ומתן בין הנהלת הקבוצה ומנהלת ה-MLS על הצטרפות עתידית שלה לליגה הבכירה. בעוד מתנהל משא ומתן בין הנהלת סינסינטי ל-MLS, הודיע נשיא הקולומבוס קרו, אנתוני פריקורט על רצונו להעתיק את הקרו לאוסטין, בירת טקסס. במהלך הדיונים על הקמת קבוצת כדורגל מקצוענית באוסטין, טען פריקורט[דרושה הבהרה] כי אוהיו עצמה לא תיפגע, וכי אוהדי כדורגל מקולומבוס יכולים להדרים את 120 הקילומטרים המפרידים בין הערים, אם ברצונם להמשיך ולצפות במשחקי MLS, דבר שהרגיז את אוהדי הקרו, שהחלו לחשוד שאישור הצטרפותה של סינסינטי לליגה נועד, בין היתר, כדי לאפשר את העתקת הקרו לאוסטין.[5]

אוהדי סינסינטי עם הסלוגן של הדרבי, במשחק הראשון בין הקבוצות.

ראשית היריבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגש הראשון אי פעם בין הקבוצות התרחש כארבעה חודשים לפני ההכרזה של פריקורט, עת נפגשו שני המועדונים במסגרת הסיבוב הרביעי של גביע ארצות הברית הפתוח, במשחק שהתקיים בסינסינטי ב-14 ביוני 2017. סינסינטי, אז קבוצה מהליגה השנייה שהייתה קיימת פחות משנתיים, הייתה אנדרדוג מובהק מול יריבתה, קולומבוס קרו, לה מעל 20 שנות ניסיון בליגה הבכירה, כולל זכייה אחת באליפות, וזכייה אחת בגביע ארצות הברית הפתוח. למרות זאת, הצליחה סינסינטי לדבוק באימרה "לדרבי חוקים משלו", ניצחה את המשחק בתוצאה 1-0, והמשיכה את מסעה בגביע עד שנעצרה בחצי הגמר מול ניו יורק רד בולס.

ב-10 באוגוסט 2019, כשעננת קיום עדיין מרחפת מעל ראשה של הקרו, נפגשו הקבוצות לראשונה במסגרת ליגה ה-MLS. המשחק, שהתקיים באצטדיון מפרה המיתולוגי של קולומבוס, הסתיים ללא הכרעה, בתוצאה 2-2. במשחק השני של אותה עונה בין הקבוצות, שהתקיים כשבועיים לאחר מכן, ב-25 באוגוסט, ניצחה קולומבוס את הדרבי הראשון במסגרת ה-MLS, בסינסינטי, בתוצאה 3-1.

למרות ההפתעה במסגרת טורניר הגביע ב-2017, נכון לתום עונת המשחקים 2023, עליונותה של קולומבוס הוותיקה די ברורה, ומתוך 14 המפגשים שהתקיימו בין הקבוצות בכל המסגרות, הצליחה סינסינטי לנצח רק שלושה משחקים (ורק בביתה), בעוד קולומבוס ניצחה בשבעה מפגשים. רק במשחק אחד, אשר התקיים ב-19 באוגוסט 2020 בסינסינטי, לא הובקעו שערים.

ב-2 בדצמבר 2023 נפגשו הקבוצות לראשונה במסגרת פלייאוף ה-MLS, במשחק הגמר של המזרח. המפגש התקיים באצטדיון TQL בסינסינטי. לאחר הארכה, גברה קולומבוס קרו על סינסינטי בתוצאה 3-2, בדרך לזכייה שלישית בגביע ה-MLS.

השלט לצד הדרך על ה-I-71, ממנו נגזר הכינוי של הדרבי.

מקור השם Hell is Real[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכינוי המקובל באוהיו (אך בשימוש גם מחוצה לה) ליריבות בין המועדונים הוא Hell is Real. מקור השם הוא בשלט מיסיונרי שנמצא על כביש I-71 דרום (מקולומבוס לסינסינטי), והסלוגן אומץ על ידי אוהדי שתי הקבוצות כסמל ליריבות המרה ביניהן.[6] עם זאת, ועל אף השימוש בביטויים המרמזים על איבה בין הצדדים, במהלך כמעט עשור של יריבות,[7] לא נרשמו תקריות אלימות בין קבוצות האוהדים במשחקים בין הקבוצות, ואין הפרדה בין מחנות האוהדים בימי דרבי (בתוך האצטדיונים או מחוצה להם). אפילו ב"משחק העונה" בין הקבוצות בגמר המזרח בשנת 2023, אוהדי קולומבוס ישבו ביציעי סינסינטי ללא הפרדה.

ככלל, תופעת האולטראס אינה קיימת בכדורגל האמריקני (ולא מקובלת בספורט האמריקני בכללותו), ובמצב הדברים הקיים נראה ששני הצדדים שומרים על יריבות מתורבתת, גם אם ישנו שימוש במילים ומונחים בעלי אופי מעט אלים.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות ממשחק הדרבי הראשון באצטדיון קולומבוס קרו החדש:

סטטיסטיקות ושיאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנתונים נכונים ל-11 בדצמבר 2023:

קבוצתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התוצאה הגבוהה ביותר: 4-0 (לקולומבוס) ב-11 ביולי 2020[8]
  • מספר השערים הרב ביותר במשחק בודד: 5 (שני ניצחונות לקולומבוס וניצחון אחד לסינסינטי, כולם בתוצאה 3-2)
  • מספר הצופים הגבוה ביותר: 30,611 (ניצחון 3-1 לקולומבוס) ב-25 באוגוסט 2020
  • ממוצע צופים למשחק: 22,394[9]

אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הדרבי של אוהיו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילולית: "הגיהנום הוא [מקום] אמיתי".
  2. ^ אך יכול להתקיים עד ארבע פעמים בשנה.
  3. ^ כפי שאכן קרה במשחק הראשון בין הצדדים.
  4. ^ השתיים האחרות היו ספורטינג קנזס סיטי ושיקגו פייר.
  5. ^ Potential Columbus Crew move could impact FC Cincinnati
  6. ^ How the ‘Hell is Real’ soccer rivalry came to be
  7. ^ נכון לסוף עונת 2023.
  8. ^ עקב מגפת הקורונה, משחק זה התקיים במתחם עולם הספורט של ESPN בדיסניוורלד שבאורלנדו, פלורידה. משחק זה נערך ללא קהל.
  9. ^ בסטטיסטיקה זו לא נספרו המשחקים בהם לא הורשו צופים להיכנס למגרשים עקב מגפת הקורונה, אך כן נספר המשחק בקולומבוס, שהתקיים ב-6 בספטמבר 2020, בו הורשו 1,500 אוהדים לשבת ביציעים (במסגרת מגבלות הקורונה).