ההצגה הגדולה בתבל (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההצגה הגדולה בתבל
The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution
מידע כללי
מאת ריצ'רד דוקינס
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע פופולרי
נושא אבולוציה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Free Press, Transworld Publishers עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2009
מספר עמודים 479
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת זמורת ביתן
תאריך 2010
תרגום עמנואל לוטם
סדרה
ספר קודם יש אלוהים? עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Magic of Reality עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002803305
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההצגה הגדולה בתבל: הראיות בזכות האבולוציה הוא ספר מדע פופולרי פרי עטו של הביולוג הבריטי ריצ'רד דוקינס משנת 2009. בספרו שוטח דוקינס את הראיות לאבולוציה ביולוגית באופן המתאים לקהל שאינו בקיא בתחום. הספר פורסם לראשונה בבריטניה ותורגם לעברית בשנת 2010. הוא פורסם אחרי רב המכר של דוקינס יש אלוהים? (2006) ואחרי The Ancentor's Tale (‏2004) המתאר את היסטוריית המוצא האנושי עד לאביוגנזה.

בשבוע הראשון לאחר הוצאתו לאור, טיפס הספר לצמרת רשימת רבי המכר של הסאנדיי טיימס. גרסת ספר מוקלט באנגלית הופקה גם כן, כשהמקריאים הם דוקינס עצמו ובת זוגו השחקנית ללה וורד. ספרים רבים נוספים של דוקינס יצאו בפורמט זה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד דוקינס כתב ספרים רבים על אבולוציה כשהראשונים והמפורסמים שבהם הם הגן האנוכי (1976) והפנוטיפ המורחב (1982). לאחר הוצאת ספרים אלו פרסם דוקינס שלושה ספרים נוספים המבהירים חוסר הבנות נפוצות לגבי האבולוציה.[1] דוקינס הפיק סדרה תיעודית בשם הגאונות של צ'ארלס דרווין בה בחן את חייו של דרווין ודן בהוכחות נוספות לאבולוציה (2008). למרות עבודות אלו ואחרות, חש דוקינס ב"חולייה חסרה" בעבודתו בהסברת ממשות האבולוציה לקהל הרחב משום שמעולם לא הסביר באופן מקיף ופרטני את הראיות למוצא משותף. דוקינס טוען שבזמן כתיבת הספר הקולות המתנגדים לאבולוציה היו חזקים מאי פעם על אף קיומן של הוכחות מכריעות למוצאנו המשותף. הספר יצא, שלא במקרה, בשנת חגיגות 150 שנה להולדתו של צ'ארלס דרווין.

הספר מוקדש למעצב האתרים ג'וש טימונן, אשר שיתף פעולה עם קבוצה קטנה של אחרים בהקמת אתר האינטרנט RichardDawkins.net. דוקינס כותב את הקדמה "הכישרון היצירתי של ג'וש הוא עמוק, אבל הדימוי של קרחון איננו לוכד את רוחב התרומות שלו לפעילות המשותפת שלנו, ולא את חוש ההומור הטוב והחם שאיתו הוא עושה אותם." דוקינס גם מודה לאשתו ללה "על העידוד הבלתי פוסק, הביקורת הסגנונית המועילה וההצעות האופייניות לסגנון ", וחברו צ'ארלס סימוני עם פרישתו, לאחר ארבע עשרה שנים ושבעה ספרים.[1]

ראיות בזכות האבולוציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוקינס בספר הזה פורס מגוון שלם של ראיות שתומכות בתהליך האבולוציה. מטרתו כפי שהצהיר עליה בתחילת הספר היא לחמש את כל מי שתומך באבולוציה במידע כנגד אותם אנשים שמכחישים אותה[2]. בספר הוא מעלה מאפיינים של האבולוציה, וכנגדם את הטענות השגורות בפי המתנגדים לה. הוא משתמש בדוגמאות רבות כדי להוכיח את אותם המאפיינים וללעוג לאותם מתנגדים. למתנגדים לטענות בדבר השבחה טבעית, הוא מציג ראיות בנוגע להשבחה מלאכותית שמתרחשת כבר שנים רבות[3]. הוא מציג את המחקר במאובנים כהזדמנות נהדרת להפריך את תורת האבולוציה (שצריכה כמו כל תורה מדעית אחרת, להיות מסוגלת להפרכה), על ידי מציאת מאובן בשכבה גאולוגית לא תואמת. אך עד כה לא נמצאו שום מאובנים כאלה[4]. כמו כן הוא מציין כי מוצאים שלדים של יצורים שיכולים להיות חוליות חסרות בין מינים שונים. הוא טוען שהמתנגדים תמיד מתמקדים במאובנים שלא נמצאו, ובחוליות שעדיין חסרות, ולא בשפע המאובנים שכן נמצא ותואם את התאוריה[5]. הוא מציג את מחקרו של לנסקי בחיידקים שמציג תהליך של ברירה טבעית[6]. לטוענים כי תא אחד ופשוט לא יכול להתפתח לאורגניזם שלם הוא עונה שכל בני האדם התפתחו מתא אחד פשוט שהפך תוך תשעה חודשים להיות יצור מאוד מורכב[7][דרושה הבהרה].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Dawkins (2009), Preface
  2. ^ עמוד 20 מתוך ריצ'רד דוקינס על ההצגה הגדולה בתבל הוצאת דביר 2009
  3. ^ עמוד 51 מתוך הספר
  4. ^ עמוד 146 מתוך הספר
  5. ^ עמוד 196 מתוך הספר
  6. ^ עמוד 120 מתוך הספר
  7. ^ עמוד 209 מתוך הספר