הופסטטריוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהופסטטריוס
שחזור של הופסטטריוס
שחזור של הופסטטריוס
תקופה
אמצע-סוף מיוקן 11.608–5.332 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: נוטונגולאטויים
משפחה: טוקסודוניים
סוג: הופסטטריוס
מין: Hoffstetterius imperator
שם מדעי
Hoffstetterius
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הופסטטריוס (שם מדעי: Hoffstetterius) הוא סוג יונק פרהיסטורי ממשפחת הטוקסודוניים, שחי בתקופת המיוקן של אמריקה הדרומית לפני 11.6 עד 5.3 מיליון שנה מזמננו. יונק זה התגלה באתר של סלעים געשיים בשטחי מחוז לה פאס בבוליביה ב-1969 בידי הפלאונטולוג רוברט הופסטטר (אנ'), על שמו נקרא היונק.

הממצאים שנמצאו כללו שרידים של גולגולת רחבה ולסת תחתונה, שרידים של עצם הזרוע ועצם הגומד ועצמות קטנות יותר. שרידים נוספים של אותו יונק התגלו ב-1989 בידי משלחת של "המכון הצרפתי למחקר הרי האנדים" (IFEA) ושל "השירות הגאוגרפי של בוליביה" (GEOBOL). הסוג נקרא ב-1993 בידי החוקר הצרפתי פייר אנטויו סאינט-אנדרה (Pierre-Antoine Saint-André) על שם החוקר שגילה את המאובנים הראשונים. שם המין היחיד בסוג - Hoffstetterius imperator, נקרא על שם מבנה המצח הרחב שהזכיר את הכתרים של האימפריה הרומית הקדושה.

יונק קדום זה דמה במראהו לקרנף מוזר, והיה חלק מהפאונה האנדמית לאמריקה הדרומית. הוא היה קרובו של הטריגודון וכמותו היה בעל קרן ארוכה ורחבה מעל מצחו. הגולגולת הייתה רחבה ונמוכה, והלסתות הרחבות התאפיינו בשיניים טוחנות עבות ששימשו לטחינת צמחייה. אורך הגולגולת הגיע ל-527 מילימטרים אצל הבוגרים ו-469 מילימטרים בצעירים. היו לו רגליים רחבות בעלות שרירים מיוחדים בברכיים שמנעו ממנו להתעייף, מה שאיפשר לו להישאר על רגליו לזמן ממושך. כך הוא נמנע מפגיעת טורפים בלילה או מהיתקעות בביצות טובעניות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הופסטטריוס בוויקישיתוף
  • הופסטטריוס, באתר GBIF (באנגלית)