היהודים - 7 שאלות נפוצות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היהודים : 7 שאלות נפוצות
מידע כללי
מאת שמואל רוזנר
שפת המקור עברית
סוגה יהדות - עיון
הוצאה
הוצאה הוצאת דביר ובית התפוצות
תאריך הוצאה 2016
מספר עמודים 176
עורך יעל ינאי
מהדורות נוספות
מספר כרכים 1
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9789655662399
הספרייה הלאומית 003902005

היהודים - 7 שאלות נפוצות הוא ספר מאת שמואל רוזנר העוסק בשאלות יסודיות הנוגעות לעם היהודי.

הספר יצא לאור בשנת 2016, בהוצאת דביר ובית התפוצות.

הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקדמה לספר, מסביר המחבר את מטרתו וייחודו: "...על כל אחד מהנושאים הנדונים בו נכתבו כרכים עבי כרס... הספר הזה קצר במכוון - ניסיון לנסח בתמצית את מצב הצבירה היהודי[1]." הספר מורכב משבעה נושאים:

  1. החלק הראשון עוסק בנושא "מהי יהדות"?. כחלק מבחינת הנושא מראה המחבר כי ב-300 השנים האחרונות התשובה לשאלה הזו הפכה מורכבת מאשר באלפי השנים שקדמו להם.
  2. החלק השני בוחן את הסוגיה שיש לה כיום גם היבטים משפטיים משמעותיים: "מיהו יהודי?" לצד הצבת התשובות, המחבר מסביר גם את המשמעויות הקריטיות של כל אחת מהן.
  3. החלק השלישי דן בשאלה "האם יש ערכים יהודיים" ואם כן, מה הם ומי מוסמך לקבוע אותם? בפרק זה מדגים המחבר כי בנאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפני קהילה יהודית, עלה כי לתפיסתו "הערכים היהודיים" דומים מאוד לערכיו שלו.
  4. החלק הרביעי סוקר את האנטישמיות ותופעת העלילות דם ומנסה להסביר את הגורמים לכך. לצד ההסברים האפשריים השונים טוען המחבר כי "אפשר להסביר את השנאה ליהודים בכל רגע בזמן; קשה יותר להסביר את השנאה ליהודים בכל רגעי הזמן".
  5. החלק החמישי דן בתאוריות השונות שהועלו בניסיון להבין את "כושר השרידות" הייחודי של העם היהודי - ביחס לכל אחת מהציוויליזציות השונות בהם התקיים העם היהודי לאורך אלפי שנים. לאחר מכן בוחן המחבר האם ובאיזו מידה, אותן סיבות לשרידותו של העם היהודי קיימות גם במאה ה-21.
  6. החלק השישי מעמיק בשאלת מעמדו של היישוב היהודי בארץ ישראל, מול הקהילות היהודיות ב"גולה".
  7. החלק השביעי המסיים את הסוגיות הנידונות בספר, בוחן האם קיים "גניוס יהודי" ואם כן, מהם הגורמים לכך. על השאלה הראשונה התשובה בספר חד משמעית, אך מובאות גישות רבות מתי התחילה "ההצטיינות היהודית" ומה הגורמים לה.

בסוף כל אחד מהחלקים מוצג מבנה תרשימי, שמציג את התובנות המרכזיות שהועלו לגביו.

כנספח לספר מצורף "אחרית דבר" המכוון לעתיד ורשימת "היסטוריה יהודית מקוצרת" הכוללת את האירועים המשמעותיים ביותר עבור העם היהודי מבריאת העולם ועד תחילת המאה ה-21.

צור ארליך כתב בביקורת על הספר:
”הספר, שבמבט מבחוץ לכאורה טוחן מים, מתגלה כמאלף בשני מובנים. האחד הוא, כאמור, רוחב הדעת והידיעות והדעות המורעף על הקורא באבחת קוצר יריעה. והשני הוא התבנית המחודשת שמפת השאלות של רוזנר יוצקת לתוכה את מציאות חיינו. הפרק על ערכים יהודיים, למשל, מקבץ יחדיו השקפות מנוגדות לקבוצת 'אין ערכים יהודיים, יש יהדות'...”[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הספר:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמואל רוזנר, היהודים - 7 שאלות נפוצות, עמוד 7
  2. ^ צור ארליך, ‏סקירת הספר, השילוח, גיליון 2, דצמבר 2016