הלילה השנים עשר (סרט, 1996)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלילה השנים עשר
Twelfth Night
מבוסס על המחזה "הלילה השנים עשר" מאת שייקספיר
בימוי טרוור נאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סטיבן אוונס
דייוויד פרפיט
תסריט טרוור נאן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פיטר בויל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אימוג'ן סטאבס
סטיבן מקינטוש
ניקולס פארל
בן קינגסלי
הלנה בונהם קרטר
נייג'ל הות'ורן
מל סמית'
אימלדה סטונטון
טובי סטיבנס
ריצ'רד אי. גרנט
מוזיקה שון דיווי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קלייב טיקנר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת
חברת הפקה BBC Films
Summit Entertainment
חברה מפיצה Fine Line Features
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 באוקטובר 1996
משך הקרנה 134 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט להט"בי, דרמה קומית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 5 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו twelfthnight
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלילה השנים עשראנגלית: Twelfth Night או Twelfth Night: Or What You Will) הוא סרט בריטי משנת 1996 עיבוד למחזה באותו שם מאת ויליאם שייקספיר, בבימויו של טרוור נאן ובהשתתפות צוות שחקנים מהשורה הראשונה. תקופת ההתרחשות היא בסוף המאה ה-19. אתרי הצילומים היו בקורנוול, וסצנות צולמו בעיר פדסטו (אנ') ובבית לנהידרוק (אנ') קרוב לבודמין (אנ'). אורסינו ואנשיו לובשים מדים המזכירים את הסגנון של האימפריה האוסטרו-הונגרית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויולה (אימוג'ן סטאבס) וסבסטיאן (סטיבן מקינטוש) הם אח ואחות תאומים. בחג הלילה ה-12 הם מופיעים בפני קהל בספינה, ומנצלים את הדמיון שביניהם כדי להקניט את קהל הצופים. במהלך מסעם הם נקלעים לסערה, הספינה נטרפת, והשניים מופרדים זה מזו. ויולה וניצולים נוספים מגיעים בסופו של דבר לחוף איליריה. ויולה מאמינה שאחיה טבע בים. אחר כך היא מתחפשת לבחור כדי להצטרף לחצרו של הדוכס אורסינו (טובי סטיבנס). אחד המלחים גוזז את שערה הארוך של האישה הצעירה, היא מסתירה את שדיה, ומתלבשת בבגדי גבר. ויולה מתחילה לשרת את אורסינו כמשרת אישי (page) וקוראת לעצמה סזריו.

אורסינו מאוהב ברוזנת אוליביה (הלנה בונהם קרטר) שמתאבלת על מותו של אחיה. היא מנצלת את הטרגדיה כדי לתרץ את סירובה לראות את הדוכס, שהיא אינה אוהבת. הוא שולח אליה את סזריו כדי שיחזר אחריה בשמו, ואוליביה מתאהבת בשליח, כשהיא אינה מודעת למגדר האמיתי שלה. ויולה שמזהה את רגשותיה של אוליביה לאלטר אגו שלה, היא בדילמה קשה כי היא עצמה התאהבה באורסינו.

בינתיים מתרקמת מזימה בביתה של אוליביה נגד סוכן הבית מלווליו השחצן (נייג'ל הות'ורן) כשהמשרתים גורמים לו להאמין שאוליביה אוהבת אותו. בין השאר מלווליו לובש בגדים שייראה בהם צעיר מכפי גילו. חיזוריו אחרי אוליביה מביכים אותה והיא מכניסה אותו לבידוד. שם הוא נתון להשפלות נוספות שנגרמות על ידי מריה (אימלדה סטונטון), פסטה (בן קינגסלי) וסר טובי בלץ' (מל סמית').

סר טובי, שהוא דוד של אוליביה ושתיין ידוע לשמצה, מעודד את ידידו סר אנדרו אגיצ'יק (ריצ'רד אי. גרנט) לחזר אחרי אוליביה, אבל היא מתעלמת ממנו במופגן. סר טובי מדרבן את סר אנדרו להזמין את סזריו לדו-קרב, שמסתיים בכי רע.

מסתבר שסבסטיאן, אחיה התאום של ויולה, שרד את טביעת הספינה וגם הוא הגיע לאיליריה. מלווה אותו אנטוניו (ניקולס פארל) שהציל אותו מטביעה. אנטוניו, שלו אויבים רבים בחצרו של אורסינו, נמלט כשהוא מבין שזיהו אותו. הוא נתקל בסזריו, ובטעות חושב אותו לסבסטיאן, ולכן הוא זועם כשסזריו אינו יכול לעזור לו להחלץ ממצבו.

סבסטיאן בינתיים מגיע לאחוזתה של אוליביה, וכשהם נפגשים, אוליביה מדמה שהוא סזריו, ומשכנעת אותו לשאת אותה לאשה. כשמגלה זאת אורסינו הוא רותח מזעם, משלח את המשרת האישי, שהפך להיות ידיד ואיש סודו. עד מהרה כל העניין מתבהר כאשר "סזריו" וסבסטיאן נפגשים פנים אל פנים, ו"סזריו" מגלה את זהותו האמיתית. כשאורסינו מבין שהמשרת שלו הייתה ויולה הוא נושא אותה לאישה.

הסרט מסתיים כששני הזוגות חוגגים את נישואיהם, ושאר שחקני השנה עוזבים את האחוזה, בהם סר אנדרו ומלווליו. פסטה יוצא לדרכו כשהוא מזמר את השיר "The Wind and the Rain".

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל אורכו של המחזה, הטקסט השייקספירי קוצץ מאוד. בתחילת הסרט נוספו דיאלוגים, ופסטה מתאר את מעשה הספינה הטרופה והיפרדותם של התאומים, כמו גם הסכסוך שקיים בין ארץ מולדתה של ויולה לבין הדוכסות של אורסינו.

ויולה והניצולים האחרים מגיעים ממסלינה, וכשהם מוצאים את עצמם באיליריה הם מסתתרים וחיים במנוסה מכיוון ש"שוררת מלחמה בין מסלינה וארץ זו" בגלל מחלוקת בקשר למסחר. הקפטן מזכיר את "המלחמה בין הסוחרים שכאן ושלנו", כשהם מסתתרים במערה מפני אנשיו של אורסינו.

הסכסוך אינו מוזכר שוב בסרט, אם כי ייתכן שיש קשר לעברו של אנטוניו שהוא "אויב של אורסינו". בסצנת הסרט מופיע הקפטן שוב בחתונתו של אורסינו ומחבק את ויולה.

קבלה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "הלילה השנים עשר" זכה בתגובות חיוביות ממבקרי הקולנוע. באתר Rotten Tomatoes, הוענק לו ציון של 74% המבוססים על 31 ביקורות, ובניקוד ממוצע של 6.8 מתוך 10.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Twelfth Night: Or What You Will". Rotten Tomatoes. Flixster. נבדק ב-6 בנובמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)