המדונה מסטלינגרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המדונה מסטלינגרד
Stalingradmadonna
מידע כללי
צייר קורט רויבר עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
ממדים בס"מ
רוחב 120 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 90 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המדונה מסטלינגרדגרמנית: Stalingradmadonna) הוא רישום פחם של מרים, אם ישו, שרשם רופא צבאי גרמני בתקופת קרב סטלינגרד ב-1942.

הרישום המקורי נמצא בכנסיית הזיכרון על שם הקייזר וילהלם בברלין. העתקים שלו נמצאים בקתדרלה של קובנטרי בבריטניה ובקתדרלת קאזאן בוולגוגרד ברוסיה כאות פיוס בין המדינות שנלחמו זו בזו במלחמת העולם השנייה ובין הערים שסבלו מהרס רב במלחמה זו.

קורט רויבר (Kurt Reuber) נולד בקאסל ב-26 במאי 1908. הוא למד תאולוגיה והוסמך ככומר פרוטסטנטי. כאשר חשב על הקשר בין הנפש והגוף החל ללמוד רפואה. בנוסף לכך פיתח את תחביב הציור והתמחה בעיקר ברישומים.

הוא גויס לורמכט עם פרוץ המלחה ככירורג צבאי, תחילה בבלקן ולאחר מכן בחזית הרוסית, שם מצא את עצמו לכוד ב"כיס" עם לוחמי הארמייה השישית בסטלינגרד. בכל תקופת שירותו בצבא המשיך לצייר. בתנאים קשים הוא נטל עפרון פחם וצייר את "המדונה מסטליגרד". זמן קצר לפני הכניעה הצליח להעביר ציורים ומכתבים למשפחתו בעזרת מפקדו שנפצע ופונה במטוס האחרון שהמריא מה"כיס".

ב-2 בפברואר 1943 נכנעו הגרמנים בסטלינגרד ורויבר הלך לשבי ביחד עם 90.000 חיילים מהם שרדו רק 6.000. הוא מת מטיפוס במחנה שבויים ב-20 בינואר 1944.

הרישום מראה את מרים, אם ישו, עטופה בגלימה המכסה את ראשה ואת ראשו של ישו בנה. בצד ימין כתוב: Licht (אור), Leben (חיים), Liebe (אהבה). בצד שמאל כתוב: Weihnachten im Kessel 1942 (חג המולד ב"כיס" 1942). למטה כתוב: Festung Stalingrad (מבצר סטלינגרד).

נשיא גרמניה קרל קרסטנס שכנע את משפחתו של רויבר לתרום את הרישום לכנסיית הזיכרון על שם קייזר וילהלם והוא נקבע שם בטקס ב-אוגוסט 1983 ומהווה סמל מפורסם המדגים את נוראות המלחמות וקורא לפיוס ולשלום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המדונה מסטלינגרד בוויקישיתוף