הנס קרמרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנדריק אנתוני "הנס" קרמרס
Hendrik Anthony "Hans" Kramers
הנס קרמרס (במרכז) יחד עם סמואל גודסמיט וג'ורג' אולנבק, 1928 בקירוב
הנס קרמרס (במרכז) יחד עם סמואל גודסמיט וג'ורג' אולנבק, 1928 בקירוב
לידה 2 בפברואר 1894
רוטרדם, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באפריל 1952 (בגיל 58)
אוחסטחאסט, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Hendrik Anthonie Kramers עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים הולנד
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט פאול ארנפסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט צ'אלינג קופמאנס, Paul Herman Ernst Meijer, Raymond Marie Ferdinand Houtappel, Daan de Vries, Johannes Marie Joseph Kooy, Johannes Hermanus van der Merwe, Willem Frederik van Peijpe, Andries Zwaan, Pier Groen, Willem Pieter Jacobus Lignac, Lamek Hulthén, Folkert Brouwer, Robert Bruce Lindsay, Charles Christiaan Jonker, Alexander Nicolaas Gerritsen, Dirk ter Haar, Jacob Kistemaker, Luitzen Johannes Oosterhoff, Nico van Kampen, Arie Bijl, Frederik Belinfante, Henri Brinkman, Johanna Hildegonda Margaretha Brunings, Dirk Anton George Bruggeman, Johan Bernard Ubbink, Pierre Alexandre Coenen, Johannes Hermanus van der Merwe עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית


הנדריק אנתוני "הנס" קרמרסאנגלית: Hendrik Anthony "Hans" Kramers;‏ 2 בפברואר 1894 - 24 באפריל 1952) היה פיזיקאי הולנדי מפורסם שעבד עם נילס בוהר כדי להבין כיצד גלים אלקטרומגנטיים יוצרים אינטראקציה עם החומר.

רקע והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנס קרמרס היה בנם של הנדריק קרמרס, רופא במקצועו, ושל ז'אן סוזאן ברוקלמן. ב-25 באוקטובר 1920 התחתן עם אנה פטרסן, ולזוג נולדו שלוש בנות ובן אחד.

בשנת 1912 סיים קרמרס את לימודיו התיכוניים והחל ללמוד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת ליידן בהולנד. בשנת 1916 קיבל את התואר השני מאוניברסיטה זו. בחירתו הראשונה למנחה לדוקטורט - מקס בורן ששהה בגטינגן - לא הייתה אפשרית עקב מלחמת העולם הראשונה. מכיון שדנמרק הייתה נייטרלית, קרמרס נסע לקופנהגן, שם ביקר את נילס בוהר, שבאותה תקופה עדיין לא היה מפורסם. בוהר הפך למנחה של קרמרס לדוקטורט; המחקר עסק בעוצמות של מעברים אטומיים. אף שאת רוב עבודת הדוקטורט עשה בקופנהגן, את הדוקטורט קיבל קרמרס בליידן ב-8 במאי 1919.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר עבודה של 10 שנים בקבוצתו של בוהר, קודם קרמרס לפרופסור חבר באוניברסיטת קופנהגן. בשנת 1926 עזב את דנמרק וחזר להולנד, שם התמנה לפרופסור מן המניין באוניברסיטת אוטרכט. בשנת 1934 עזב את אוטרכט וירש את פאול ארנפסט בליידן; משנת 1931 ועד מותו הוא החזיק במשרה נוספת באוניברסיטת דלפט לטכנולוגיה. קרמרס היה אחד מן המייסדים של המרכז המתמטי באמסטרדם.

הוא נודע בעיקר בזכות נוסחת פיזור קרמר-הייזנברג שפיתח יחד עם ורנר הייזנברג ב-1925, והפורמולציה של רנורמליזציה בתורת השדות הקוונטית שהציג ב-1948. בנוסף, יחסי קרמרס-קרוניג קרויים על שמו, והוא אחד מהשלושה שעל שמם נקרא קירוב WKB (יחד עם וונצל ו-וברילווין).

בשנת 1947 זכה במדליית לורנץ ובשנת 1951 במדליית יוז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנס קרמרס בוויקישיתוף