הפלה (אמנויות לחימה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפלה ברגל אחת מודגמת בידי חיילי צי ארצות הברית.

באמנויות לחימה וענפי ספורט לחימה, הפלה היא טכניקת גראפלינג שמטרתה הורדת יריב אל הקרקע ובעמדת נחיתות למבצע הטכניקה. הטלות (אנ') הן סוג מסוים של הפלות בהן המפיל מרים את היריב מעל גופו ומטיח אותו בקרקע בעוצמה, בעוד בהפלות אחרות היריב יוצא מאיזון וכך נופל לקרקע. בענפי ספורט לחימה מסוימים, למשל ג'ודו וסמבו, יש הבדל חוקי בין הטלה להפלות אחרות, מכיוון שאחרי הפלה רגילה יש להמשיך קרב קרקע עד להכנעה (או לעצירה בידי השופט), בעוד הטלה מוצלחת מסיימת את המשחקון. ההפלות הן טכניקה חיונית בכל ענפי הגראפלינג, ביניהם ענפי ההיאבקות, ג'ודו, ג'ו ג'יטסו ברזילאי, והן חשובות מאוד בענפים המשלבים גראפלינג והכאה, כמו אמנויות לחימה משולבות ואיגרוף תאילנדי.

הפלות משמשות גם גורמי ביטחון ואכיפת החוק כדרך לנטרל איומים.

הפלות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפה מוצלחת מבוצעת על ידי הג'ודוקא משמאל

גריפות והמעדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפות והמעדות הן טכניקות שבהן לוחם משתמש באחת מרגליו כדי להמעיד את היריב או כדי לגרוף את רגליו. גריפות והמעדות לרוב משולבות בטכניקות מורכבות יותר, והן מרכיב חשוב גם בהטלות. על מנת לבצע גריפה מוצלחת יש קודם כל להוציא את היריב מאיזון, דבר המתבצע על ידי שליטה במרכז המסה שלו באמצעות דחיפה ומשיכה. גריפות והמעדות נפוצות בכל ענפי הספורט המתירים אותן, למשל היאבקות חופשית, ג'ודו, סומו, איגרוף תאילנדי ואמנויות לחימה משולבות, אך הן אינן חוקיות בהיאבקות יוונית-רומית.

הפלה ברגל אחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגונן משמאל מבצע ספרול מוצלח על תוקף מימין

הפלה ברגל אחת (נקראת לעיתים סינגל) כרוכה באחיזה של אחת מרגלי היריב, בדרך כלל בשתי ידיים, ושימוש בעמדה זו כדי לאלץ את היריב לקרקע. בדרך כלל, ההפלה מתבצעת בתנועה סיבובית, בה המפיל מסובב את רגל היריב סביב ציר באזור הברך. ישנם מגוון סוגים של הפלות מסוג זה, ולפעמים נהוג לקטלג אותן לפי מקום האחיזה, כאשר הפלות עקב נקראות כך בשל האחיזה בעקב בעוד הפלות ירך נקראת כך בשל האחיזה בירך. הבדלים נוספים בין ההפלות השונות קשורות במיקום נחיתת היריב, כאשר מתרגלי אמנויות ולחימה וענפי ספורט בהם נהוג קרב קרקע (כמו ג'ו ג'יטסו ברזילאי ואמנויות לחימה משולבות) יעדיפו ליפול מחוץ לרגלי היריב ולא ביניהן כדי להימנע מגארד.

ניתן להתנגד להפלה זו באמצעות טכניקה המכונה ספרול (מאנגלית: Sprawl, מילולית "השתרעות"), בהם הלוחם המתגונן שולח את רגליו אחורנית ונשכב כך שמשקלו על גב התוקף, ובענפים המתירים זאת ניתן להגן גם על ידי בעיטות ברך לראש התוקף. באמנויות לחימה משולבות טכניקת הספרול היא הבסיס לאסטרטגיית ה"sprawl and brawl"' בה נוקטים לוחמים החוששים כי ירידה לקרקע תתן ליריבם יתרון עליהם.

אמנויות לחימה בהן נהוג השימוש בגי, כגון ג'ודו, סמבו וג'ו ג'יטסו ברזילאי, ניתן גם לתפוס בשרוול המכנס על מנת לבצע הפלה ברגל אחת.

מוֹרוֹטֶה גארי, הפלה בשתי רגליים הנהוגה בג'ודו

הפלה בשתי רגליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלה בשתי רגליים (המכונה לעיתים דאבל) כוללת אחיזה של היריב עם שתי הידיים סביב רגליו תוך שמירה על החזה קרוב ליריב, ושימוש בעמדה זו כדי להוריד את היריב לקרקע. ישנן שיטות לעשות זאת, חלקן כוללות הרמה והטחה וחלקן דחיפה עם החזה תוך משיכת רגלי היריב מתחתיו. ניתן להגן ממנה באופנים דומים לאופנים בהם מגנים מפני הפלה ברגל אחת, באמצעות ספרול, באמצעות בעיטות לראש (בענפי הספורט המתירים זאת), אך גם באמצעות חניקת גליוטינה, לרוב כאשר היריב התוקף מבצע את הטכניקה לא נכון.[1] הפלה זו היא ההפלה הנפוצה ביותר באליפות הלחימה האולטימטיבית.[2]

הטלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטלת ירך אוֹ-גוֹשי הלקוחה מג'ודו

הטלות הן טכניקות הפלה הכוללות הרמה מלאה של היריב והטחתו בקרקע בצידו השני של התוקף. הטלות גם הן מחולקות למספר קטגוריות, ביניהן הטלות כתף (או גב), בהן התוקף מטיל את יריבו מעל הכתף, הטלות ירך בהן ירך התוקף משמשת כציר למנוף ההטלה, והטלות הקרבה בהן התוקף מתקפל מטה או נשכב על המזרן ומשתמש במומנטום הנפילה ובמשקל היריב כדי להטיל אותו מעליו.

בענף הג'ודו הטלה מוצלחת מנוקדת בניקוד הגבוה ביותר, איפון, ומסיימת את המשחקון. בענפי ספורט אחרים יש להגיע להכנעה על הקרקע לאחר ההטלה, באמצעות חניקה, בריח או נוקאאוט.  

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

 

  1. ^ Green, Andrew The Double-Leg Take Down. www.budoseek.net. URL last accessed March 6, 2006.
  2. ^ BJJEE, Fight Stats: Double Leg Is The Most Common MMA Takedown, Nurmagomedov Most Successful Takedown Artist, Bjj Eastern Europe, ‏2014-10-31 (באנגלית אמריקאית)