ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/34

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 34
תאריך הוצאה: 4 בספטמבר 2020
עורך: הארי פוטר 73
כותבים: המקיסט, Ofek j, הארי פוטר 73, Arielinson, תלם, Atbannett, Gitit- WMIL, נעם דובב
עזרה מיוחדת: אריה ענבר, Matankic
למשוב, הערות ותיקונים, גשו לדף השיחה של הגיליון.
יש לכם רעיונות לכתבות לגיליון הבא של הטילדה הרביעית? ספרו לנו עליהם בדף האדום.

דבר העורך

מאת הארי פוטר 73

לוגו לטילדה הרביעית שנוצר הודות לאדיבותו הרבה של קובץ על יד
מאז הגיליון הקודם חלפו שלושה חודשים. היו אלה שלושה חודשים גדושים באירועים עבור הויקיפדיה העברית: 3 הצבעות בפרלמנט, מפגש קיץ, תחרות כתיבה (ועוד אחת שהתחילה ממש לא מזמן), כניסה של פיצ'רים למשתמשים חדשים לממשק, יציאה של עיצוב חדש של האתר, ווובינרים ממוחשבים.

ובכל זאת, לא אוכל לפרסם את הגיליון ללא התייחסות מצידי למגפת הקורונה – אותה מגפה ש"תודות" לה היו אלה שלושה חודשים מורכבים מאוד עבור רבים מאיתנו – חלק נכנסו לבידוד, אחרים נאלצו לעבוד מהבית ואני רק יכול לקוות שהיו ויקיפדים שהמגפה כלל לא השפיעה עליהם. אך בואו נסתכל על חצי הכוס המלאה – עבור רבים זו הייתה הזדמנות לשוב לפעילות בויקיפדיה או להגביר את הפעילות הקיימת. התקופה הזו גם נתנה לנו הזדמנות להבין כמה אפשרויות העולם הוירטואלי יכול להעניק לנו ולהתחיל לנצל אותן. אסיים בכך שאספר כי אני מקווה שגיליון זה יהיה אקטואלי, מעניין ומוצלח בעיניכם. קריאה מהנה :)

מראיין: הארי פוטר 73
מרואיינת: תלם
מתי המיזם נוסד?
המיזם נוסד בשנת תשע"ז (2016), בהיקף קטן מאוד - כחלק מקורס השתלמות קטן שהתקיים במכללה שבה לימדתי באותה העת, מכללה ירושלים. הייתי אמורה להעביר השתלמות על שואה, בהקשר של שורשים וזיכרון, וכתיבה על קהילות שנכחדו היה נראה יצירה טבעית בקורס כזה. כיוון שאני מלמדת במכללות להוראה, נראה לי חשוב מאוד שהמשימה המלווה את הלמידה תוביל ללמידה משמעותית, כפי שהיינו רוצים שהמורים ימשיכו הלאה בבתי הספר. כיום הקורס מתקיים במכללת אפרתה, בלימודי התואר הראשון.

למה דווקא בוויקיפדיה?
ויקיפדיה היא מרחב מופלא בעיניי, של יצירת מידע יחד, לטובת הציבור והדורות הבאים. הייתי רוצה לראות את ויקיפדיה כבסיס ללמידה שיתופית, יצירתית ורצינית בבתי הספר התיכוניים (אני אפילו עובדת על תוכנית כזו, למשרד החינוך, נראה אם ייצא) - והכל מתחיל מהמכללות להוראה. כך שההשתתפות בפלטפורמה של ויקיפדיה היא לא רק כבמה לשיתוף ציבורי במידע, אלא גם כרעיון פדגוגי שהייתי רוצה להעביר למשתתפי המיזם.

כמה ערכים נכתבו במסגרת המיזם?
כ-100 ערכים (חלק קטן מהם מוכנים להעברה למרחב הערכים, בשיפורים אחרונים).

מהי תחרות כתיבת הערכים שמתקיימת, ומה מטרתה?
תחרות הכתיבה נועדה לעודד את הכתיבה בתחום קהילות יהודיות בוויקיפדיה בקהל הרחב. זה תחום שמאוד חשוב לכתוב עליו ולתעד ברשת, כיוון שהמידע הולך ונעלם (לפחות המידע ששמור במאגרים קטנים או בזיכרון המשפחתי, באמצעות מסמכים שנותרו, מכתבים או תמונות). הכתיבה מחברת לעבר, למורשת המפוארת והעתיקה שלנו, וראיתי הרבה מאוד דברים מרגשים שהתרחשו בעקבות החיבור הזה. לכן היה חשוב לי לנסות לעודד את הכתיבה הזו בוויקיפדיה, וגם אצל אנשים מהציבור הרחב - אגב, זה טריגר טוב למשוך אותם לכתיבה בוויקיפדיה, וזה לחלוטין גם כן חלק מהמטרה.

עם איזה גורמים או ארגונים המיזם משתף פעולה?
קודם כל עם כל הקהילה הנהדרת כאן - כל כך הרבה אנשים מושיטים יד לעזור! אזכיר רק את ביקורת ודוד שי, שהתנדבו להיות שופטים בתחרות, את קובץ על יד וMbkv717 שמושיטים יד לעזרה כשהם יכולים, את קומפיוטר שעבד על סמלילים למשתתפי התחרות - והיו עוד רבים, שכהרגלי שכחתי את שמם דווקא עכשיו (סליחה). מכללת אפרתה, שבה מתנהל קורס שמשימת הסיכום שלו היא הכתיבה בויקישטעטל תמכה בקיום התחרות, וכך גם מכללת הרצוג - שאף העמידה את הספרייה שלה לרשות משתתפי התחרות (באמצעות סריקה ואיתור של חומרים מרחוק).

מה החזון של המיזם?
אני מקווה שהמיזם יתרחב יותר, אולי גם לשפות אחרות, ולא פחות חשוב - שהתוצרים יהיו איכותיים יותר. מכיוון שהרוב נכתב בידי ויקיפדים חדשים שהצטרפו לצורך התחרות, יש מקום לשיפור בחלק ניכר מהערכים (ותודה לכל מי שעוזר לשפר). אני מקווה שבשנים הבאות יצטרפו יותר ויקיפדים ותיקים, ובכלל שהכתיבה בנושאים הקשורים לתרבות ולמורשת העברית תתפתח עוד ועוד בוויקיפדיה.

פיצ'רים חדשים למשתמשים חדשים

מאת המקיסט
לאחר שהועלה הנושא בעבר פה ופה והושקעו הרבה מאמצים בנושא, אני שמח לבשר שהפיצ'רים לסיוע למשתמשים חדשים הגיעו לוויקיפדיה ב-12 באוגוסט!

הפיצ'רים כוללים, בין היתר:

  • דף בית ייעודי למשתמשים חדשים.
  • הצעת עריכות מומלצות ברמות קושי שונות עבור העורכים החדשים כדי לסייע להם להתחיל לערוך עריכות תורמות לוויקיפדיה.
  • מערך מתנדבים שיסייע למשתמשים חדשים ואפשרות לאלה האחרונים לשלוח שאלות ישירות לדף עזרה (אמור להיות וק:חממה). מעוניינים לצרף את עצמכם גם כמתנדבים המעוניינים לעזור למשתמשים חדשים? ראו ויקיפדיה:ותיקים למען חדשים/מתנדבים.
  • מתן אפשרות לחונכים לשייך לעצמם חניכים.

לכל המעוניין- כאן ניתן למצוא את דף הפבריקטור בנושא.

כמה דפי הסבר והדרכה על הפיצ'רים (לכולם יש גם תרגומים בעברית):

למי שמעוניין להשתמש בפיצ'רים:

  • משתמשים חדשים-הפיצ'רים זמינים כעת דרך דף ההעדפות (נא לאפשר את האפשרות האחרונה בטאב "פרטי המשתמש" ואת "הפעלת חלונית העזרה לעורך" בטאב "עריכה"). במידה ולמשתמש החדש יש חונך קיים- על החונך לרשום את החניך בSpecial:ClaimMentee.
  • משתמשים ותיקים-למידע נוסף ראו שיחת ויקיפדיה:ותיקים למען חדשים/מתנדבים.

מיזם צילום אישים

מאת Arielinson
את מיזם צילום אישים הקמתי בשנת 2014 בשיתוף עם עמותת ויקימדיה ישראל.

מטרתו העיקרית היא ליצור תמונות חופשיות של אישים בעלי חשיבות אנציקלופדית שתמונתם אינה קיימת או אינה עדכנית בויקיפדיה.

במהלך המיזם ניתנה לי הזדמנות לפגוש כמה מהאנשים המעניינים ביותר בישראל, לשוחח איתם ולהביא תמונות חופשיות שלהם למען ציבור משתמשי האנציקלופדיה החופשית.

בשנים האחרונות שותפה למיזם לליב גל – עורכת בויקיפדיה, וחברת הועד המנהל בעמותת ויקימדיה ישראל.

עמותת ויקימדיה הקימה ותמכה במיזם לאורך כל הדרך. העמותה השקיעה משאבים כספיים לצורך רכישת ציוד צילום במסגרת המיקרו-גרנטים – מענקי מימון לצורך יצירת תוכן חופשי.

במהלך השנים צולמו כ150 אישים ועוד מאות רבות של תמונות אישים הועלו תוך שחרור התמונה כיצירה חופשית על ידי בעלי הזכויות.

בין השאר שוחררו תמונות רבות כתמונות חופשיות על ידי ארגונים שונים. כך למשל שחרור תמונות נבחרת החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 כחלק מפעילות המיזם.

תהליך הצילום מתחיל בפנייה אל המועמד לצילום בבקשה לצלמו עבור הערך אודותיו בויקיפדיה. בד"כ הצילום נעשה בביתו של המצולם או במקום עבודתו. המטרה להביא בצילום לא רק את פניו אלא גם את הסביבה בה הוא פועל כרקע או קונטקסט לתמונה. לאחר הצילום מתבצע עיבוד תמונה. מדובר בשינוי של צבעוניות, בהירות וניגודיות בתמונה אך לא בשינויים שיש בהם כדי לשנות את פניו של המצולם כפי שהם במציאות. הצילום עובר לאישורו של המצולם ולאחר מכן מועלה כתמונה חופשית לויקיפדיה. אתם מוזמנים לצפות בגלריית תמונות נבחרות של מיזם צילום בדף המיזם.

מיזם צילום אישים רעב לעוד מתנדבים שיסייעו להרחבת מגוון התמונות החופשיות של אישים בישראל. נשמח למתנדבים לחיפוש מועמדים לצילום, ליצירת קשר עמם, ולביצוע תחקיר ראשוני לצורך עדכון הערך על המצולמים בויקיפדיה. כמו כן נשמח למתנדבים לקיטלוג התמונות ושיבוצן, נשמח למאפרים וכמובן – לצלמים. המעוניינים להשתתף במיזם מוזמנים ליצור קשר עימי: arielinsonwikimedia.org.il

Wiki Talk

מאת Gitit- WMIL
עם פרוץ הקורונה באמצע מרץ, התבטלו בעמותה מספר מרתוני עריכה שעבדנו עליהם במשך זמן רב, היה מבאס מאוד לא להוציא לפועל מרתוני עריכה בוויקיפדיה עליהם עבדנו עם מספר ארגונים. לאחר ההלם הראשוני וההבנה שגם אין טעם לדחות, ניסינו לחשוב על דרך נוספת בה נוכל לתקשר עם הקהל ושלא נסכן אותו. לאחר חשיבה קצרה עלה הרעיון של לייצר סדרה של וובינרים (הלחמה של Web+ Seminar) מרחוק, הרצאות בנושאי ויקיפדיה לקהל הרחב ומי שיתעניין דרך הזום.

פניתי לחברי העמותה וכתבתי בכיכר העיר אם יהיה מישהו או מישהי שיסכים להעביר הרצאה על ויקיפדיה. לשמחתי דוד שי, ואריאל אלינסון הרימו את הכפפה ויצרנו הרשמה ל-3 הרצאות אונליין. לאחר הסבב הראשון נוצרו עוד שני סבבים בהם אנשים הצטרפו והעבירו הרצאות מרתקות!! נושאי ההרצאות היו על ויקיפדיה, על מיזם צילום אישים, זכויות יוצרים בתמונות ואפילו הטילדה הרביעית זכתה להרצאה משלה :) היו בממוצע 60 איש בכל הרצאה, שהגיעו, הקשיבו ושאלו שאלות. לאחר מכן התגובות היו ממש משמחות, הנה כמה דוגמאות:

"בסה"כ שמחתי על ההזדמנות להצטרף ולמדתי לא מעט. תודה למארגנים ולמרצים."

"רעיון נפלא. יישר כח ותמשיכו."

"סדרה מצוינת וחשובה. תודה רבה!"

בסופו של דבר התקיימו 8 הרצאות ושתי סדנאות כתיבה אונליין, והן זמינות לצפייה לכולם בקישור הזה.

אז מה הלאה?

עוד לפני הקרונה חשבנו להפיק סדרה של פודקאסטים בנושא ויקיפדיה ותוכן חופשי, התכנים שעלו בוויקי טוק והתגובות של הקהל אליהם גרמו קידמו עוד יותר הרעיון שאמור להתקדם כנראה ב-2021. מאמינים שיש הרבה פוטנציאל בנושא ושדרך המדיום הזה אנחנו יכולים להגיע לעוד ועוד אנשים.

אז נכון שהקורונה לא נגמרה, וההשפעה שלה על החיים שלנו היא גדולה ונעשו הרבה שינויים, אבל אני יכולה להגיד שגם הייתה לה השפעה לטובה, כי בזכות המצב והריחוק החברתי השתמשנו הרבה יותר באופציות שיש לעולם האונליין להציע וכך הגענו להרבה אנשים שבלי זה לא היו לוקחים חלק בתוכניות שלנו. הייתה חוויה ומאמינה שנעשה בהמשך עוד דברים דומים.

סודוקו

מאת אריה ענבר
























לפתרון לחצו כאן

תשבץ

מאת אריה ענבר

לפתרון לחצו כאן

קצרמרי אקטואליה

~מאז הגיליון האחרון התקיימו ארבע הצבעות בפרלמנט: הראשונה מביניהן על מדיניות בחירת בירוקרטים (שנגמרה לאחר פרסום גיליון 33 אך התחילה לפני שפורסם), השנייה על ערכים העוסקים במגפות, השלישית על ערכים העוסקים במוזיקאים והרביעית על ערכים העוסקים בשחקנים. שתי המְדִינִיּוּיוֹת הראשונות אושרו, המדיניות השלישית לא התקבלה והצבעה על המדיניות הרביעית הופסקה באמצע.

~ מאז הגיליון האחרון פרש בריאן מתפקיד הביורוקרט. נאחל לו הצלחה בהמשך דרכו בויקיפדיה!

מיזם חודש אסיה

מאת Ofek j
מיזם חודש אסיה הוא מיזם בינלאומי שיתופי, המתמקד בכתיבת ערכים, איסוף תמונות ובאופן כללי הרחבת הידע האנושי בכל הקשור לאסיה. המיזם הוקם בוויקיפדיה העברית בשנת 2015 ביוזמתה של רוית, וזו ניהלה אותו למשך שנתיים בהצלחה. לאחר פרישתה של רוית משיקולים אישיים נכנסתי לנעליה הגדולות של רוית בניהול המיזם.

ניהול המיזם לא היה דבר קל כלל - הייתי צריך כתלמיד כיתה ח', ילד בן 13, להתנהל מול מנהלי המיזם הבינלאומי באנגלית ולדווח להם על ההתקדמות השוטפת של המיזם בעברית. באותה השנה יזמתי יחד עם מנהלי מיזם אלף מילים סיור למוזיאון לאמנות האיסלאם בירושלים, סיור מהנה ביותר. בשנה שלאחר מכן הגיעה הפריחה של המיזם. נכתבו כמה מאות ערכים בעברית בנושא אסיה בחודש אחד, ובדצמבר התקיים אירוע של ויקימדיה ישראל שציין את סיום המיזם.

ניהול המיזם היה חוויה מהנה ומועילה, שלימדה אותי דברים רבים ונתנה לי מיומנויות רבות להמשך הדרך שלי בוויקיפדיה. אני מזמין את כולכם לתרום למיזם שיתקיים השנה בחודש נובמבר, בניהולו של EuroKnow, אני סמוך ובטוח שזה יעשה את עבודתו נאמנה והמיזם ימשיך בפריחה ובהצלחה שלו בוויקיפדיה העברית.

בהזדמנות זו אודה לכל המשתתפים במיזם, בלעדיכם שום דבר מזה לא היה קורה. בהצלחה רבה בהמשך.

מתקפת איכות על הכניסה ללבנון

מאת Atbannett
כחייל ששירת (אמנם תקופה קצרה) ברצועת הביטחון בלבנון, הנושא תמיד היה קרוב לליבי. שני דברים שקרו במקביל החזירו אותי לנושא: מלאת עשרים שנה לנסיגה מלבנון וגם המאבק על מתן אות מערכה לחיילים ששירתו ברצועת הביטחון בתקופה הלחימה בדרום לבנון (1985–2000), בין הנסיגה מרצועת הביטחון ב-1985 לנסיגה מדרום לבנון בשנת 2000. גם הקמת קבוצת הפייסבוק של החיילים ששירות מדרום לבנון העלתה הרבה זכרונות ומיד הוויקיפד שבי התעורר והבין שיש כאן גם הזדמנות להרחיב את הערכים הקיימים בנושא וגם לכתוב ערכים חדשים. כך נולדה מתקפת האיכות על רצועת הביטחון בלבנון, אליה התגייסו לא רק ויקיפדים רבים, אלא גם לוחמי צה"ל וצד"ל שתרמו מידע ותמונות, שהוספו אף הם לערכים. סיכומו של דבר: 32 ערכים חדשים נכתבו, ערכים רבים הורחבו ועשרות תמונות הוספו. תודה רבה לכל המשתתפים והמסייעים!

הפרלמנט

מאת המקיסט
לאחרונה היה עיסוק רב בהצעות מדיניות ובפרלמנט, כשנוסחו הצעות מדיניות רבות בנושאים שונים:

ייתכן שפספסתי עוד הצעות מדיניות, אבל גם מרשימה זו ניתן לראות את שפע ההצעות שהוצעו. הדבר יצר ביקורות מעורבות, כפי שגם ניתן לראות בדיון בנושא שפתח קיפודנחש במזנון והועבר בהמשך לויקיפדיה:הצבעה.

מצד אחד היו משתמשים שהתנגדו לעודף ההצבעות- דוגמת קיפודנחש, שטען בין השאר שהדבר מהווה ביטוי ליוהרה ונוגד את רוח ויקיפדיה והשכל הישר וקרא לא להשתמש בפרלמנט עבור כל נושא (ובכך גם לא ליצור הגבלות), אלא רק בנושאים קריטיים. מאידך, היו שחשבו אחרת- כמו Amirosan, שטען שהמצב של הצבת קריטריונים מסייע לכתיבה ולדיונים ואף טען ש"אנחנו כרגע בתור הזהב של הפרלמנט". היו גם משתמשים שהיו בין לבין, כמו Ronam20, שכתב לקיפודנחש: "מצד אחד הצדק אתך, עדיף להפעיל שיקול דעת ולא לקבוע יותר מדי כללים. מצד שני יש סיבה לכך שעולות הצבעות לפרלמנט, והיא שכשמגיעים לדיונים הפרטניים נוכחים לגלות בהם חוסר שיקול דעת, הטיות חסרות הצדקה, ווכחנות טרחנית על כל ערך כשלעצמו".

מובן מאליו שנושא ההצבעות בפרלמנט הוא דבר שגורר תשומת לב רבה (בכל זאת, מדובר בקביעת החלטות כלל-ויקיפדיות המשפיעות על כולנו) ושכמות ההצבעות היא דבר שיעורר תגובות רבות גם כן, הן בעד והן נגד.

אני לא יודע אם אי פעם תהיה החלטה נחרצת בנושא, אבל, למרות המחלוקות, חשוב שנזכור שלכולנו כאן חשוב לשפר את ויקיפדיה לפי מה שכל אחד ואחת מאיתנו רואים לנכון שיעזור- בין אם זה באמצעות ניסוח הצעות מדיניות, ובין אם זה בעידוד שיקול הדעת האישי של כל עורך ועורכת. ובזאת אאחל לכולנו המשך עריכה נעימה :)

מפגש קיץ 2020

מאת נעם דובב
מפגש קיץ 2020 נערך ב-12 ביולי ונכחו בו 59 ויקיפדים. הוא היה המפגש וירטואלי הראשון (התקיים באמצעות אפליקציית זום) בתולדות המפגשים, וזאת בשל הגבלות מחלת נגיף הקורונה. אמנם אין תחליף למפגש אנושי פנים אל פנים, לחיצות יד וחיבוקים, אך גם למפגש מסוג זה התגלו יתרונות: אין חשיבות למיקום גיאוגרפי, דבר שאפשר השתתפות ויקיפדים מכל רחבי ישראל, ואף ויקיפד מארצות הברית. נוסף על כך, אין צורך לצאת מהבית, לשרוף זמן על נסיעות, חיפוש חניה / היסחבות בתחבורה ציבורית וכולם יכולים להרגיש בבית☺ . את הכנס הנחו גיתית פודמסקי מעמותת ויקימדיה ישראל, והויקיפד איש השום. תחילה נשאו דברים וברכו איציק אדרי, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל ורויטל פולג, מנכ"לית העמותה. לאחר מכן, איש השום החביב ארגן מספר משחקים משעשעים, הבנויים על היכרות עם ויקיפדיה העברית, מהירות תגובה וחדות מחשבה. במשחק Kahoot! זכה במקום הראשון הארי פוטר, במשחק חידות בציורים ניצח עמיחי, ובמשחק טאבו הקדים את כולם המקיסט. לאחר מכן, החתום מעלה העביר הרצאה אינטראקטיבית בנושא "משחקי מילים בתשבצי הגיון", תוך דגש על שימוש בטכניקות של אנגרמות ופלינדרומים. היתה זו חוויה ייחודית ומהנה עבורי. בחלק האחרון של המפגש התפצלנו לחדרים וירטואלים ונוהלה שיחה, חופשית ופתוחה על ויקיפדיה, ערכים ועריכה, דברים שאנחנו אוהבים, ונקודות טעונות שיפור במיזם. חזרנו ל"אולם" ונציג/ה מכל "חדר" תמצת/ה את הנקודות שעלו בשיחה.

קרב איגרוף

מאת הארי פוטר 73

איור לפינה שעוצב בידי Matankic

והפעם בקרב איגרוף: הכדורגלנים המוערכים כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי עומדים מצדי הזירה ומכוננים לקראת קרב מותח שיקבע מי מהם אהוד לא רק על ידי אוהדי הכדורגל, אלא גם בידי הקוראים והעורכים בויקיפדיה, שמתשוקקים לראות קרב איגרוף בין השניים. השריקה נשמעה בשעה 21:40, ב-1 ביולי 2020.

הישר מהפינה השמאלית קבלו את ליונל 'הארנטינאי המחסל' מסי ובפינה הימנית קבלו את כריסטיאנו 'החלוץ המאגף' רונאלדו. גלינג!

קטגוריה רונאלדו מסי המנצח בסיבוב
מספר תמונות וסרטונים בערך 8 24 מסי
מספר הערות שוליים 53 194 מסי
מספר קישורים חיצוניים 30 19 רונאלדו
מספר קישורים למיזמי ויקימדיה 1 1 אין הכרעה
מספר עריכות 2,039 3,074 מסי
מספר הכותבים הייחודים לאחרונה 2 8 מסי
מספר צפיות ב-30 יום 11,850 12,918 מסי
מספר קטגוריות 26 21 רונאלדו
מספר הקישורים לוויקיפדיות זרות 135 142 מסי

פרשנינו ראו כי מסי מנצח בקרב בנוק-אאוט מותח, כאשר הוא מנצח בשש קטגוריות, מובס בשתי קטגוריות (מספר הקישורים החיצוניים ומספר הקטגוריות) ולא מגיע להכרעה בקטגוריית הקישורים למיזמי ויקימדיה. עוד שמו לב הפרשנים כי מרבית הקטגוריות לוו בקרב מותח מאוד שהוכרע על בסיס הבדל קטן מאוד בין המתאגרפים.

תמונות חדשות

מאת הארי פוטר 73

ישנן 4 תמונות בגלריה. ניתן להקיש על תמונה להגדלתה