ונדרר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ונדרר
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1885–1945 (כ־60 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם אוטו אוניון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה Schönau עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה manufacture of motor vehicles, Manufacture of bicycles and invalid carriages, manufacture of office machinery and equipment (except computers and peripheral equipment), Manufacture of motorcycles, תעשיית הרכב, תעשיית האופניים, הנדסת מכונות בניית מפעלים, בניית כלי רכב עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.wanderer.de
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ונדרדגרמנית:Wanderer ) הייתה חברה גרמנית לייצור אופנים, אופנועים ומכוניות שהוקמה בחמניץ בשנת 1896 ופעלה עד לשנת 1945.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה Chemnitzer Velociped-Depôt Winklhofer & Jaenicke הוקמה בשנת 1885 על ידי יוהאן וינקלהופר וריצ'רד יאניצ'ק בעיר חמניץ. תחילה הם התמקדו בייצור אופניים ומכונות שונות. כבר בשנת 1902 נבנה האופנוע הראשון של החברה ובשנת 1903 הם התרחבו לייצור מכוניות. בשנת 1911 הם התחילו להשתמש במותג Wanderer למוצרים מחוץ לגרמניה ובהדרגה זה עבר לשימוש בכלל יצור החברה.

המכוניות הראשונות היו עם מנוע 4 צילינדרים בנפח עד 1,220 סמ"ק. בשנת 1912 החל ייצור מכונית מדגם Wanderer Puppchen. הוא נמשך עד לשנת 1926 ובסך הכול נבנו כ-9 אלף יחידות. בשנת 1926 החל ייצור מכונית מדגם Typ 10 כאשר כל יום שחררו 25 מכוניות. בשנת 1927 נבנה מפעל חדש בפרברי חמניץ. בשנת 1929 החברה נקלעה לקשיים כלכליים. בהחלטת Dresdner Bank ייצור אופנועים נמכר לפרנטישק יאניצ'ק שהקים בפראג חברה "יאווה" לייצור אופנועים. ייצור מכוניות הפך להיות חלק של תאגיד Auto Union ביחד עם חורך, אאודי ו-DKW.

בשנת 1932 החל ייצור דגם חדש W17 7/35 PS עם מנוע 1,692 סמ"ק שתוכנן על ידי פרדיננד פורשה. מכונית מדגם "אאודי פרונט" שייצורה התחיל בשנת 1933 הייתה מצוידת במנוע של ונדרר גם הוא מתכנון של פורש. בשנת 1937 החברה יצרה מספר מכוניות ספורט.

במהלך מלחמת העולם השנייה מפעל החברה עבר הסבה לייצור מכוניות לצורכי צבא. התחיל ייצור משאיות ומנועים לטנקים.

בתחילת 1945 מפעלי החברה נהרסו בהפצצות של בעלי הברית. לאחר סיום המלחמה שלטונות גרמניה המזרחית החליטו לפתח תעשיית הרכב על בסיס מפעלים שהיו בעיר צוויקאו ומפעלי הרכב בחמניץ לא שוקמו. חברה Auto Union המשיכה את פעילותה בגרמניה המערבית אך מותג "ונדרר" לא חודש.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ונדרר בוויקישיתוף