ז'אן הראשון, דוכס בורגונדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן הראשון, דוכס בורגונדיה
Jean Ier de Bourgogne
לידה 28 במאי 1371
דיז'ון, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 10 בספטמבר 1419 (בגיל 48)
מונטראו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Champmol עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Margaret of Bavaria (9 באפריל 1385–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
Agnes de Croÿ
Margareta van Borselen עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת House of Valois-Burgundy
אב פיליפ השני, דוכס בורגונדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם מרגריט השלישית, רוזנת פלנדריה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פיליפ השלישי, דוכס בורגונדיה
John of Burgundy, Bishop of Cambrai
Isabelle of Burgundy
Catherine of Burgundy
אגנס מבורגונדי, דוכסית בורבון
Margaret of Burgundy
Anne of Burgundy
Marie of Burgundy
Philippe (Philippotte) bâtarde de Bourgogne עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן הראשון, דוכס בורגונדיהצרפתית: Jean I de Bourgogne, מכונה גם ז'אן "ללא חת" Jean sans Peur‏; 28 במאי 1371 - 10 בספטמבר 1419) היה דוכס בורגונדיה מ-1404 עד מותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן נולד ב-28 במאי 1371, והיה בנם בכורם של פיליפ השני, דוכס בורגונדיה ושל מרגריט השלישית, רוזנת פלנדריה. החל ב-1384 החזיק בתואר דוכס נבר. ב-1385 נישא למרגרטה מבוואריה, בתו של אלברכט הראשון, דוכס בוואריה שהיה דוכס איְנו (כיום מחוז בדרום בלגיה), הולנד וזיילנד. מרגרטה ילדה לו שמונה ילדים ובהם פיליפ שירש את דוכסות בורגונדיה אחרי מותו ב-1419.

ז'אן השתתף במסע הצלב נגד הטורקים שארגן סיגיסמונד מהונגריה. ב-25 בספטמבר 1396 הוא לחם בגבורה בקרב ניקופוליס (שבו נפל בשבי, אך שוחרר על ידי אביו ב-1397 תמורת כופר נפש), ועל כך זכה בכינוי "ללא חת". ב-1404 מת אביו, וז'אן ירש את דוכסות בורגונדיה, וב-1405 מתה אמו והוא ירש את רוזנות פלנדריה וארטואה (כיום בצפון צרפת).

אביו של ז'אן, פיליפ השני, דוכס בורגונדיה שימש כעוצר הממלכה בשם אחיינו שארל השישי, מלך צרפת שלקה במחלת נפש ב-1392. אחרי מות פיליפ השני ב-1404, לואי הראשון, דוכס אורליאן שהיה אחיו הצעיר של המלך, שימש כעוצר הממלכה. אולם, ז'אן "ללא חת" טען לזכותו לשמש כעוצר במקום אביו. ב-23 בנובמבר 1407 נרצח בפריז לואי הראשון, דוכס אורליאן. ז'אן "ללא חת" לא הכחיש שידו הייתה ברצח. התפתחו מעשי איבה בין בית אורליאן לבין בית בורגונדיה.

הנרי החמישי, מלך אנגליה ניצל את העובדה שהצרפתים היו עסוקים במלחמת אחים, ופלש עם צבאו לצרפת באוגוסט 1415. התחולל קרב אז'נקור (בצפון צרפת) שבו נחלו הצרפתים מפלה ניצחת. רבים מאנשי האצולה הצרפתים נהרגו בקרב, ובהם שני אחיו של ז'אן "ללא חת", אך הוא וכוחותיו לא השתתפו בהגנה על צרפת. ב-1419 התנהל משא ומתן בין שארל יורש העצר (שארל השביעי, מלך צרפת לעתיד) לבין ז'אן "ללא חת". ב-10 בספטמבר 1419 הגיע ז'אן "ללא חת" לגשר העיירה מונטרו (שמדרום מזרח לפריז), שם היה אמור להימשך המשא ומתן, אך באותו יום הוא נרצח בידי אנשיו של יורש העצר שארל. בנו פיליפ ירש את דוכסות בורגונדיה בשם פיליפ השלישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]