זאפוד ביבלברוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאפוד ביבלברוקס
זאפוד ביבלברוקס בסדרת הטלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
זאפוד ביבלברוקס בסדרת הטלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
שם ספר ספרי סדרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
שם סרט מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
תוכנית טלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
הופעה ראשונה Fit the Second
יוצרים דאגלס אדמס
גילום הדמות מארק ווינג-דיווי (ברדיו ובסדרת הטלוויזיה)
סם רוקוול (בסרט)
מידע
מקום לידה ביטלג'וז עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע נשיא הגלקסיה
דמויות קשורות
משפחה פורד פרפקט (בן הדוד למחצה)
זאפוד ביבלברוקס השני (אביו)
זאפוד ביבלברוקס השלישי (סביו)
זאפוד ביבלברוקס הרביעי (אב הסב)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זאפוד ביבלברוקסאנגלית: Zaphod Beeblebrox, בתרגום החדש "זייפוד בילברוקס") הוא דמות בדיונית בסדרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, ומהדמויות הראשיות בה.

בגרסאות הרדיו והטלוויזיה של מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, זאפוד משוחק על ידי מארק ווינג-דיווי. בסרט, הוא משוחק על ידי סם רוקוול.

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאפוד הוא נשיא הגלקסיה, ולו שני ראשים ושלוש זרועות.

זאפוד כדמות, הוא נהנתני ולא אחראי, נרקיסיסטי עד כדי סוליפסיזם, ואינו רגיש להרגשותיהם של אנשים מסביבו. למרות זאת, הוא מאופיין בכריזמטיות שמביאה לכך שהרבה דמויות מתעלמות מהפגמים באופיו. לפי דאגלס אדמס, יוצר הדמות, זאפוד מבוסס על חבר ותיק מאוניברסיטת קיימברידג' בשם ג'וני סימפסון.[1]

בספרים, לפי ניסויים שערך על עצמו בחללית "ליבת הזהב", הוא "ממולח, בעל דמיון פורה, חסר אחריות, לא ראוי לאמון, מוחצן, ושום דבר שאתה לא יכול לנחש". בסרט, יחסית לדמותו בספרים, הוא בוטה יותר ופחות חכם (לעומת הספרים שבהם היה ערמומי).

תפקיד בספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוון שזאפוד הופיע בעיקר בשני הספרים הראשונים ובספר "ועוד משהו..." (למעט מספר מועט של הופעות בספר החיים, היקום וכל השאר), לא יוזכרו כאן הספרים החיים, היקום וכל השאר, היו שלום ותודה על הדגים ולא מזיק ברובו.

שני הספרים הראשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, המסעדה שבסוף היקום

במקביל לאירועים בספר הראשון, זאפוד גונב את החללית "ליבת הזהב", החללית המתקדמת ביותר ביקום. בעת שהוא, טריליאן ומרווין בליבת הזהב, החללית אוספת את ארתור דנט ופורד פרפקט לאחר שהושלכו מחללית של יצורים הקרויים "ווגונים". במשך הספר, הם שטים בחלל, עד שמגיעים לכוכב לכת בשם "מגרתיאה". זאפוד, טריליאן ופורד יוצאים מהחללית (ארתור ומרווין נשארים בחללית על מנת להשגיח עליה), ונכנסים אל מנהרות הכוכב, אך בהמשך הם בורחים לחללית מזוג עכברים שדרש את מוחו של ארתור (שיצא בינתיים מהחללית).

הם עוזבים את מגרתיאה, אך מותקפים על ידי חבורת ווגונים. הם מצליחים לזמן את אחד מאבותיו של זאפוד, והוא מצליח להציל אותם, תוך כדי שיגור זאפוד ומרווין לכוכב הלכת "בטא מינור", שם נמצאים המשרדים של הוצאת "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה". הם נכנסים למשרדים כדי למצוא את זרניוופ, אך נמצא במסע בין גלאקטי בעולם וירטואלי. בהמשך, בנייני הוצאת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מוטסים לפלאנטה שנייה של מערכת פרוגסטאר על ידי מפציצי פרוגסטאר, המחפשים את זאפוד בשל פשעיו. הם פוגשים את רוסטה, שמראה להם את מיקום משרדו של זרניוופ.

כשהם בורחים מלוחמי הפרוגסטאר, מתגלה בפניהם דמות הקרויה "גארגאוואר". גארגאוואר מודיע לזאפוד שהוא צפוי להיכנס ל"מערבולת הפרספקטיבה הטוטאלית" - מערבולת שמציגה את היחס בין גודל האדם לגודל היקום, על מנת שהאדם יבין את זה שהוא נחות בהשוואה ליקום ולא חשוב. זאפוד מוכנס למערבולת, אך המערבולת מראה לו שהוא דווקא היצור החשוב ביותר ביקום. בהמשך הוא מגלה שגרסה מיניאטורית של ליבת הזהב נמצאת בכיסו. היא משוחזרת, ואז זאפוד חוזר אל החללית תוך כדי שהוא משאיר את מרווין בכוכב הלכת.

הם משוגרים ל"מסעדה שבסוף היקום" (הנקראת כך משום שהיא נמצאת בנקודת הזמן שבה נהרס היקום), וצופים בפיצוץ היקום. בהמשך הם מוצאים את מרווין, גונבים חללית, ושבים להווה, אך ארתור ופורד ניתקים מהחבורה.

בספר "ועוד משהו..."[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ועוד משהו...

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק המחשב Escape Velocity, יש כוכב לכת שנקרא ביבלברוקס שנמצא במערכת זאפוד. בנחיתה על כוכב הלכת מופיע התיאור "ביבלברוקס הוא עולם פרוע, עולם של מסיבות פרועות ואנשים פרועים. אם יש לכם שני ראשים, שלוש זרועות, ובעיית אגו, אל תיסעו לביבלברוקס; אתם תצחקו ותיחשבו משעממים ולא-מקוריים."

במשחק המחשב The 7th Guest, ‏ "Zaphod Beeblebrox" הוא קוד צ'יט שגורם לשחקן לקבל גישה לכל החדרים והחידות במשחק.

קיים מועדון לילה בשם "זאפוד ביבלברוקס" באוטווה, אונטריו, קנדה. הוא מתואר כ"המועדון שבסוף היקום".[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ M. J. Simpson, Hitchhiker: A Biography of Douglas Adams, עמוד 45
  2. ^ The Nightclub at the Edge of the Universe Zaphod Beeblebrox, web.archive.org, ‏2017-05-02