טוני רדקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סר אנטוני "טוני" דייוויד רדקין
Antony David Radakin
טוני רדקין
טוני רדקין
לידה 10 בנובמבר 1965 (בן 58)
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת אולדהאם, הממלכה המאוחדת
כינוי Tony עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות הכוחות המזוינים של בריטניה
תקופת הפעילות מ-1990
דרגה אדמירל (בריטניה) אדמירל
תפקידים בשירות
לורד הים השני
לורד הים הראשון
ראש מטה ההגנה
פעולות ומבצעים
מלחמת עיראק
עיטורים
מסדר האמבט מפקד אביר במסדר האמבט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר אנטוני "טוני" דייוויד רדקיןאנגלית: Antony David Radakin; 10 בנובמבר 1965) הוא אדמירל בצי הבריטי המשמש כראש מטה ההגנה מאז 30 בנובמבר 2021.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדקין נולד באולדהאם ב-10 בנובמבר 1965. ב-20 באוקטובר 1990 הוא התגייס לצי הבריטי. ב-1 בנובמבר 1996 הוא הועלה לדרגת לוטננט קומנדר. ב-2003 הוא מונה למפקד הפריגטה אה"מ נורפוק, וב-2006 מונה למפקד כוח משולב בריטי-אמריקני. ב-30 באוגוסט 2011 הוא הועלה לדרגת קומודור. באוקטובר 2011 הוא מונה למפקד בסיס הצי המלכותי בפורטסמות'. ב-3 בדצמבר 2014 הועלה לדרגת אדמירל משנה. במרץ 2016 הוא מונה למפקד פיקוד הכוחות המשותפים. ב-27 במרץ 2018 הוא הועלה לדרגת תת-אדמירל ומונה ללורד הימי השני (סגן מפקד הצי).

ביוני 2019 הוא מונה ללורד הים הראשון. באותה שנה הוא יזם רפורמה מקיפה בצי המלכותי. במהלך כהונתו נכנסו לשירות הצי שתי נושאות מטוסים חדשות ונושאת מטוסים אחת הועברה לשירות מבצעי במרחב האינדו-פסיפי. רדקין היה איש מפתח בארגון ברית צבאית חדשה עם ארצות הברית ואוסטרליה: AUKUS. חלקו המרכזי בהסכם העלה את ערכו בעיני ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, והשפיע על החלטתו לקדם אותו בתפקיד. ב-2021 הוא הורה לנושאת המטוסים אה"מ אליזבת' לשוט דרך מצר טאיוואן כדי להדגיש את המחויבות של בריטניה לריבונות של טאיוואן ולהרתיע את הרפובליקה העממית של סין מפני כוונות תוקפניות כנגדה.[1] בשנת 2021 הוא סיים את התפקיד ובמקומו מונה בן קיי.

ב-7 באוקטובר 2021 הכריז ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי רדקין יחליף את ניק קרטר בתפקיד ראש מטה ההגנה, המפקד העליון של הכוחות המזוינים של בריטניה. ג'ונסון בחר ברדקין בשל המוניטין שלו כחדשן ורפורמטור, וזאת בניגוד לעמדת בכירי משרד ההגנה שהעדיפו את הגנרל פטריק סנדרס.

בשנה הראשונה לכהונתו של רדקין התחלפו שלושה ראשי ממשלה, שני ריבונים ופרצה במלוא עוזה מלחמת אוקראינה–רוסיה. בריטניה עמדה לימין אוקראינה מפרוץ הלחימה, סיפקה לה מודיעין קצה ותחמושת רבה במלחמתה נגד הצבא הרוסי. השריון והמערכים הרקטיים שסיפקה בריטניה לצבא האוקראיני השפיעו משמעותית על מהלך הלחימה.

בצל המלחמה באוקראינה ומלחמת חרבות ברזל, רדקין קרא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ולחיזוק כוחות הביטחון נוכח גדילתן של סכנות מכל רחבי העולם לביטחונה הלאומי של בריטניה.[2] במהלך התקיפה האיראנית על ישראל חיל האוויר הבריטי השתתף במאמצי היירוט של צי הכטב"מים ומטחי הטילים שאיראן ירטה משטחה לעבר ישראל. לאחר מכן שוחח רדקין על שיתוף הפעולה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי שהודה לו על התמיכה הבריטית במהלך המתקפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוני רדקין בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]