טיוטה:מרחב אווירי מנוהל לכלי טיס בלתי מאוישים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרחב אווירי מנוהל לכלי טיס בלתי מאוישים הוא מרחב אווירי שיש בו מיתקנים ואסדרה המאפשרים מתן שירותים התומכים הפעלת רחפנים (רבי להב) וכטב"ם קטן, בגובה של עד 400 רגל מעל פני השטח, בצורה כלכלית, יעילה ובטוחה - לטובת הציבור. בארצות הברית, הפעילות מוסדרת ומומשגת על ידי רשות התעופה הפדרלית ונאס"א תחת הכינוי Unmanned Traffic Management.

באיחוד האירופאי, הפעילות לקימום הנושא מובלת על ידי רשות התעופה האזרחית שלו EASA, וגופים ייעודיים שונים שהוקמו לצורך זה. במונחים האירופאיים, המרחב האווירי נקרא U-Space, מכלול נותני השירותים נכנס, במובן מסוים, תחת המושג U-Space Service Provider (USSP) והמערכות הממוכנות התומכות את הפעילות נקראות, בהתאמה USSP-System.

הרעיון הוא להקים "אקו-סיסטם" שלם של שירותי רחפנים/ כטב"ם קטן היכולים לתת מגוון שירותים לציבור, בגבהי טיסה של עד 400 רגל (122 מטר) מעל פני השטח ובכלל זה שירותי אבטחה, ריסוס חקלאי, האבקת פרחים, צילום, מיפוי ותיעוד, מימסור תקשורת, נשיאת מטען לטובת מערכת הבריאות, השוק הצרכני, מזון מהיר וכיוצא באלו.

מעבר לספק השירותים (ה-USSP), מוגדרים גם "ספקי מידע מורשים" שבאחריותם לתת מידע מסונכרן ואחיד לכל U-SPACE, למשל, סך כל "הסגירות האוויריות", התמונה האווירית של המטוסים המאוישים במרחב הרלוונטי ועוד.

השירותים העיקריים שה USSP צריך לתת כוללים שירות רישום, שירות מתן מרשה טיסה אוטומטי, שירות בניית תמונה אווירית משותפת, מדויקת ועדכנית - והפצתה לכלל הגורמים הרלוונטיים, שירות זיהוי ירידה ממרווחי הבטיחות - בשלב תכנון הטיסה (Strategic De-confliction), שירות זיהוי ירידה ממרווחי הבטיחות, בזמן התרחשות הטיסה (Tactical De-confliction). ה USSP עומד בקשר ומספק את כל השירותים הנדרשים לחברות המפעילות את הרחפנים/ הכטב"ם הקטן (מחזיקי תעודת "מפעיל אווירי") - מצד אחד ובמקביל, ה USSP עומד בקשר עם גורמי התעופה המאוישת המסורתיים ובכלל זה רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, חיל אוויר, מגדלי הפיקוח וכיוצא באלו, מצד שני. באופן זה, מערכי הרחפנים/ כטב"ם קטן מקבלים את כל השירותים הדרושים להם - בלי להרוות את המערכים המסורתיים שמטפלים במטוסים המאוישים בכלל ובמטוסי הנוסעים הגדולים, בפרט. הארכיטקטורה המתוארת נותנת מענה שמאפשר הפעלת מספר גדול של רחפנים, למגוון צרכים ומשימות אזרחיות, באותו מרחב אווירי מנוהל - כך שימנע מצב של היווצרות מונופול ותובטח התחרות החופשית, הגישה המאוזנת של "כל אחד" ל"משאב השמיים" שהוא משאב לאומי.