יהודה הכהן אבן מתקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יהודה אבן מתקה)
יהודה הכהן אבן מתקה
לידה 1215?
טולדו, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – ערך בלתי־ידוע עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה בן שלמה הכהן (אבן מתקה[1] 1215~ - 1274~) היה פילוסוף, אסטרונום ומתמטיקאי יהודי ספרדי שחי ופעל במאה ה-13. הוא חיבר את הספר 'מדרש חכמה', שנחשב לחיבור הראשון באנציקלופדיות העבריות הגדולות[2]. הספר מתייחד בפירוט מעמיק הן במדעים מדויקים והן בטקסטים מקראיים ורבניים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודה בן שלמה נולד ולמד בטולדו. שמו של סבו מצד אמו היה זיזה בן שושן. הוא למד אצל אביו רבי יהודה פילוסופיה ומיסטיקה יהודית. אביו היה תלמידו של רבי מאיר אבולעפיה[3].

כבר בהיותו בן שמונה עשרה הוא התכתב עם פילוסופים בחצר הקיסר פרידריך השני . גם הקיסר עצמו התייעץ איתו בעניינים מדעיים, ותשובותיו הפעימו את הקיסר, עד שהוזמן על ידו בשנת 1247 להתיישב בטוסקנה, שם הייתה לו גישה חופשית לחצר הקיסר. שם הוא גם תרגם לעברית את יצירתו המרכזית 'מדרש חכמה' שנכתבה במקור בערבית[4].

ספר חכמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיבורו, "מדרש חכמה", מחולק לשני חלקים. הראשון מספק סקירה של ההיגיון האריסטוטלי, הפיזיקה והמטאפיזיקה, ומכיל גם פירוש על קטעים מסוימים מספרי בראשית, תהילים ומשלי. החלק השני בספר מוקדש למתמטיקה, ומכיל שתי חיבורים נוספים: הראשון, חיבור מיסטי על אותיות האלפבית; והשני, אוסף של קטעים תנ"כיים עם פירוש פילוסופי.

החיבור כולל גם עיבוד לחיבור אלמגסט של האסטרונום תלמי, מסודר בשמונה פרקים, וכן כולל חיבור על ספרו "טטרביבלוס" (Tetrabiblos) תחת הכותרת העברית 'משפט הכוכבים', הכולל מסה על אסטרולוגיה ועיבוד לאסטרונומיה של אל-ביטרוג'י (אנ'), תחת הכותרת 'מכלל יופי'[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על שמו ראו כאן
  2. ^ כאן
  3. ^ ראו: ריצ'רד גוטהייל, מרדכי זליגסון, ‏"IBN MATḲAH, JUDAH BEN SOLOMON HA-KOHEN", במהדורת 1901–1906 של האנציקלופדיה היהודית (באנגלית)
  4. ^ 1 2 https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-0-387-30400-7_134