כסף טיפש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
כסף טיפש
Dumb Money
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על The Antisocial Network מאת בן מזריץ'
בימוי קרייג גילספי
הופק בידי ארון ריידר
טדי שוורצמן
קרייג גילספי
תסריט לורן שוקר בלום
רבקה אנג'לו
עריכה קירק בקסטר
שחקנים ראשיים פול דנו
פיט דייווידסון
וינסנט ד'אונופריו
אמריקה פררה
ניק אופרמן
אנתוני ראמוס
סבסטיאן סטן
שיילין וודלי
סת' רוגן
מוזיקה ויל בייטס
צילום ניקולס קרקצאניס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי סוני
Stage 6 Films
Ryder Picture Company
חברה מפיצה סרטי סוני
הקרנת בכורה 8 בספטמבר 2023 (TIFF)
ישראלישראל 18 באפריל 2024
ארצות הבריתארצות הברית 15 בספטמבר 2023
משך הקרנה 104 דק'
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט ביוגרפי
תקציב 30 מיליון דולר
הכנסות 5.9 מיליון דולר
www.dumbmoney.movie
דף הסרט ב־IMDb

כסף טיפשאנגלית: Dumb Money) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 2023, המבוסס על סיפור אמיתי. את הסרט ביים קרייג גילספי לפי תסריט שנכתב בידי לורן שוקר בלום ורבקה אנג'לו. הוא מבוסס על הספר "The Antisocial Network" מאת בן מזריץ', שיצא לאור ב-2021, ומתאר את המכירה בחסר של מניית רשת "גיימסטופ". בסרט מככבים פול דנו, פיט דייווידסון, וינסנט ד'אונופריו, אמריקה פררה, ניק אופרמן, אנתוני ראמוס, סבסטיאן סטן, שיילין וודלי וסת' רוגן.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-8 בספטמבר 2023. הוא עלה לאקרנים שלושה שבועות אחר כך כשהוא מופץ בארצות הברית על ידי הפצת "סרטי סוני".

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קית' גיל הוא אדם מרושש שעובד כאנליסט פיננסי מברוקטון, מסצ'וסטס. בזמנו החופשי הוא מפרסם ניתוחים של מגנות בבורסה בפורום האינטרנטי "r/WallStreetBets" וכן בסטרימינג בשידור חי ביוטיוב, תחת שם הבמה "Roaring Kitty". קית' נאבק לפרנס את משפחתו, ועבודתו ביוטיוב זוכה ללעג ללא הרף על ידי אחיו, קווין.

ביוני 2020, בשיאה של מגפת הקורונה, קית' מבחין שהמניה הקמעונית של רשת החנויות "גיימסטופ" צונחת, וקית' משקיע את כל החסכונות שלו בקניית המניות שלה, כולל עדכונים בשידור חי בקביעות עם הצופים שלו. למרות זאת, קווין מספר לעמיתים שטענו שזה בזבוז זמן. עד ינואר 2021, הפעילות ב-"r/WallStreetBets" חושפת שכמה חברות השקעות בקרנות גידור, הכולל את החברה "Melvin Capital Management" ומייסדה, גייב פלוטקין. מכירות בחסר של מניות ברשת בהנחה שהוא ייסגר ויגרום לעלייה המונית במחיר המניה הכולל של "גיימסטופ" כאשר רוכשי המניות מקוונים, כולל הצופה ג'ניפר, עובדת הקמעונאות של "גיימסטופ" ומרקוס. וזוג הסטודנטיות רירי והרמוני, מתחילות לקנות הרבה מניות, מה שגורם לפלוטקין ומנכ"לי השקעות אחרים להפסיד מאות מיליונים בתוף מסגרת זמן, ולקית' מתבשר שהוא התקבל כגורו פיננסי.

לאחר מכן, "r/WallStreetBets" מושבת באופן זמני בגלל "תוכן דלקתי", מה שגורם לתדהמה המונית במכירת המניות של "גיימסטופ" בניסיון לנצח את ירידת המחיר. כאשר אתר רכישת המניות ללא מטרת רווח, והחברה "רובין הוד" איננה מסוגלת לשלם כראוי את הכסף עבור המכירות, והיושב ראש המשותף ולאד טנב, בהוראת הבעלים של Citadel LLC, Ken Griffin, עוצר את כל הרכישות של מניות "גיימסטופ" בניסיון להוריד את המחיר. לאחר מכן, התגובה השלילית שמביאה לחקירה של ועדת בית ארצות הברית לשירותים פיננסיים, כאשר טנב, גריפין, פלוטקין וקית' זומנו, ושלושת הראשונים על תפקידם ב"פיאסקו", ובחשד להשתמש במצב כדי להערים על הציבור להתעשר. בעוד שהמשקיעים נאבקים להגן על מעשיהם, קית' מכחיש זאת בתוקך כל עוול בכפו, והצהיר שהוא עושה רק מה שכל אחד עם מודעות חולפת לבנקאות השקעות היה עושה.

מאוחר יותר, כתב ההודעה מראה כיצד כמה אנשים הושפעו: פולטקין נאלץ לסגור את "Melvin Capital Management" בגלל ההפסדים ונטו שהאירוע גרם; לחברה "רובין הוד" הייתה יעד למספר תביעות משפטיות בעקבות ה"פיאסקו", וגם החלה בבורסה נמוכה משמעותית ממה שהיה קודם לכן; הרמוני הצליחה להשתמש בכסף שהשיגה כדי לשלם את החובות של משפחתה וממשיכה בקשר שלה עם רירי; מרקוס מתפטר לאחר שמכר מחצית ממניות ה"גיימסטופ" שלו; קית' פרש מיוטיוב בסוף אפריל כדי לצאת מעיני הציבור, וגם מכר חלק מהמניות שלו כדי להשיג לקווין מכונית כדרך להפסיק את ההצקות על כך שהוא לא ילווה לו את שלו עבור משלוחי האוכל שלו.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2021, הוכרז כי "מטרו גולדווין מאייר" קנתה את הזכויות להצעת ספר מאת בן מזריץ' על הסחיטה הקצרה של "גיימסטופ" לאחרונה, בשם "The Antisocial Network", עם המפיקים מייקל דה לוקה - שגם הפיק את הסרט "הרשת החברתית" משנת 2010, העיבוד הקולנועי של ספרו של מזריץ' המיליארדרים המקריים - וארון ריידר צירף.[1] במאי 2021, לורן שוקר בלום ורבקה אנג'לו הוכרזו לכתוב את התסריט, עם קמרון וטיילר וינקלבוס (שהיו נבדקים ב-"The Accidental Billionares" ו-"The Social "Network) מפיקות.[2] באפריל 2022, קרייג גילספי אושר להיות במאי הסרט, מתוך כוונה להתחיל את הצילומים מאוחר יותר באותה שנה בסביבות הקיץ או הסתיו.[3] וההפקה הייתה אמורה להתחיל באוקטובר, כאשר דה לוקה ו-MGM פרשו, בעוד Black Bear Pictures. באוקטובר 2022, "סרטי סוני" קנתה את זכויות ההפצה המקומיות והנבחרות של הסרט תמורת 20 מיליון דולר.[4]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2022, פול דנו, סת' רוגן, סבסטיאן סטן ופיט דייווידסון היו אמורים לככב; רוגן וסטן שיתפו פעולה בעבר עפ גילספי בסדרה "פאם וטומי" משנת 2022, כשסטן גם כיכב בסרטו של גילספי "אני, טוניה" משנת 2017.[5] באוקטובר 2022, שיילין וודלי, אנתוני ראמוס, וינסנט ד'אונופריו, דיין דיהן, מיהאלה הרולד, אמריקה פררה, רושי קוטה, ניק אופרמן וטליה ריידר הצטרפו לצוות השחקנים.[6][7][8][9][10][11]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט התרחשו בניו ג'רזי מאוקטובר עד נובמבר 2022.[12]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בבכורה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-8 בספטמבר 2023, וצוות השחקנים לא יכל להשתתף עקב שביתת אמני הטלוויזיה והרדיו (SAG-AFTRA) משנת 2023.[13] הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית על ידי הפצת "סרטי סוני וסרטי קולומביה ו-Stage 6 Films, בעוד ש"Black Bear International" הפיצה את הסרט עם מפיצים מקומיים ברחבי העולם.[14] תחילה הסרט היה אמור להיות מופץ על ידי "מטרו גולדווין מאייר". תחילה הסרט היה אמור לעלות לאקרנים ב-20 באוקטובר 2023, אך הוקדם ל-22 בספטמבר 2023.[15][16] מאוחר יותר, הסרט עלה לאקרנים ב-15 בספטמבר 2023 להקרנות מוגבלות, ולאחר מכן עלה לאקרנים רשמית ב-29 בספטמבר 2023.[17][18] בישראל, הסרט עתיד לעלות לאקרנים ב-18 באפריל 2024.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף השבוע הראשון לעלייתו לאקרנים הסרט הרוויח 229,947 דולר משמונה בתי קולנוע.[19] הסרט התרחב והיה ניתן לצפייה ב-616 בתי קולנוע בסוף השבוע השני, והרוויח 2.4 מיליון דולר.[20] בסוף השבוע השלישי הסרט הרוויח 3.3 מיליון דולר מ-2,837 בתי קולנוע.[21]

תגובת הקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות "Rotten Tomatoes" הסרט זכה לציון של 85% על בסיס 189 ביקורות חיוביות, עם דירוג ממוצע של 6.9/10. הקונצנזוס כתב כי ”הדרמטיזציה המשמחת את הקהל של 'כסף טיפש' שמתבסס על חטיפי מניות מהחיים האמיתיים שאולי לא מספרת את הסיפור המלא, אך בכל זאת מבדרת”.[22] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", הסרט זכה לציון של 66/100 על בסיס 52 ביקורות, דבר המצביע על "ביקורות חיוביות לרוב".[23]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kroll, Justin (January 31, 2021). "MGM Lands Rights To Ben Mezrich's Book Proposal 'The Antisocial Network'; Would Chronicle Recent Wall Street-GameStop Chaos". Deadline Hollywood. Retrieved February 1, 2021.
  2. ^ Kroll, Justin (May 21, 2023). "MGM Sets 'Orange Is The New Black' Scribes Lauren Schuker Blum And Rebecca Angelo To Pen GameStop Stock Pic 'The Antisocial Network'". Deadline Hollywood. from the original on May 22, 2021. Retrieved May 21, 2021.
  3. ^ Kroll, Justin (April 4, 2022). "Craig Gillespie To Direct GameStop Stock Pic For MGM Based On Ben Mezrich's Book 'The Antisocial Network'". Deadline Hollywood. Retrieved April 10, 2022.
  4. ^ Wiseman, Andreas (October 12, 2022). "Sony Swoops On Buzzy GameStop Movie 'Dumb Money' With Paul Dano, Seth Rogen, Sebastian Stan, Pete Davidson & Shailene Woodley; Filming Underway". Deadline Hollywood. Retrieved October 26, 2022.
  5. ^ Kroll, Justin (September 1, 2022). "Craig Gillespie and Black Bear Pictures GameStop Stock Pic Dumb Money Sets A-List Cast With Paul Dano, Seth Rogen, Sebastian Stan And Pete Davidson, Black Bear To Launch Sales at Toronto". Deadline Hollywood. Retrieved September 1, 2022.
  6. ^ Kroll, Justin (October 6, 2022). "Shailene Woodley Joins Ensemble Cast of Craig Gillespie's 'Dumb Money' For Black Bear Pictures".
  7. ^ Kroll, Justin (October 17, 2022). "Anthony Ramos, Vincent D'Onofrio, and Dane DeHaan Join Sony and Black Bear's GameStop Film 'Dumb Money'". Deadline Hollywood. Retrieved October 26, 2022.
  8. ^ Wiseman, Andreas (October 18, 2022). "'Industry' Star Myha'la Herrold Joins Cast Of Sony & Black Bear's Starry GameStop Movie 'Dumb Money'". Deadline Hollywood. Retrieved October 26, 2022.
  9. ^ Kroll, Justin (October 21, 2022). "America Ferrera Rounds Out Cast Of Sony And Black Bear's GameStop Film 'Dumb Money'". Deadline Hollywood. Retrieved October 26, 2022.
  10. ^ Grobar, Matt (October 24, 2022). "'Never Have I Ever's Rushi Kota Boards Sony's 'Dumb Money'; Russo Brothers' Netflix Pic 'The Electric State' Adds 'C'mon C'mon' Breakout Woody Norman". Deadline Hollywood. Retrieved October 26, 2022.
  11. ^ Wiseman, Andreas (October 31, 2022). "Parks And Recreation Star Nick Offerman & Never Rarely Sometimes Always Lead Talia Ryder Join GameStop Pic Dumb Money". Deadline Hollywood. Retrieved October 31, 2022.
  12. ^ Kuperinsky, Amy (October 27, 2022). "Dumb Money movie with all-star cast including Seth Rogen, Pete Davidson filming at N.J. college". NJ.com. Retrieved June 23, 2023.
  13. ^ D'Alessandro, Anthony (July 24, 2023). "TIFF Lineup Unveiled Amid Strikes: Awards Contenders 'Dumb Money', 'The Holdovers', 'Rustin'; Starry Pics For Sale With Scarlett Johansson, Kate Winslet, Michael Keaton, Viggo Mortensen & More". Deadline Hollywood.
  14. ^ Wiseman, Andreas (February 22, 2023). "Sony Pictures' Stage 6 Films Wins Rights To A24 & Ari Aster's 'Beau Is Afraid' In UK & Other Markets: EFM". Deadline Hollywood. Retrieved February 22, 2023.
  15. ^ Grobar, Matt (March 10, 2023). "Sony's GameStop Short Squeeze Film 'Dumb Money' Sets Fall Release Date". Deadline Hollywood. Retrieved March 10, 2023.
  16. ^ Couch, Aaron; Kit, Borys (June 21, 2023). "Sony Removes Bad Bunny Spider-Man Spinoff 'El Muerto' From Calendar". The Hollywood Reporter. from the original on June 21, 2023. Retrieved June 22, 2023.
  17. ^ D'Alessandro, Anthony (August 16, 2023). "Sony Opts To Platform 'Dumb Money' On Fall Sked". Deadline Hollywood. Retrieved August 17, 2023.
  18. ^ D'Alessandro, Anthony (September 6, 2023). "Sony's 'Dumb Money' Distancing From Taylor Swift On Release Date Schedule". Deadline Hollywood. Retrieved September 6, 2023.
  19. ^ D'Alessandro, Anthony (September 18, 2023). "'Nun 2' Scares Off Poirot To Become Mother Superior Of Box Office With $14.7M Second Weekend". Deadline. Retrieved September 17, 2023.
  20. ^ Anthony D'Alessandro (September 24, 2023). "The Nun 2' Puts 'The Expendables' In Detention At Box Office In What's Shaping Up To Be A Low Weekend For 2023 At $52M". Deadline. Retrieved September 24, 2023.
  21. ^ D'Alessandro, Anthony (October 1, 2023). "'PAW Patrol 2' Is The Top Dog At Box Office With $23M Opening – Sunday AM Update". Deadline Hollywood. Retrieved October 1, 2023.
  22. ^ "Dumb Money". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved October 4, 2023.
  23. ^ "Dumb Money". Metacritic. Fandom, Inc. Retrieved September 22, 2023.