להעיר את השד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להעיר את השד
Evil Dead Rise
מבוסס על דמויות מאת סם ריימי
בימוי לי קרונין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט טייפרט
סם ריימי
ברוס קמפבל
תסריט לי קרונין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה בריאן שו
שחקנים ראשיים לילי סאליבן
אליסה סאתרלנד
מורגן דייוויס
גבריאל אקולס
נל פישר
מוזיקה סטיבן מקיאון
צילום דייב גארבט
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה ניו ליין סינמה
Renaissance Pictures
Pacific Renaissance
Wild Atlantic Pictures
חברה מפיצה אולפני האחים וורנר
הקרנת בכורה 15 במרץ 2023 (פסטיבל "SXSW")
ישראלישראל 20 באפריל 2023
ארצות הבריתארצות הברית 21 באפריל 2023
משך הקרנה 97 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט בסוגת ספרות עלילה ספקולטיבית, סרט אימה על־טבעי עריכת הנתון בוויקינתונים
www.evildeadrisemovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להעיר את השדאנגלית: Evil Dead Rise) הוא סרט אימה על-טבעי אמריקאי משנת 2023, שנכתב ובוים על ידי לי קרונין. סרט זה הוא החמישי בסדרת סרטי "מוות אכזרי". בסרט מככבות לילי סאליבן ואליסה סאתרלנד כשתי אחיות מנוכרות המנסות לשרוד ולהציל את משפחתן מפני שדים המעוניינים בילדי המשפחה.

לפיתוחו של הסרט קדמו תוכניות מבוטלות לפיתוח סרטי המשך ל"מוות רצחני" (2013) ו"צבא האופל" (1992), ועונה רביעית עבור הסדרה "אש נגד כוחות הרשע" (2015–2018). באוקטובר 2019, הודיע סם ריימי על פיתוחו של סרט חדש בסדרה, שעל הפקתו בפועל יופקדו רוב טייפרט, ריימי וברוס קמפבל, ואילו על כתיבתו ובימוייו יופקד קרונין. צילומי הסרט התקיימו בניו זילנד מיוני עד לאוקטובר 2021.

בכורת הסרט התקיימה בפסטיבל "SXSW" ב-15 במרץ 2023, והוא עלה לאקרנים בארצות הברית ב-21 באפריל, תחת הפצתם של אולפני "האחים וורנר". בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-20 באפריל 2023.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח כאשר מוצגות בנות-הדודות תרזה וג'סיקה, ובן-זוגה החדש של ג'סיקה, קיילב; כשהם נופשים בבקתה הנמצאת על שפת האגם. לפתע, ג'סיקה מקרקפת את תרזה ועורפת את ראשו של קיילב לפני שהיא מרחפת מעל האגם.

יום אחד קודם לכן, לאחר שנודע לה על היריונה, מחליטה טכנאית הגיטרות בת' לבקר את אחותה, אלי, אמנית הקעקועים ואם חד-הורית למתבגרים דני וברידג'ט, ולקאסי הקטנה, בביתה שנמצא ב"דירות מונד", מתחם דירות רעוע בלוס אנג'לס. בזמן שהילדים נמצאים במרתף המתחם, מתרחשת רעידת אדמה שחושפת חדר נסתר. דני, שהחליט לחקור את החדר, מגלה חפצי דת, שלושה תקליטים פונוגרפיים משנת 1923 וספר מוזר שאותו הוא מעוניין למכור במטרה לסייע בכלכלת המשפחה. בעוד מקשיב לתקליטים, מגלה דני מפי הכומר המתועד כי הספר הוא אחד משלושת הכרכים של "נטורום דמונטו". בנוסף, על פי התקליטים, נחשף כי הכומר המשיך במחקרו בסתר ודיקלם לחש שמזמן ישויות דמוניות הידועות בשם "דיידיטס".

במהלך הפסקת חשמל המתרחשת כשהיא יורדת במעלית, אלי המבודדת מותקפת ונאחזת דיבוק על ידי כוח בלתי-נראה. בעודה בטראנס, אלי שבה לדירתה, מאיימת על משפחתה, ומתה לאחר שהיא מתחנננת בפני בת' שתגן על ילדיה. שכניה של אלי מסייעים למשפחה, אך לאחר שהם מגלים שגרם המדרגות קרס, המעלית ניזוקה, ואין באפשרותם לגשת למדרגות החירום, אלי שבה לתחייה, תוקפת את המשפחה ופוצעת את ברידג'ט. בת' והילדים נועלים את אלי מחוץ לדירה לאחר שהיא רודפת אחר השכנים וטובחת בהם.

דני מתוודה בפני בת' על כך שמצא את ה"נטורום דמונטו", ואלי משטה בקאסי לפתוח את הדלת ותוקפת אותה. בעוד שדעתם של דני ובת' מוסחת וקאסי מצליחה לנעול את אלי מחוץ לדירה, נאחזת ברידג'ט דיבוק באמצעות הפצע שלה; ותוקפת את בת', דני וקאסי, אשר משפדה אותה מבלי משים דרך הראש באמצעות ידית מטאטא שבורה.

בניסיון להבין כיצד לגרש את ה"דיידיטס", מאזינה בת' לתקליט השלישי, אך מבינה שהכומר נכשל וחבריו לכמורה נאחזו דיבוק, וכי רק הריגה של המארח תעצור את ה"דיידיטס". ברידג'ט שבה לתחייה ודוקרת אנושות את דני, אשר מעלה אותה באש, בזמן שאלי חודרת לדירה באמצעות פתחי האוורור. כשהיא מבינה שבת' הרה, מנסה אלי לקרוע ממנה את העובר, אך בת' וקאסי מצליחות לפצוע אותה באמצעות מספריים. אלי לא מצליחה לתמרן רגשית את קאסי, שמקבלת את העובדה שאמה מתה כבר.

גופותיהם של דני והשכנים נאחזים בדיבוק, מה שמוביל את בת' וקאסי לתפוס מחסה במעלית התקולה. במקביל, מתמזגים אלי, ברידג'ט ודני ליצור רב-גפיים ומטפסים על גבי המעלית על מנת לתקוף את השתיים. המשקל המשולב גורם לצניחתה של המעלית לקומת הקרקע, מה שמאפשר לבת' וקאסי לברוח אל החניון. היצור לוכד את קאסי ומנסה לערוף את ראשה באמצעות מסור, אך בת' שבה ומסיחה את דעתו, והיא וקאסי הורסים את גופתו על ידי כפייתו לתוך מכונה לכריתת עצים. ראשה הערוף של אלי מתגרה בבת' ומצהיר על היותה כישלון כאם לתינוקה העתידי, מה שגורם לה לבעוט בראשה של אלי לתוך המכונה. לאחר מכן, נמלטות בת' וקאסי מהבניין.

למחרת בבוקר, ג'סיקה מתארגנת לחופשתה עם תרזה וקלייב, אך מותקפת על ידי כוח בלתי-נראה בחניון.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לילי סאליבןבת'
  • אליסה סאתרלנדאלי
  • מורגן דייוויסדני
  • גבריאל אקולס – ברידג'ט
  • נל פישר – קאסי
  • ריצ'רד קראוצ'לי – קיילב
  • מיראביי פיז – תרזה
  • אנה-מארי תומאס – ג'סיקה
  • ג'יידן דניאלס – גבריאל
  • בילי ריינולדס-מקארתי – ג'ייק
  • טאי וואנו – סקוט

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך פסטיבל "SXSW" שהתקיים בשנת 2013, הכריז הבמאי פדה אלוורז כי סרטו, "מוות רצחני" (2013), עיבוד מחודש לסרט "מוות אכזרי" (1981), יזכה לסרט המשך.[2][3] בנוסף, אישר סם ריימי את התוכניות לכתוב סרט רביעי בסדרה, יחד עם אחיו, אוון ריימי; מאוחר יותר, צוין כי הסרט יהיה המשך לעלילת "צבא האופל" (1992).[4] בפאנל ייעודי לסדרת הסרטים בכנס ה-WonderCon שהערך במרץ 2013, הצהירו ברוס קמפבל ואלוורז כי על פי התוכנית, לאחר הפקת שני סרטי ההמשך, יופק סרט שביעי שישלב בין עלילותיהם של אש ויליאמס ומיה אלן.[5] בנוסף, אישר קמפבל שהוא ישוב לגלם את דמותו של אש ב"צבא האופל 2".[6] בשלהי מרץ, צייץ אלוורז כי על בימוי "צבא האופל 2" יופקד ריימי.[7] בנובמבר 2013, הביע קמפבל ספקות לגבי היתכנות הפקתו של הסרט.[8][9] בספטמבר 2017, במהלך פאנל ייעודי שהתקיים בכנס "Fan Expo Canada", הצהיר קמפבל כי הוא מאמין שעתידו של הזיכיון טמון ברשתות כבלי הפרימיום.[10]

בנובמבר 2018, הודיע אלוורז כי "כרגע יש רק רעיונות. אין מה להכריז באופן רשמי. יש לנו תסריט ל'לא לנשום 2'. זה ההבדל היחיד. אין לנו תסריט ל'מוות רצחני 2'". בנוסף, הצהיר אלוורז כי "צייצתי שאני מעוניין לראות מה אנשים מעדיפים. היו לנו כמה ויכוחים פנימיים לגבי השאלה במה אנשים יתעניינו יותר. לרוע המזל, 'מוות רצחני 2' ניצח. מה, אני מניח שהייתי מעדיף ש'לא לנשום 2' ינצח מכיוון שזו אחת היצירות שלי. ברור של'מוות אכזרי' יש את הקהל הגדול יותר."[11] ביולי 2019, דיבר ריימי על עתידו של זיכיון "מוות אכזרי", והצהיר ש"אנחנו רוצים להפיק עוד סרט 'מוות אכזרי', ולמעשה, אנחנו עובדים כעת על כמה רעיונות." ריימי אף הצהיר שהוא יהיה מעוניין לעשות סרט נוסף עם קמפבל, אולם קודם לכן, טען קמפבל שלא ישוב לגלם את דמותו של אש. בנוסף, חשף ריימי כי אחת מהאופציות הנמצאות על השולחן היא הפקת סרט המשך לעיבוד המחודש משנת 2013, אם כי לא היה בטוח שבמידת רצונו של אלוורז להפיק סרט המשך בשלב זה, עקב הפיכתו לבמאי מבוקש ומצליח.[12]

קדם הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2019, הודיע ריימי הודיע במהלך כנס הקומיק-קון שניאך בניו יורק כי סרט חדש בסדרת סרטי "מוות אכזרי" נמצא בפיתוח. עוד נמסר כי על הפקת הסרט יופקדו רוברט טייפרט, ריימי וקמפבל.[13] ביוני 2020, חשף קמפבל כי הבמאי לי קרונין נבחר אישית על ידי ריימי לכתיבת ובימוי הסרט.[14][15] במאי 2021, נמסר כי על הפצת הסרט תהיה אמונה "ניו ליין סינמה", לאחר שהפיצה את הסרט הראשון, וכי הסרט עתיד לעלות לשירות הזרמת המדיה "HBO Max".[16]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2021, נמסר על ליהוקן של אליסה סאתרלנד ולילי סאליבן לוהקו לתפקידים הראשיים.[16] ביוני 2021, נמסר על ליהוקם של גבריאל אקולס, מורגן דייוויס ונל פישר לצוות השחקנים;[17] וביולי 2021, על ליהוקה של מיה צ'אליס.[18]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בניו זילנד ב-6 ביוני 2021,[19][20][21] ועליהם הופקד צלם הקולנוע דייב גארבט, ששימש כצלם במספר פרקים של הסדרה "אש נגד כוחות הרשע".[22] ב-14 ביולי 2021, הודיע קרונין כי מחצית מצילומי הסרט כבר הסתיימו;[23] ב-27 באוקטובר 2021, נמסר על סיום הצילומים. קרונין אף הצהיר כי במהלך צילומי הסרט נעשה שימוש ביותר מ-6,500 ליטר (כ-1,717 גלונים) של דם מזויף.[24]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2022, נמסר כי על הלחנת הפרטיטורה יופקד המלחין סטיבן מקיאון, ששיתף פעולה עם קרונין בעבודה על סרטו הקודם, "החור באדמה" (2019).[25]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכורת הסרט התקיימה בפסטיבל "SXSW" ב-15 במרץ 2023,[26][27] והוא עלה לאקרנים ב-21 באפריל 2023, תחת הפצתם של אולפני "האחים וורנר".[28]

במקור התעתד הסרט לעלות לשירות הזרמת המדיה "HBO Max" כסרט בלעדי, אך באוגוסט 2022, כחלק מתוכניתם של אולפני "האחים וורנר" לארגן מחדש את הפצת סרטיהם, הוחלט להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע.[29]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות "Rotten Tomatoes", זכה הסרט לציון 84% על סמך 150 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.3/10.[30] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", זכה הסרט לציון של 73/100, על סמך 19 ביקורות, דבר המצביע על "ביקורות חיוביות לרוב".[31]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה
פרס סאטורן[32] סרט האימה הטוב ביותר מועמדות
האיפור הטוב ביותר בסרט לוק פולטי מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא להעיר את השד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Evil Dead Rise (18)". British Board of Film Classification. Archived from the original on January 20, 2023.
  2. ^ Douglas, Edward (March 9, 2013). "No Evil Dead 4 ... Army of Darkness 2!". Shock Till You Drop. Archived from the original on April 21, 2013.
  3. ^ "Evil Dead Remake: New Characters, New Story, & Bruce Campbell Cameo". Screen Rant. July 20, 2011. Archived from the original on August 27, 2016.
  4. ^ "Sam Raimi's Next Project is Army of Darkness 2 Not Evil Dead 4". Screen Rant. July 20, 2011. Archived from the original on May 5, 2019.
  5. ^ Fischer, Russ (March 30, 2013). "Bruce Campbell and 'Evil Dead' Director Fede Álvarez Would Love to Merge Original and Remake Storylines". /Film. Archived from the original on June 16, 2020.
  6. ^ "Bruce Campbell Confirms He Will Do Army Of Darkness Sequel". Comicbook.com. October 18, 2013. Archived from the original on December 20, 2016.
  7. ^ "Twitter / fedalvar: "@thielebenjamin: Hey @fedalvar". Twitter.com. October 26, 2013. Archived from the original on October 3, 2021.
  8. ^ "Bruce Campbell says No Army of Darkness 2". Youtube.com. November 5, 2013. Archived from the original on May 14, 2016.
  9. ^ Turek, Ryan (November 5, 2013). "Bruce Campbell Wants to Set the Record Straight About Army of Darkness 2, And He Feels Bad for You". Shock Till You Drop. Archived from the original on November 10, 2013.
  10. ^ "(EXCLUSIVE) Bruce Campbell Fan Expo Q&A - Hail to the King, Baby! | Nightmare on Film Street". Nightmare on Film Street. September 5, 2017. Archived from the original on February 27, 2020.
  11. ^ Scott, Ryan (November 2, 2018). "'Evil Dead 2' & 'Don't Breathe 2' Updates Arrive from Director Fede Álvarez". MovieWeb. Archived from the original on November 3, 2018.
  12. ^ Hamman, Cody (July 10, 2019). "Sam Raimi Pondering Three Options For Continuing 'Evil Dead' Franchise". JoBlo. Archived from the original on July 10, 2019.
  13. ^ Dick, Jeremy (October 4, 2019). "Sam Raimi Teases New 'Evil Dead' Movie with New Director, Bruce Campbell Producing". MovieWeb. Archived from the original on October 20, 2021.
  14. ^ "Bruce Campbell Reveals New Evil Dead Plans With Director Lee Cronin – Exclusive". Empire Online. June 8, 2020. Archived from the original on June 8, 2020.
  15. ^ Leighton, Susan. "The Cool Side of My Pillow Interview: A Trip Inside the Mind of Bruce Campbell". Diabolique Magazine. Archived from the original on June 24, 2020.
  16. ^ 1 2 Couch, Aaron (May 26, 2021). "'Evil Dead Rise' Set at New Line, HBO Max". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 4, 2022.
  17. ^ Kit, Borys (June 16, 2021). "New Line's 'Evil Dead Rise' Adds Young Trio to Cast (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 20, 2021.
  18. ^ Grobar, Matt (July 14, 2021). "Mia Challis Boards HBO Max Sequel 'Evil Dead Rise'". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 19, 2021.
  19. ^ Dick, Jeremy (June 7, 2021). "Evil Dead Rise Begins Filming, Director Shares First Set Photo". MovieWeb. Archived from the original on October 20, 2021.
  20. ^ Campbell, Scott (June 7, 2021). "'Evil Dead Rise' Director Shares Groovy Image To Mark First Day of Filming". Collider. Archived from the original on October 20, 2021.
  21. ^ Skinner, Tom (March 10, 2021). "Bruce Campbell reveals 'Evil Dead Rise' will start filming this year". NME. Archived from the original on March 12, 2023.
  22. ^ Laman, Douglas (June 7, 2021). "Evil Dead Rise Director Teases Start of Filming With BTS Photo". Comic Book Resources. Archived from the original on June 7, 2021.
  23. ^ Cavanaugh, Patrick (July 14, 2021). "Evil Dead Rise Director Confirms Production Is Half Done". ComicBook.com. Archived from the original on October 20, 2021.
  24. ^ Ridgely, Charlie (October 26, 2021). "New Evil Dead Movie Wraps Production, Used Over 1500 Gallons of Blood". ComicBook.com. Archived from the original on January 5, 2023.
  25. ^ filmmusicreporter (April 11, 2022). "Stephen McKeon Scoring Lee Cronin's 'Evil Dead Rise'". Film Music Reporter. Archived from the original on August 7, 2022.
  26. ^ "SXSW – 'Evil Dead Rise', 'The Wrath of Becky', & 'Late Night With the Devil' to World Premiere! (Images)". Bloody Disgusting. January 11, 2023. Archived from the original on January 11, 2023.
  27. ^ "Evil Dead Rise Schedule". SXSW. Archived from the original on February 9, 2023.
  28. ^ Squires, John (August 24, 2022). "'Evil Dead Rise' Getting a Theatrical Release in April 2023!". Bloody Disgusting. Archived from the original on January 12, 2023.
  29. ^ D'Alessandro, Anthony (August 24, 2022). "'Aquaman 2' Heads To Christmas 2023, 'Shazam: Fury Of The Gods' Goes To March; HBO Max Pics 'House Party' & 'Evil Dead Rise' Going Theatrical – Warner Bros. Release Date Changes". Deadline. Archived from the original on September 1, 2022.
  30. ^ "Evil Dead Rise". Rotten Tomatoes. Fandango Media.
  31. ^ "Evil Dead Rise". Metacritic. Fandom, Inc.
  32. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)