מאיה זינשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאיה זינשטיין
לידה 28 במאי 1981 (בת 42)
ניז'ני נובגורוד, רוסיה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קולנוע דוקומנטרי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי בקטגוריית סרטי תעודה העוסקים בפוליטיקה וממשל
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאיה זינשטיין (נולדה ב־28 במאי 1981) היא במאית ומפיקה זוכת פרס אמי ועיתונאית ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאיה זינשטיין נולדה בניז'ני נובגורוד[1] (אז נקראה העיר גורקי) שברוסיה הסובייטית. בשנת 1991, כשהייתה בת עשר, עלתה משפחתה לישראל והתיישבה בקיבוץ בית השיטה. בגיל 18 עזבה את הקיבוץ והתגייסה לדובר צה"ל, שם שירתה כקצינה במדור תכנון ויזום ויזמה כתבות לעיתונות הרוסית.

לאחר שירותה הצבאי עבדה בערוץ 9, ואחר כך עבדה ככתבת תחקירים בעיתון "הארץ" וביימה כתבות תחקיר לערוצי טלוויזיה שונים.

לזינשטיין תואר ראשון בקולנוע ובתרבות צרפת ותואר שני בדיפלומטיה וביטחון מאוניברסיטת תל אביב.[2]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עד סוף העולם (2020)
עד סוף העולם הוא סרט דוקומנטרי[3] בו זינשטיין מתעדת קהילה אוונגליסטית מעיירת כורים ענייה בקנטאקי, המבקשת לקדם את בואו של ישו המשיח באמצעות תרומה של כספם הדל לקרן לידידות – הארגון הפילנתרופי הגדול בישראל. הסרט שודר בכאן[4], ולאחר סיום ההפקה נמכר לשידור ל-BBC[5], אוסטרליה, פולין, שוודיה, נורווגיה, PBS, והוקרן בבתי קולנוע בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם. עד סוף העולם הוקרן גם בפסטיבלים רבים ובהם פסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הגדול בעולם, IDFA[6], וזכה לביקורות טובות[7]. 8 חודשים לאחר שהסרט יצא למסכים, הועלתה תלונה כאילו קטעים מנאום של טראמפ נערכו בסרט שלא כהלכה[8]; אולם מומחים קבעו כי מדובר בפרקטיקת עריכה מקובלת, שאמנם חייבה תיקון קל, בנושא שולי מבחינת הסרט[9]. התיקון אכן נעשה[10] לשביעות רצונה של רשת BBC, שכאמור הקרינה את הסרט. הסרט זמין לצפייה חופשית באתר כאן.
טהורה לעד הוא סרט תיעודי שיצא בשנת 2017 ועקב אחר קבוצת הכדורגל הישראלית בית"ר ירושלים בעונת 2012/2013. הסרט זכה בפרס אמי בקטגוריית סרטי תעודה העוסקים בפוליטיקה וממשל. בעקבות הסרט קיבלה הבמאית איומים על חייה, בריאיון לגילי איזקוביץ בהארץ סיפרה זינשטיין כי בעקבות עשיית הסרט נוצר קשר בינה ובין ארגון לה-פמיליה.[11]
  • בית"ר ירושלים (2015)
הסרט בית"ר ירושלים קדם לטהורה לעד, בסרט הקצר הציגה זינשטיין חלק מהחומרים התיעודיים שצילמה והוא הוצג באתר הגרדיאן הבריטי, בעקבות הסרט הקצר קיבלה זינשטיין איומים על חייה מאוהדי הקבוצה [12]
  • גנבים בחוק (2010) – מפיקה
  • כמו בבית (2009) – מפיקה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאיה זינשטיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הקיבוצניקית שהציבה לאנשי לה פמיליה מראה מול הפנים, באתר mynetkibbutz, ‏2017-04-24
  2. ^ בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלויזיה | מרצים | מאיה זינשטיין, באתר www.jsfs.co.il
  3. ^ הסרט הופק בתמיכת קרנות קולנוע ידועות כגון: מכון סאנדנס, IDA, DocSociety, ובתמיכת מספר ערוצים כגון כאן 11 וערוץ NDR הגרמני.
  4. ^ עד סוף העולם, באתר כאן-תאגיד השידור הישראלי
  5. ^ נמכר ל-BBC ושודר בינואר 2021
  6. ^ www.oberon.nl, Oberon Amsterdam, ’Til Kingdom Come | IDFA, נבדק ב-2022-01-13
  7. ^ למשל ביקורת בהוליווד ריפורטרביקורת בניו יורק טיימס, ועוד.
  8. ^ ראו כתבה ב-ynet, ואת וכן באתר החדשות JLA. לפי הכתבות, רשת PBS האמריקאית דחתה את הקרנת הסרט שיועדה למרץ 2021, בשל התלונה על העריכה, והודיעה כי בה בעת מתבצעת בחינה בלתי-תלויה של עריכתו; הכתבה ב-JLA מציינת גם כי העריכה החוזרת כבר בוצעה בפועל. נכון לינואר 2022, לאחר קרוב לשנה, טרם פורסמו מסקנות הבחינה הבלתי-תלויה הזו, ולא ברור אם ומתי תפורסמנה (או אם בכלל הבחינה התבצעה). יצוין כי התלונה הוגשה מטעם אתר "קאמרה". לפי כתבה בהארץ, "קאמרה" מגדיר עצמו כארגון לא מפלגתי, אך מבקר בקביעות כלי תקשורת שהוא מגדיר "ליברליים". ראו בהערה הבאה על בדיקה שערכה רשת BBC, אליה הוגשה תלונה דומה, ובסיומה הוחלט כי הסרט ראוי לשידור, והוא אכן שודר.
  9. ^ התייחסות ה-BBC לנושא, באתר הרשת: תוכנית השלום של טראמפ, ממנה הובא הציטוט, איננה במוקד עניינו של הסרט, ולא נראה כי העריכה הנדונה יכלה להשפיע על הבנת הצופים את הסרט. מכל מקום, העריכה החוזרת שנעשתה (השמטת 4 שניות מהסרט)  פתרה את הבעיה.
  10. ^ מדובר בהשמטת 4 שניות מדברי טראמפ שהובאו בעריכה המקורית, אולי כדי לתת לצופים מחוץ לישראל רקע נוסף. דברים אלו נאמרו על ידי טראמפ אבל בהקשר של העריכה יכלו להיות מובנים באופן מוטעה, ועל כן הוסרו בעריכה החוזרת.
  11. ^ אחרי הזכייה באמי, מאיה זינשטיין, במאית "טהורה לעד", מדברת על הדיאלוג המפתיע עם לה פמיליה, באתר Haaretz הארץ
  12. ^ קדימון לסרט על בית"ר ירושלים מככב באתר ה"גרדיאן" – והיוצרת סופגת איומים, באתר Haaretz הארץ