מדבר סצ'ורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Sechura Desert
דיונות במדבר סצ'ורה

מדבר סצ'ורהספרדית: Desierto de Sechura) הוא מדבר הממוקם בחלק הצפוני המערבי של פרו, מדרום לאזור פיורה. הוא מתחיל בקו החוף של האוקיינוס השקט ומגיע עד פנים הארץ למרגלות הרי האנדים .

למרות היותו צחיח, יש בו הצפות רבות. חלקן עקב קרבתו לאוקיינוס השקט. בשנת 1728 נהרסה העיירה סצ'ורה בצונאמי ולאחר מכן נבנתה מחדש במיקומה הנוכחי. בשנת 1998, מי נגר מהצפות של נהרות, גרמו להיווצרות אגם זמני ענק בתוכו, בגודל של כ 145 ק"מ. נהרות קצרים הזורמים על פני המדבר מהרי האנדים תומכים בחקלאות המבוססת על השקיה אינטנסיבית.

מיקום והיקף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך פרו, המדבר הוא רצועה לאורך צפון חוף האוקיינוס השקט של פרו, באזורים הדרומיים של פיורה ומערב למבאיק, ומשתרעת מהחוף 20–100 ק"מ, פנימה אל הרכסים המשניים של הרי האנדים. בקצהו הצפוני ליד העיר פיורה, מדבר סצ'ורה עובר לאזור האקולוגי של יערות טומבס-פיורה היבשים (Tumbes–Piura dry forests), כולל חלק גדול ממזרח אזור למבאיק (Lambayeque Region), בית גידול זה מורכב מיערות יבשים משווניים. השטח הכולל של מדבר סצ'ורה הוא 5,000 קמ"ר.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שמדובר במדבר צחיח, הסצ'ורה היה נתון בעבר להצפות, הן הצפות של נחלים בו, והן כתוצאה מסערות באוקיינוס השקט. בשנת 1728, צונאמי שנוצר מרעידת אדמה שנסחפה פנימה, והרסה את העיירה סצ'ורה, שהייתה אז ממוקמת קרוב יותר קו החוף. הניצולים עברו ליבשה והקימו מחדש את העיירה במיקומה הנוכחי.

במהלך שנות אל ניניו מתרחשות הצפות במדבר באופן קבוע. בשנת 1998 נשפכו מי הנגר מהנהרות השוצפים לתוך מדבר סצ'ורה שעל החוף. במקום שבו לא היה שום דבר מלבד פסולת צחיחה וקשה במשך 15 שנה, התפתח לפתע האגם השני בגודלו בפרו: שאורכו היה 145 ק"מ, רוחבו 32 ק"מ, ועומקו 3 מטרים. [2]

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למדבריות אחרות, בהם יש פער בין הטמפרטורות ביום ובלילה, במדבר סצ'ורה יש טווח נמוך של שינויי טמפרטורה, בשל ההשפעה הממתנת של האוקיינוס השקט הסמוך. בגלל עליית מי החוף הקרים ושקיעה אטמוספירית סובטרופית, המדבר הוא אחד הצחיחים ביותר על פני כדור הארץ, מבחינת משקעים, עם היעדר כמעט מוחלט של משקעים. [3] עם זאת, הנחלים בו יורדים מהרי האנדים הגשומים, והם עשויים לגרום להצפות.

הקיץ (דצמבר עד מרץ) חם ושטוף שמש עם טמפרטורות מעל 35 °C במהלך היום, וטמפרטורות בממוצע מעל 24 °C. בחורף (יוני עד ספטמבר) מזג האוויר קריר ומעונן עם טמפרטורות שנעות בין 30 °C במהלך היום ל־16 °C בלילה. אין במדבר סצ'ורה משקעים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע באיובר, שהוא הנקודה הנמוכה ביותר בפרו ובכל האזורים הטרופיים הדרומיים, ממוקם במדבר הזה. הנהרות הקצרים הרבים שחוצים את הסצ'ורה הביאו להתיישבות ילידים פרהיסטוריים במשך אלפי שנים. מספר תרבויות עירוניות פרחו כאן, כולל תרבות המוצ'ה. המוצ'ה שרדו על דיאטה של דגי מים מלוחים מהאוקיינוס, שרקנים, גמלים, דלעת ובוטנים. התרבות הסיקאנית (אנ'), בערך בשנים 800–1300 לספירה, ירשה את המוצ'ה, ופיתחה טכניקות מעודנות של צורפות בשיטת השעווה האבודה.

כיום, הנהרות במדבר תומכים בחקלאות שלחין אינטנסיבית במישורי הצפה פוריים. שתיים מחמש הערים הגדולות בפרו, כולל פיורה וצ'יקלאיו, שוכנות באזור החקלאי בצפון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כמעט שליש מגודלה של מדינת ישראל
  2. ^ Suplee, Curt. "El Niño/La Niña: Nature's Vicious Cycle". National Geographic. אורכב מ-המקור ב-10 באוגוסט 2015. נבדק ב-5 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Cooke, Ron; Warren, Andrew; Goudie, Andrew (1996). Desert Geomorphology (2nd ed.). London: UCL Press. p. 442. ISBN 1-85728-017-2.