מדיה-ויקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מדיה ויקי)
מדיה-ויקי
הלוגו של מדיה-ויקי
צילום מסך של ויקיפדיה, אתר שמשתמש בתוכנת מדיה-ויקי
צילום מסך של ויקיפדיה, אתר שמשתמש בתוכנת מדיה-ויקי
מפתח קרן ויקימדיה
מחזור חיים 25 בינואר 2002 – הווה (22 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 1.39.6 (21 בדצמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה חוצה-פלטפורמות עריכת הנתון בוויקינתונים
נכתבה בשפות PHP, JavaScript עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון GPL גרסה 2
קוד מקור https://gerrit.wikimedia.org/g/mediawiki/core/ עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה מערכת ניהול תוכן
www.mediawiki.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמלילה הקודם של מדיה-ויקי, בו נעשה שימוש עד ראשית אפריל 2021. בסמליל זה היה רמז לשימוש הנפוץ בה בסימנים "[[ ]]" כדי לקשר בין דפים.

מדיה-ויקיאנגלית: MediaWiki) היא מערכת ניהול תוכן חינמית המופצת תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו ומשמשת במידה רבה לבניית אתרי אינטרנט בגישת ויקי.

התוכנה, שנכתבה במקור בעבור ויקיפדיה והמיזמים האחרים של קרן ויקימדיה, נמצאת כיום בשימוש נפוץ[1] וניתן להורידה בחינם.

ליבת התוכנה כתובה בשפת PHP, בסיסי הנתונים שלה משתמשים ב-MySQL. מדיה-ויקי כוללת תחביר ייחודי המפשט את פיתוח התוכן וניתן לשלב בתוכה תוכנות אחרות, כמו TeX, בקלות יחסית. בנוסף, היא כוללת מערכת הרחבות ו-Hooks, כך שמשתמשים יכולים להרחיבה בקלות לשימושיהם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי דניאל קרוקר, 2008
בריון ויבר, 2008

מדיה-ויקי נכתבה לראשונה עבור ויקיפדיה על ידי הסטודנט הגרמני מגנוס מנסקה.[2] לפני כן, עשה האתר שימוש בתוכנת UseModWiki, שהייתה כתובה בשפת Perl. המעבר לגרסת ה-PHP[3] בוצע ב-25 בינואר 2002, שידוע בקרב קהילת ויקיפדיה כ"יום מגנוס מנסקה".[4]

באמצע שנת 2002, התוכנה שוכתבה ושוכללה[5] על ידי לי דניאל קרוקר, ומאז היא מפותחת יותר ויותר על בסיס קוד זה. החל מאמצע 2003, התוכנה חסרת-השם החלה להקרא "מדיה-ויקי", ומאז אפשר היה להורידה לכל צורך, ולא רק לשימוש פנים-ויקיפדי. התוכנה יצאה לאור לראשונה בשם זה ב-29 באוגוסט 2003, ושם ההפצה היה MediaWiki-stable 20030829.

השם "מדיה-ויקי" נבחר על ידי דניאל מאייר[6] כמשחק מילים עם "ויקימדיה" - מתוך קרן ויקימדיה, ארגון-האב שנוסד בערך באותו הזמן.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 במרץ 2005 יצאה גרסה 1.4 של מדיה-ויקי. בריון ויבר[7] הפך למפתח הראשי וזכה ליום על שמו,[8] שמצוין ב־1 ביוני. בגרסה זו נכללו שיפורי קוד המקצרים את זמן העיבוד הדרוש לתהליכים מסוימים בכמחצית. תכונה נוספת הייתה אפשרות של המשתמש לשנות את שפת הממשק, כך שניתן יהיה לגלוש בפרויקט בשפה אחרת ועדיין להבין את הכיתוב. גרסה 1.4 עשתה שימוש ב-Gzip, החוסך כ-15% משטח האחסון, כדי לדחוס את הטקסטים המאוחסנים. היא תמכה גם בדחיסת גרסאות משולבת, המשלבת את גרסאות הדפים לפני דחיסתם, ובכך חוסכת מקום אחסון.

בגרסה 1.10 שיצאה ב 2007 כבר נתמכו תמונות SVG, שחזור קבצים "מחוקים", תמיכה במסד PostgreSQL, הפורמט הגרפי DjVu וכן תמיכה ב-IPv6.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוויקיפדיה יכולת הרחבה של תכונות, באמצעות תוספים וסקריפטים. בתמונה חלון תצוגה מקדימה, שניתן להוסיף באמצעות התקנת סקריפט.
ניתן לארגן תמונות בגלריות. יכולת שנעשה בה שימוש רב בארכיב של ויקימדיה - ויקישיתוף

מדיה-ויקי מספקת מנוע בעל יכולות עשירות, ובין היתר כלולים בה התכונות הבאות:

  • עריכה פשוטה של כל מסמך, בחלון טקסטואלי, שבו משולבים בטקסט סימני בקרה לעיצוב הטקסט. העריכה הבסיסית איננה WYSIWYG, אך ניתן לראות את תוצאותיה קודם לשמירתה באמצעות תצוגה מקדימה, לחלופין ניתן להתקין מודול WYSIWYG חיצוני דוגמת FCKeditor. מאז 2013 מותקן בכלל מיזמי ויקימדיה תוסף המאפשרת עריכה ויזואלית - VisualEditor.
  • תמיכה בקישורים. יצירה נוחה ביותר של קישורי היפרטקסט בין הדפים של התוכנה.
  • ניהול גרסאות: כל הגרסאות של כל מסמך נשמרות במאגר הנתונים, כולל השעה המדויקת שבה נוצרה כל גרסה וזיהוי היוצר, וניתן לזהות הבדלים בין הגרסאות השונות.
  • בקרת שינויים: ניתן לקבל רשימה של השינויים האחרונים שנעשו, כדי לבקר את תוכנם.
  • מנגנון הרשאות. ניתן ליצור חשבונות משתמשים שונים, וגמישות בקביעת זכויות העריכה של סוגי המשתמשים, וכן אפשרות להגביל עריכתם של דפים מסוימים.
  • תמיכה בתוכן עשיר. ניתן לאחסן ולהציג קובצי תמונות בפורמטים ובצורות שונות. ניתן אף להוסיף קובצי אודיו ווידאו.
  • התאמה אישית. כל משתמש יכול להתאים ולהגדיר תכונות שונות באתר. ניתן להתאים את הסקינים שלו באמצעים שונים, חלקם מוכנים מראש וחלקם מותאמים ידנית. ניתן לקבוע לפי משתמש איזה מודולים של ג'אווה סקריפט שמרחיבים את התכונות של אתר ויקיפדיה יורצו, וניתן להוסיף מודולים לפי משתמש באופן חופשי.
  • תמיכה בריבוי שפות. ניתן ליצור מערכת שתומכת במספר רב של שפות, עם קישוריות בין דפים בעלי תוכן מקביל בשפות השונות. ממשק המשתמש תורגם במלואו או ברובו ליותר ממאה שפות. ויכול להיות מותאם באופן אישי על ידי המנהל.

מיזמי הוויקי של קרן ויקימדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן רשימת המיזמים שהוקמו על ידי קרן ויקימדיה, והם פועלים באמצעות תוכנת מדיה־ויקי.

רשימה מפורטת ומעודכנת יותר ניתן למצוא באתר מטא־ויקי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדיה-ויקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילוי נאות: ערך זה מזכיר את קרן ויקימדיה או את אחד המיזמים שלה. ויקיפדיה היא מיזם של קרן ויקימדיה.