מוזס בילינגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוזס בילינגס
Moses Billings
לידה 15 בינואר 1809
אמהרסט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באוגוסט 1884 (בגיל 75)
אירי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור פורטרטים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזס בילינגסאנגלית: Moses Billings;‏ 15 בינואר 180914 באוגוסט 1884) היה צייר וצלם אמריקאי, הידוע בעיקר בזכות דיוקנאותיו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזס בילינגס נולד באמהרסט, ניו המפשייר, ב-15 בינואר 1809. מעט ידוע על ראשית חייו. על פי מגוון מקורות, הוא הגיע בצעירותו לסינסינטי, מחוז אורנג', ניו יורק, קליבלנד, מסצ'וסטס, ובמקומות אחרים בניו אינגלנד. סביר להניח כי בצעירותו, הוא למד להיות סנדלר, שכן הוא רשום בספריה העירונית של סינסינטי בשנת 1831 כסנדלר. הוא התחתן עם ג'יין וילקינס (בתם של תומאס ומרי וואלאס וילקינס, משפחה מכובדת באותה עת) ב-27 באוקטובר 1835.[2]

בילינגס היה אוטודידקט, ו"נולד עם כל האינסטינקטים של אמן". לא ידוע בדיוק מה היו מקורות הידע שלו. כנראה הרבה מהידע שלו באמנות הגיע מתחריטים, ליטוגרפיות והדפסים של יצירות מפורסמות. סביר להניח שבילינגס הכיר את עבודתו של סמואל מורס. עם שובו של מורס מאירופה, הוא ניסה ליישם אלמנטים של ציור היסטורי שלמד ממורו, בנג'מין וסט. כשניסיונותיו לא הצליחו במידה רבה, הוא פנה לציור דיוקנאות. מורס טייל רבות במסצ'וסטס ובניו המפשייר בין השנים 1816 ל-1820, והתגורר בקונקורד, ניו המפשייר, במרחק של 48 ק"מ בלבד מביתו של בילינגס באמהרסט.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו הראשונה של בילינגס שזיכתה אותו בפרסום ציבורי הייתה דיוקן באורך מלא של נשיא ארצות הברית הראשון ג'ורג' וושינגטון. הציור זכה לשם "אבי ארצו", והוצג בתהלוכה פוליטית ב-10 בספטמבר 1840.[2] העיתון המקומי דיווח למחרת כי "הדיוקן הצבעוני של ג'ורג 'וושינגטון הוסיף צבע למצעד."[3] דיוקן זה צויר יותר כדי למשוך תשומת לב של העין הציבורית, והוא לא בהכרח הדגים את סגנונו. עם זאת, הדבר עזר לבילינגס להתחיל את הקריירה שלו כאמן פורטרטים קבוע.

מוזס בילינגס, דיוקן הנשיא ג'ון קווינסי אדמס

כדי להתפרנס, בילינגס נאלץ לעיתים קרובות לקבל גם עבודות שאינן דיוקנאות, כמו ציור שלטים, קישוט רהיטים ומשימות אחרות של מלאכה. עם זאת, בניגוד לג'יימס באומן כמה עשורים קודם לכן, בילינג הצליח לקיים קריירה כצייר פורטרטים באופן קבוע.

עם התפתחותו של הדאגרוטיפ בשנות ה-40 של המאה ה-19, תפקידו של צייר הדיוקנאות פחת באופן כללי, משום שכעת היה הרבה יותר קל והרבה יותר זול להציג את דמות הלקוח במתכונת חזותית. בעוד שציירי פורטרטים רבים איבדו עסקיהם בתחרות עם הדאגרוטיפ, בילינגס התחיל לייצר בעצמו הדפסי דאגרוטיפ. לא ידוע בדיוק אילו הדפסים נוצרו על ידי מוזס בילינגס כי הם נחתמו בצידי הלוח. בשל שיטות האחסון המסורתיות של לוחות הדאגרוטיפ, החתימה הפכה לרוב לבלתי קריאה. עם זאת, באופן כללי צוין, כי הדפסי הדאגרוטיפ שלו הראו כישרון ואומנות ברמה גבוהה יותר מזו של צלמים חובבים. אף שלא ידוע בדיוק אילו צילומים היו שלו, ידוע שהוא נטש את הצילום במידה רבה בשנות ה -50, המשיך לצייר דיוקנאות של אנשים על בד.[2]

בפברואר 1846 בילינגס נסע לעבודה לוושינגטון הבירה שם צייר דיוקנאות של דמויות שונות בעלות חשיבות פוליטית, בעיקר דולי מדיסון וג'ון קווינסי אדמס. דיוקנו של אדמס נודע בשל הביטוי האנושי שלכד את מה שאדמס עצמו כינה "דיוקנאות הלב האמיתיים".

בעוד שמוזס בילינגס מעולם לא זכה להכרה לאומית בקנה מידה גדול, הוא זכה להצלחה רבה בקנה מידה מקומי כצייר פורטרטים. הוא המשיך לצייר עד לסביבות 1880, כאשר בריאותו התדרדרה כבר.

כאשר נפטר בשנת 1884, עבודתו הוצגה בוושינגטון הבירה, סינסינטי, קליבלנד, ומקומות שונים בצפון מערב פנסילבניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזס בילינגס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Moses Billings - Biography, www.askart.com
  2. ^ 1 2 3 Kelly, Elizabeth K. The Journal of Erie Studies, Volume 9, Number 1: Spring 1980. "Moses Billings: 19th Century Portrait Painter."
  3. ^ Erie Gazette, September 11, 1840