רינה בן מנחם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ויקיזציה קלה
מ הסרת תבנית:אין תמונה משדה תמונה בתבנית, בערך בו יש הצגה אוטומטית של "אין תמונה"#
שורה 1: שורה 1:
{{סופר
{{סופר
|שם=רינה בן מנחם
|שם=רינה בן מנחם
|תמונה=
|תמונה={{אין תמונה|אישה|יישור=מרכז}}
|כיתוב=
|כיתוב=
|תאריך לידה=[[1934]]
|תאריך לידה=[[1934]]

גרסה מ־16:25, 17 בפברואר 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:סופר

פרמטרים ריקים [ שנות פעילות, אתר, הוצאות ספרים, שם מקורי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

רינה בן מנחם
לידה 1934
בני ברק
פטירה 2004 (בגיל 70 בערך)
אמסטרדם, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלישראל ישראל
שם עט ש.ר.ב עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופרת
מקום לימודים בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרה רינה בן מנחם (1934 - 2004) הייתה סופרת ישראלית. מחברת הספר העברי הראשון על הומואים ולסביות, "הדווקאים" (1960),[1][2] והרומן הלסבי העברי הראשון, "הצלע" (1961), תחת שם העט ש.ר.ב.

ביוגרפיה

בן מנחם נולדה וגדלה בבית מבודד בבני ברק עם אחיה ואחותה, להורים שעלו ארצה מאירופה. אביה היה חבר "ההגנה". בגיל 15 עזבה את בית הספר והחלה ללמוד צורפות בבצלאל ירושלים. התנדבה לצה"ל בגיל 17. שירתה בחיל האוויר, שימשה כמדריכת ספורט לבנות. בסיום השרות הצבאי חזרה לירושלים ועבדה בצורפות. היא התפרנסה מיצירת תכשיטים ומכתיבת ספרונים של ספרות זולה. היא גרה בירושלים ועין הוד. בעת שהותה בירושלים פרסמה בהוצאה עצמית את שלושת ספריה.

כשיצא "הדווקאים" לאור, הממסד הספרותי הישראלי התנער ממנו לחלוטין. בראיון לשבועון העולם הזה ב-18 במרץ 1960, כתב העת היחיד שהתייחס להופעת הספר, סיפרה שרב על מאמציה להוציאו לאור. היא עברה ממו"ל למו"ל, ספגה סירובים, פגיעות ועלבונות, ובכל זאת לא ויתרה. כדי להתקיים, כתבה מערכונים ורומאנים זעירים בסיטונות, עבור פרוטות. אך תמיד היתה חוזרת אל אוסף הסיפורים של הדווקאים. עד שלאט לאט הצטברו אצלה הלירות הדרושות להוצאת הספר על חשבונה. בעקבות הכתבה, שהביאה ציטוטים מתוך הספר, מכירות הספר גברו, כפי שמדווח השבועון בגיליון שיצא שבועיים מאוחר יותר: ”"יומיים אחרי שפירסם 'העולם הזה' לקט פיקנטי מתוך הספר, אי אפשר היה להשיג טופס אחד של "הדווקאים" בדוכני הספרים המרכזיים, כי היתה זו הפעם הראשונה שנכתב בישראל על הווי זה — לא בתור בעיה אלה בתור הווי חי ומוכר היטב לסופרת".”

בתחילת שנות ה-70 עזבה את הארץ והשתקעה באמסטרדם שבהולנד, שם היה לה דוכן בשוק הפשפשים לממכר משקפיים אופטיות יד שנייה.

בן מנחם לא העזה לעמוד מאחורי ספריה ולא שיתפה בכתיבתם ובהוצאתם את משפחתה ומכריה. אפילו מכריה הקרובים לא ידעו כי כתבה ספרים נוספים לאחר "הדווקאים", ובמשפחתה הספרים היו טאבו ולא דיברו עליהם. היא נפטרה בבדידות באמסטרדם ויצירותיה נדחקו ונעלמו.

רשימת ספריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים