מלכודת אצבעות סינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלכודות אצבעות סינית

מלכודת אצבעות סינית (ידועה גם בשם פאזל אצבעות סיני, אזיק אצבע סינית, אזיקים סיניים ושמות דומים נוספים) היא צעצוע מתיחות המשמש למתיחת ילדים ומבוגרים תמימים. מלכודת האצבעות היא חידה פשוטה אשר לוכדת את אצבעותיו של הקרבן (לעיתים קרובות האצבעות המורות) בשני קצוות גליל קטן השזור מבמבוק. התגובה הראשונית של הקרבן היא למשוך את אצבעותיו החוצה, אלא שמשיכה שכזו רק מהדקת את המלכודת. הדרך להשתחרר מהמלכודת היא על ידי דחיפת קצות המלכודת לכיוון האמצע, כך שהפתחים יגדלו וממילא ישתחררו האצבעות. גרסה חד-צדדית, שנמכרה בשם "מלכודת חברה" (Girlfriend Trap), הייתה זמינה לפחות מאז 1870, אז נקראה בשם "Mädchenfänger" (בגרמנית: לוכד נערות).[1]

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההידוק של המלכודת הוא תוצאה מהמבנה של צמה גלילית סלילית (בדרך כלל דו-גידית): משיכת הצמה כולה מאריכה ומֵצֵרה אותה, על ידי צמצום הזווית בין חוטי השתי והערב בנקודות המגע ביניהם, בדומה לפעולתו של פנטוגרף, אך הדבר מקטין את ההיקף הכללי. ככל שהמלכודת נמשכת לאורכה, כך מתכווץ היקפה, והיא מתהדקת על מה שבתוכה. מבנה זהה משמש גם בתהליכים מיוחדים בתעשיית הטקסטיל, מאחז הכבלים של ויויין קלמס, מכבשי פירות ארוגים באינדונזיה ועל ידי דייגי פתיונות.[2]

מלכודות אצבעות סיניות אינן מיועדות לשימוש כמכשירי ריסון (כגון אזיקים), שכן קרבנות חזקים של המתיחה עלולים למתוח את המלכודת מעבר לגבולותיה ולשבור את רצועות הבמבוק תוך כדי משיכה החוצה במטרה לשחרר את אצבעותיהם.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכודת אצבעות סינית משמשת ליישור ולתיקון שבר על-שם בנט
גרב גרירה משמש למשיכת כבל דרך צינור

וריאנט אחד למלכודת האצבעות הסינית משמש באורתופדיה: הוא מאפשר מתן לחץ אחיד לאצבעות המטופלים ובאותו הזמן מקבע את הפרקים - והיא משמשת למטרה דומה כמכשיר מתיחה. את המכשיר פותח בשנת 1870 באוסטריה, כאשר ד"ר שטיינברגר, רופא שיניים במוסד על-שם רודולף (Rudolfspital, (גר')) בווינה, דיווח על גילוי תלמידו שְׁמָאל (Schmall), שקיבל את הרעיון להשתמש ב"לוכד הנערות" להארכת אצבעות וזרועות.[1] העיקרון הותאם לשימוש בחדר הניתוח,[3] וכבר בשנת 1873 כונה "צמת ההארכה של שׁמָאל" (בגרמנית, "Schmall'sches Extensionsgeflecht").[4]

וריאנט נוסף הוא גרב הגרירה (אנ'). הוא משתמש באותו עיקרון כמו מלכודת האצבעות כדי לתפוס את קצה כבל שיימשך דרך צינור או מנהרה.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכודת האצבעות הסינית היא גם מטפורה נפוצה לבעיה שניתן להתגבר עליה על ידי הרפיה, דהיינו: יש בעיות שכדי לפתור אותן צריך לא להתאמץ יותר מדי; לדוגמה, בתרפיית קבלה ומחויבות.[5] הצעצוע שימש בסרטים וסדרות טלוויזיה רבים, כמו:

המלכודת הופיעה גם בסדרת הספרים "גיבורי האולימפוס" של ריק ריירדן, ובמיוחד בספר "אות אתנה", שם הבדיחה משמשת מקור להומור ואף חלק מפתרון התעלומה בשיא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Wiener medizinische Wochenschrift: WMW: offizielles Organ des Wissenschaftlichen Vereines der Ärzte in Steiermark, der Medizinischen Gesellschaft für Oberösterreich, der Gesellschaft der Gutachter-Ärzte Österreichs [u.a.]. Springer. 1870. p. 303.
  2. ^ Blanton, Dan. "Getting Looped | Dan Blanton » Fly Fishing Resources" (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-12-10.
  3. ^ Österreichische Zeitschrift für praktische Heilkunde. Veit. 1870. p. 241.
  4. ^ Jahresbericht über die Leistungen und Fortschritte in der gesammten Medicin. August Hirschwald. 1873. p. 347.
  5. ^ Eifert, Georg H. and Forsyth, John P. Acceptance & Commitment Therapy for Anxiety Disorders: A Practitioner's Treatment Guide to Using Mindfulness, Acceptance, And Values-Based Behavior Change Strategies. New Harbinger Publications, 2005, p. 146.
  6. ^ Bellotto, Adam (19 באפריל 2014). "Dr. Pyckle and Young Frankenstein: A History of Horror Movie Spoofs". Filmschoolrejects.com. אורכב מ-המקור ב-2 במאי 2014. נבדק ב-18 ביוני 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Martyn, Warren; Wood, Adrian (2000). "This Little Wiggy". BBC. אורכב מ-המקור ב-2005-05-05. נבדק ב-2007-10-25.