מרי אן בראון פטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי אן בראון פטן
Mary Ann Brown Patten
לידה 6 באפריל 1837
צ'לסי(אנ'), מסצ'וסטס
פטירה 18 במרץ 1861 (בגיל 23)
בוסטון
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי אן בראון פָּטֵןאנגלית: Mary Ann Brown Patten;‏ 6 באפריל 1837, צ'לסי, מסצ'וסטס18 במרץ 1861, בוסטון) הייתה האישה הראשונה ששימשה קברניטה בספינת סוחר אמריקאית. היא הצטרפה לבעלה ג'ושוע פטן, שהיה הקברניט של הקליפר נפטונ'ס קַר (Neptune’s Car), להפלגה מניו יורק סביב כף הורן לסן פרנסיסקו. לאחר שבמהלך השיִט בעלה חלה ושקע בתרדמת, היא לקחה את הפיקוד על הספינה והובילה אותה בבִטחה במשך 56 ימים סביב כף הורן ועד סן פרנסיסקו.

לפני ההפלגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי אן נולדה ב-6 באפריל 1837 בצ'לסי (אנ'), מסצ'וסטס, בת לג'ורג' ואליזבט בראון. בהיותה בת למשפחת ספנים אמידה, מרי למדה קרוא וכתוב. היא נישאה ב-1 באפריל 1853, בגיל 16, לג'ושוע אדמס פטן, בונה חופשי שהיה רב חובל בשירות ספינות בקו ניו יורק-בוסטון.

ההפלגה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפר נפטונ'ס קר
נמל ניו יורק 1854

ב-1854, זמן קצר לאחר נישואיהם, הוצע לג'ושוע קידום משמעותי: הפיקוד על הקליפר נפטונ'ס קר (Neptune’s Car), של חברת פוסטר אנד ניקולסון (Foster and Nickerson) בהפלגה מניו יורק סביב כף הורן לסן פרנסיסקו. כיוון שלא רצה להשאיר את רעייתו הצעירה לבד, קיבל היתר לצרפה להפלגה. במהלך ההפלגה סייעה מרי אן לג'ושוע במשימותיו כרב חובל ולמדה ניווט, מטאורולוגיה, את מערך המפרשים ועוד רבות מהמשימות בספינה. ההפלגה, הלוך וחזור עברה בשלום.

ההפלגה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1856, יצא ג'ושוע להפלגה שנייה כקברניט של הקליפר נפטונ'ס קר מניו יורק סביב כף הורן לסן פרנסיסקו. גם בהפלגה הזו הצטרפה אליו רעייתו, שהייתה בהיריון. הם יצאו מניו יורק ב-1 ביולי. במהלך ההפלגה ג'ושוע חלה, ובהיותם באזור כף הורן שקע בתרדמת. מרי אן בת ה-19 לקחה את הפיקוד על הספינה. הקצין הראשון, שהושם עוד קודם לכן במעצר עקב הזנחה וחשד לחבלה מכוונת הקשורה להימורים, ביקש לקבל את הפיקוד. מרי אן סירבה והקצין ניסה להמריד נגדה את הצוות, אולם מרי אן הצליחה לשכנע את הצוות לסמוך עליה ולתמוך בה. באזור כף הורן החלה סערה. גלים בגובה 15 מטר ורוחות של 120 קמ"ש טלטלו את הספינה, שהייתה בסכנת התנגשות במצוקים. מרי אן הבינה שדרך המילוט היא לשנות כיוון, ולהפליג דרום מזרחה, עם הרוח ולא כנגדה. בהמשך נתקלו בקרחונים, ומרי אן הורתה להוריד חלק מהמפרשים ובכך להאט את המהירות. כך התאפשר תמרון זהיר בין הקרחונים. ההפלגה בין הקרחונים ארכה ארבעה ימים. לאחר מכן חזרה להפליג מערבה. לבסוף, 18 ימים אחרי שמרי אן תפסה את הפיקוד, היא סיימה את הקפת כף הורן. לאחר מכן הובילה את הספינה בבטחה במשך 56 ימים עד סן פרנסיסקו, תוך שהיא גם מטפלת בבעלה החולה. בהגיעם למפרץ שער הזהב היא ויתרה על שירותי הנתב ונִווטה את הספינה לנמל במו ידיה. הם הגיעו לסן פרנסיסקו ב-15 לנובמבר. ההפלגה כולה ארכה 136 יום.

נמל סן פרנסיסקו 1851

נפטונ'ס קר יצאה מניו יורק ביחד עם עוד ארבע ספינות, ביניהן ה"אינטרפיד" וה"רומנס אוף דה סיז" (Romance of the Seas). בין הספינות התקיימה תחרות על מי מהן תגיע ראשונה, ובאותה תקופה נהגו להמר על כך. רק אחת מהספינות שיצאו לדרך יחד אתה הגיעה לפניה.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינת המשוטה ג'ורג' לואו

בני הזוג פטן יצאו בדרכם חזרה הביתה בתחילת ינואר 1857. הם הפליגו בספינת משוטה לפנמה, חצו את מצר פנמה ברכבת, הפליגו לניו יורק בספינה ג'ורג לואו והגיעו לבוסטון בסוף פברואר. שבועיים וחצי לאחר מכן, ב-10 במרץ, ילדה מרי אן את בנם ג'ושוע פטן ג'וניור. האב לא החלים ממחלתו ונפטר ביולי אותה שנה. בארבע השנים הבאות מרי אן חיה עם בנה ואמה בצפון בוסטון. היא נפטרה משחפת ב-31 במרץ 1861, ימים ספורים לפני יום הולדתה ה-24. בני הזוג קבורים באוורט (אנ'), מסצ'וסטס.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סיפורה של מרי אן יצא לאור כרומן בשם "אשת רב החובל" (The Captain's Wife), שנכתב על ידי דוגלס קלי.
  • על שמה נקרא בית החולים באקדמיה של צי הסוחר בקינגס פוינט (אנ'), בניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי אן בראון פטן בוויקישיתוף

dq=Foster+and+Nickerson+Company