משפט פרובניוס (תורת החבורות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משפט פרובניוס בתורת החבורות, אומר שלכל מחלק של הסדר של חבורה , מספר האיברים בחבורה הפותרים את המשוואה מתחלק ב-. המשפט נקרא ע"ש פרדיננד גאורג פרובניוס שהוכיח אותו בשנת 1895[1].

ניסוח המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי G חבורה ויהי מחלק של הסדר . נסמן ב את אוסף האיברים מסדר המחלק את . אזי .

הוכחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעזר בעובדה הבאה מתורת החבורות:

כל איבר מסדר , כאשר זרים, אפשר לפרק בצורה כאשר (למעשה אפשר לבחור את להיות חזקות של ).

נעזר גם בלמה הבאה:

למה: לכל n אם לא ריקה אז כאשר היא פונקציית אוילר. בנוסף אם מהצורה כאשר ואם אז ריקה או ש .

הוכחה: נתבונן ביחס השקילות הבא: , כלומר הם יוצרים אותה תת-חבורה. מתקיים . לכן מס' האיברים במחלקת השקילות של x הוא . מקבלים ש איחוד של מחלקות שקילות של איברים מסדר n ונקבל ש . נרשום את A בצורה הבאה: . אם A אינה ריקה נקבל ש כאשר מסמן את המחלקה של . כל אחת מהחלקות המשתתפות באיחוד מתחלקת ב . ונקבל את הדרוש.

הוכחת המשפט:

יהו . ההוכחה באינדוקציה כפולה על . מקרה הבסיס או טריוויאליים. נניח שהוכחנו לכל חבורה קטנה יותר ולכל מחלק גדול יותר של החבורה נראה נכונות עבור d,n: יהי . תהי . מתקיים .

מאינדוקציה נקבל כי ולכן מספיק להראות ש . אם A ריקה זה ברור. נניח ש-A אינה ריקה. מהלמה ולכן מספיק להראות ש . נרשום ומהעובדה שצוטטה לעיל נקבל שלכל x ב-A ישנם y,z כך ש . נסמן ב את המרכז של a וב את מחלקת הצמידות של . עבור ב נגדיר . מקבלים ש . נראה שזהו איחוד זר. אכן יהיו . נקבל ש . כיוון ש וכן נקבל ש והראנו שהאיחוד זר. לכן מספיק להראות ש לכל a מסדר . נשים לב שהעתקה היא התאמה חח"ע ועל ולכן . יהי . ההתאמה היא התאמה חח"ע ועל מ ל . כיוון ש-k<n נקבל מהנחת האינדוקציה ש ולכן . ממשפט מסלול מייצב נקבל ש ולכן . כיוון שגם וגם מחלקים את נקבל שגם הכפולה המשותפת המינימלית שלהם מחלקת את . לכן מחלק את . מכיוון ש נקבל ש וסיימנו.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1) משפט פרובניוס מאפשר להראות שחבורות רבות אינן פשוטות ואפילו לתאר את המבנה שלהם.

מסקנה 1: תהי G חבורה כך ש ו סדרה עולה. נניח שכל תת חבורה p סילו היא ציקלית. במקרה כזה תת-חבורת סילו היא נורמלית ב ובנוסף חבורה פתירה. בפרט אם חופשית מריבועיים אז היא פתירה ותת חבורת סילו שלה היא נורמלית.

הוכחה: נוכיח באינדוקציה על ש עבור כך ש . המקרה של ברור. נניח שהראנו לכל מחלק מהצורה לעיל הגדול מ , ונוכיח כעת עבור . יהי המחלק הראשוני הגדול ביותר של . תהי. כיוון שחבורות סילו ציקליות, לא ריקה. מהנחת האינדוקציה . ממשפט פרובניוס קיים כך ש . מהלמה בהוכחת משפט פרובניוס נקבל ש מהצורה של כל מחלק של הוא לפחות ולכן לכן ולכן . קיבלנו לכן ש עבור d מהצורה הנ"ל. בפרט עבור נקבל ש ונקבל שתת-חבורת ה סילו יחידה ולכן נורמלית. מאינדוקציה , פתירות ונקבל את הדרוש. ה"בפרט" נובע מכך שכל חבורה מסדר ראשוני היא ציקלית.

באופן דומה מוכיחים את המסקנה הנוספת הבאה:

מסקנה 2: לכל n קיימת חבורה בגודל n שאינה ציקלית אמ"מ .

2) על ידי חישוב בחבורות ספציפיות ניתן לקבל זהויות בתורת המספרים. למשל לכל ראשוני p ולכל על ידי חישוב בחבורה הסימטרית ניתן להראות כי מתקיים:.

תוצאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גרסה כללית יותר (הול 1959 משפט 9.1.1) היא שאם היא מחלקת צמידות עם איברים אזי מספר האיברים כך ש נמצא ב מתחלק ב [2].
  • פרובניוס שיער שאם ו אז , תת-חבורה נורמלית של . ההשערה הוכחה בשנת 1991 תוך שימוש במשפט המיון לחבורות סופיות פשוטות לאחר עבודה רבה של אנשי תורת החבורות[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ F. G. Frobenius, Verallgemeinerung des Sylowschen Satzes, Berliner Sitz
  2. ^ Hall Jr.Marshall, Theory of Groups, 1959
  3. ^ NOBUO IIYORI AND HIROYOSHI YAMAKI, ON A CONJECTURE OF FROBENIUS