משתמשת:Dvoranet/בועית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

בביולוגיהבועית (אנגליתVesicle) היא אברון בתוך הציטופלסמה של התא, המוקפת בממברנה ומכילה חומרים שונים. תפקידי הבועית כוללים בין היתר אחסון, מטבוליזם, עיכול (בחד-תאיים), הפרשת חומרים שונים וסילוק מים עודפים. 

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בועיות נוצרות באופן טבעי בתהליך האקסוציטוזה והאנדוציטוזה (כולל פגוציטוזה) ובתובלת חומרים בתוך הציטופלזמה. הממברנה של בועיות אלו הינן בעלות דו-שכבה ליפידית.

אפשר ליצר בועיות גם באופן מלאכותי ואז הן נקראות ליפוזומים. ניתן ליצר אותן עם דופן ליפידית כפולה או יחידה.

הבועית יכולה להתאחות עם ממברנת התא ועל ידי כך לשחרר את תוכנה מחוץ לתא. הבועית יכולה גם להתאחות עם אברונים שונים בתוך התא.

כיון שהסביבה הכימית-ביולוגית בציטופלסמה של הבועית יכולה להיות שונה מהסביבה בציטופלסמה של התא היא מאפשרת התרחשות של תגובות כימיות מסוימות.

ב2013 זכו בפרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה ג'יימס רותמן, רנדי שקמן ותומאס שודוף, על הגילוי כיצד בועיות עוזרות לתעבורת חומרים אל תוך התא והפשרת חומרים מחוץ לתא.

סוגי בועיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חלולית (וקואולה) היא בועית המכילה בעיקר מים. החלולית נמצאת בעיקר בתאי צמח ותפיקדה שם הוא לשמור על הלחץ האוסמוטי בתא ולאגור נוטרינטים. יש פרוטיסטים שבהם יש גם חלולית ותפקידה הוא לשמור על הלחץ האוסמוטי.
  • ליזוזום הוא אברון עיכול המכיל אינזימים וחומרים אחרים המסיעים לעיכול. הליזוזום מתאחה עם בועיות המכניסות תרכובות שונות לתא בתהליך של פגוציטוזה ומפרק את התרכובות. הליזוזום יכול גם לפרק גופים זרים הנכנסים לתא ואיברונים פגומים בתא.
  • בועית תובלה יכולה לשנע מולקולות בין אזורים שונים בתא.
  • בועית הפרשה מכילה חומרים המיועדים להפרשה מחוץ לתא. חומרים אלו יכולים להיות פסולת או חומרים המיוצרים בתא ומיועדים להפרשה כגון הורמונים. בועית מתכווצת היא סוג של בועית הפרשה והיא נועדה להפרשת מים מחד-תאיים מסוימים כגון סנדלית ואמבה.
  • בועית חיצונית משמשת לתקשורת ותובלה בין תאים.

יצירת בועיות ותובלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה

עגינה

הלחמה

קולטן