משתמש:אגלי טל/חוק טיילור פורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוק טיילור פורס (באנגלית: The Taylor Force Act) הוא חוק אמריקאי שעניינו הגבלת סיוע החוץ שמעניקה ארצות הברית לרשות הפלסטינית כל עוד היא משלמת משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם.

במרץ 2018 חתם הנשיא דונלד טראמפ על החוק לאחר אישורו בקונגרס.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תשלומי הרשות הפלסטינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות הפלסטינית מעניקה תמיכה חודשית למחבלים הכלואים בישראל בגין פעולות טרור ולמשפחותיהם. התמיכה ניתנת בצורת משכורת חודשית והטבות נוספות, כדין עובדי הרשויות הפלסטיניות.

על פי החוק הפלסטיני, 'חוק האסירים המשוחררים' 2004/19, זכאים למשכורת כל היושבים בבתי הכלא הישראליים על רקע השתתפותם במלחמה נגד ישראל (אסירים פליליים הכלואים בישראל, כגנבי מכוניות, אינם זכאים למשכורת). המשכורת המועברת למשפחות המחבלים אינה קיצבה לתמיכה על רקע מצוקה כלכלית, כפי שנטען ברש"פ, אלא היא נגזרת מאופי פעולת הטרור, תקופת המאסר שנקצבה על ידי בית המשפט, ואזרחות המחבל. מחבלים בעלי אזרחות ישראלית (ברש"פ מכונים 'ערביי הפנים') מקבלים משכורות גבוהות יותר מאלה של מחבלים בעלי נתונים זהים שהם בעלי אזרחות פלסטינית[1]. נתונים שנחשפו באוקטובר 2015 הראו שהרשות הפלסטינית העבירה למחבלים בכירים מאות אלפי שקלים כתגמול על מעשי הטרור שלהם[2].

"במשרד ראש הממשלה ובמערכת הביטחון מציינים כי העובדה שלאסיר מובטחת משכורת קבועה הגבוהה פי כמה מזו של עובדי המדינה אחרים ברש"פ מהווה במקרים רבים תמריץ ומוטיבציה לפיגועים[1]. מציאות זו קוממה גורמי ממשל וחברי קונגרס בארצות הברית, וגם באירופה יש ניצנים של חוסר נחת מכך שארצות הברית ואירופה מממנות את תקציב הרש"פ במאות מיליונים של דולרים כל שנה, ובכך למעשה כספי משלמי המסים שלהן מופנים למימון טרור[1]. החוקרים של מבט לתקשורת הפלסטינית סבורים שתשלום משכורת חודשית למחבלים מבטא את ראייתה של הרש"פ את המחבלים כגיבורים ודמויות מופת[1].

בשנת 2014, בשל הביקורת הבינלאומית, העבירה הרשות הפלסטינית את תשלומי המחבלים מהמשרד הממשלתי לענייני אסירים, אל "הרשות הלאומית לענייני אסירים" שנפתחה לצורך זה כגוף של אש"ף, במטרה לנקות את הרשות הפחסטינית מאחריות רשמית[3].

טיילור פורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיילור פורס היה סטודנט אמריקאי בן 29 שנרצח בפיגוע דקירה שביצע מחבל פלסטיני בטיילת תל אביב במרץ 2016 במהלך גל הטרור הפלסטיני (2015-2016).

הוריו של טיילור תמכו בהצעת החוק על שם בנם ופעלו להגביר את התמיכה בה[4].

החוק[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הליך החקיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוק הועלה לראשונה על ידי חבר בית הנבחרים הרפובליקני דאג למברון. עם התקדמות הליכי החקיקה גברה התמיכה בחוק גם בקרב הדמוקרטים.

ביולי 2017 אושר החוק בועדת החוץ של הסנאט לאחר שהוצג בפניה על ידי הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם. לאחר אישור החוק בוועדה אמר גרהאם

טיילור היה גיבור אמריקני שנרצח באכזריות בידי טרוריסטים. במקום לגנות את ההתקפה הנוראה הזאת, ועוד רבות כמוה, הרשות הפלסטינית מתגמלת טרוריסטים. התגמולים הללו על פיגועי טרור אינם עולים בקנה אחד עם הערכים האמריקניים, ועם ההגינות והשלום. במילים פשוטות, אתה לא יכול להיות שותף לשלום כאשר אתה משלם לאנשים כדי שיבצעו פעולות טרור.[5]

במרץ 2018 חתם הנשיא דונלד טראמפ על החוק.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הרשות הפלסטינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אישור החוק פורסם כי הרשות הפלסטינית חזרה לכלול את תשלומי המחבלים בתקציבה הרשמי. בתקציב 2018 יועדו 550 מיליון שקלים למשכורות למחבלים הכלואים בישראל ו-687 מיליון שקלים למשפחותיהם של מחבלים שנהרגו במהלך פעילות טרור[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובי ברדה: אפס תמיכה ברשות הפלסטינית: ארה"ב מקצצת את כספי הסיוע באתר מידה 26 המרץ 2018.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]