משתמש:כותבערכים/היסטוריה של המדינה האסלאמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ההיסטוריה של ארגון הטרור המדינה האסלאמית החלה ב-1999, כאשר אבו מוסעב א-זרקאווי, טרוריסט ירדני-פלסטיני, הקים את ארגון "ג'מאעת א-תוחיד ואל-ג'יהאד" ("הארגון של מונותאיזם וג'יהאד"). באוקטובר 2004 נשבע הארגון אמונים לאל-קאעידה ושינה את שמו ל"תנט'ים קאעידת אל-ג'יהאד פי בלאד א-ראפדין" ("הארגון של בסיס הג'יהאד במסופוטמיה"). הארגון נודע גם בשם "אל-קאעידה בעיראק". תחת הנהגתו של א-זרקאווי, הארגון לקח חלק במלחמת עיראק שהחלה עם פלישת כוחות המערב למדינה במרץ 2003.

בינואר 2006 התאחד הארגון עם ארגונים נוספים לזמן קצר בשם "מג'לס שורא אל-מג'אהדין פי אל-עראק". לאחר חיסולו של א-זרקאווי ביוני 2006, התאחד הארגון עם ארגונים נוספים כדי להקים את "המדינה האסלאמית בעיראק". את הארגון, לאחר מותו של א-זרקאווי, הנהיגו אבו איוב אל-מסרי ואבו עומר אל-בגדאדי. שניהם נהרגו במבצע משותף של ארצות הברית ועיראק באפריל 2010. את מקומם תפס אבו בכר אל-בגדאדי, שמנהיג את הארגון עד היום.

באוגוסט 2011, עקב פריצת מלחמת האזרחים בסוריה, הקים הארגון, תחת הנהגתו של אל-בגדאדי, שלוחה חדשה בסוריה בשם "ג'בהת א-נוסרה". השלוחה הצליחה להשתלט על שטחים נרחבים במחוזות א-רקה, אדלב, דיר א-זור וחלב. באפריל 2013 הכריז אל-בגדאדי על מיזוג ג'בהת א-נוסרה עם המדינה האסלאמית בעיראק תחת השם "המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט". עם זאת, מנהיגי אל קאעידה וג'בהת א-נוסרה, איימן א-זוואהירי ואבו מוחמד אל-ג'ולאני, דחו את המיזוג ולא הכירו בו. לאחר מאבקי כוח של שמונה חודשים, ניתק אל-קאעידה את כל קשריו עם ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט בשל כישלון השיחות.

בתחילת 2014 כבש הארגון מכוחות הממשלה ערי מפתח במערב עיראק. הדבר גרם לנפילתה של מוסול לכוחות הארגון ולטבח שביצע בתושבים יזידיים בסינג'אר. בסוריה, הארגון ניהל מתקפות כנגד כוחות הממשלה והמורדים.

הקמה, 1999–2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה האסלאמית בעיראק, 2009–2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט, 2013–2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה האסלאמית, 2014–היום[עריכת קוד מקור | עריכה]