משתמש:נירמאור/אברהם בן שושן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם בן שושן
לידה 1940, טורקיה (גיל: 84 בערך)
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19591993 (כ־34 שנים)
דרגה אלוף (ים) אלוף
תפקידים בשירות
מפקד ספינת טילים, מפקד שייטת הסטילים, מפקד בסיס חיפה, ראש מספן ים, מפקד חיל הים
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה

אברהם בן שושן (נולד ב-1940), אלוף בצה"ל, היה מפקד חיל הים בשנים 1985-1989.


נולד בטורקיה ב 1940 בימי מלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה עלה עם הוריו ארצה. שנות ילדותו עברו בכפר סבא ובנערותו נשלח ללמוד בבית הספר 'אשל הנשיא' בנגב. לאחר זמן קצר באותה פנימייה החליט שעתידו בים, עזב את לימודיו וחיפש עבודה כנער סיפון.

הוא התגלגל אל ספינות הדייג של הקיבוצים וכאן פגש לראשונה את יוסל'ה דרור שעתיד להיות מפקדו בחיל הים מספר שנים מאוחר יותר, יוסל'ה שהיה אז בחופשה ארוכה מחיל הים ניהל את ענף הדייג של הקיבוץ ושלח את אברהם לספינתו של דב מגן, איש רב מעללים מתקופת ההעפלה, שם למד את יסודות הימאות. בשנת 1956 אחרי שנה של הפלגות ורכישת ניסיון מעשי. נרשם לבית הספר הימי במבואות ים (מכמורת) במטרה לרכוש השכלה פורמאלית. נחישותו ואהבתו לים הרשימו את הנהלת בית הספר והם הסכימו לקבלו לבית הספר למרות שלא עמד בחלק מהקריטריונים לקבלה. זאת ולא עוד, ההנהלה פטרה אות מתשלום שכר הלימוד לאחר שהבטיח שאת החוב יפרע כשתחיל לעבוד...

שירות בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1959 סיים את בית הספר בהצטיינות והתגייס לחיל הים מתוך כוונה לשרת שנה ואחר לצאת לשל"ת (שירות ללא תשלום) של 5 שנים בצי הסוחר הישראלי. הסדר שרווח אז בין חיל הים ובין משרד התחבורה. מפקדיו בחיל הים שכנעו אותו ולזנוח את רעיון השל"ת ובמקום זאת להתנדב לקורס חובלים. עוד במהלך הקורס החל יוסל'ה דרור מפקד שייטת הצוללות ומכרו מימי הדיג בקיבוץ לשכנעו להצטרף לצוללות. וכך, באמצע הקורס יצא אברהם להפלגה של מספר שבועות בצוללת אח"י תנין – והשתכנע. כשסיים את קורס חובלים בשנת 1962 הייתה הצוללת אליה יועד בהספנה, לכן החליטו מפקדיו להציבו כסגן מפקד ספינת הטורפדו (ט- 206) כדי שימשיך לצבור נסיון.

כשחזרה אח"י תנין לשירות פעיל התייצב בה אברהם והחל את שירותו בצוללות, תחילה כקצין סיפון ואחר כך כקצין טורפידו. במלחמת ששת הימים היה סגנו של אברהם דרור (איוואן) באח"י תנין.

הצוללת שביצעה את פעולת אלכסנדריה, אשר בעקבותיה הוענק למפקד הצוללתעיטור העוז.

בתחילת שנת 1968 יועד להיות סגן מפקד אח"י דקר אך בשל שינויי איוש ברגע האחרון נשאר בארץ. לאחר טביעת הדקר התמנה לסגנו של מיכאל ברקאי (יומי) באח"י לוויתן. לאחר תקופה קצרה נשלח לאנגליה, פורטסמות' , לקורס מפקדי צוללות של הצי הבריטי. את הקורס סיים בהצטיינות. כשחזר ארצה נאלץ להמתין מספר שבועות עד שמפקד הצוללת אשר יועדה לו יסיים את תפקידו. באותם ימים עסק חיל הים בניסוי ובחינת מערכות התגוננות נגד טילים עבור הסטי"לים. אחת המערכות הייתה מורכבת ע"ג מצוף גדול ואברהם, שהייה פנוי, התבקש לצאת עם סירת מנוע קטנה מסוג ברטרם ולגרור את אותו מצוף לצורך הניסוי.

במהלך הניסוי פרצה סערה, הסירה והמצוף נסחפו במהירות אל שובר הגלים של נמל הקישון. תוך כדי היסחפות הודמם אחד ממנועי הברטרם ואברהם נאלץ לנתק את המצוף מסירתו. תוך שהוא מתאמץ להשיט את ספינתו עם מנוע אחד נסחפה הסירה עוד ונכנסה לאזור בו התאמנו צוללים של חיל הנדסה. אברהם החליט שלא לסכנם והפסיק את פעולת המדחף ואכן איש לא נפגע אך הסירה הוטחה בכוח הים אל שובר הגלים וניזוקה. וכך מוצא אברהם את עצמו בסטטוס של מפקד שספינתו עלתה על שרטון, תקלה בלתי נסלחת לכל מפקד כלי שייט באשר הוא. מפקד חיל הים מחליט להשהות את מינויו של אברהם למפקד צוללת ולשלוח אותו להתנסות בפיקוד על ספינת טילים. תפנית זו היא שהביאה את אברהם, בסופו של דבר, אל שרשרת התפקידים שבראשם הפיקוד על חיל הים. אברהם קיבל את הפיקוד על אח"י חץ, ספינת טילים שהגיעה חודשים ספורים קודם משרבורג. תחת פיקודו נכנסה הספינה לפעילות ובמבצע ברדס 20 (ינואר 1971) נבחרה להיות ספינת הפיקוד לכלל הכוחות. עם סיום תפקידו מתמנה אברהם לקצין האג"ם של שייטת הסטי"לים . בשלב זה מועידים אותו מפקדיו לתפקיד מפקד פלגת הסטי"לים בזירת ים סוף. למעשה הסטי"לים עוד לא נערכו בזירה עדיין אך אברהם נשלח לתפקיד אשר יכין אותו לקליטת הסטי"לים בזירה – קצין אג"ם זירת ים סוף. תפקיד זה הוא ממלא גם במהלך מלחמת יום הכיפורים. לרשות הזירה לא עמדו עדיין סטי"לים אלא ספינות דבור וכוחות קומנדו בלבד. אחרי המלחמה יצאו ספינות הטילים 'רשף' ו'קשת' להפלגה ארוכה סביב אפריקה והתייצבו בשארם א- שייח. אברהם הצטרף אליהן באמצע הדרך ובהגיען לשארם קיבל עליהן את הפיקוד, היו אלה שתי ספינות ראשונות מתוך השש שנערכן בשארם א-שייח תחת פיקודו של אברהם. בשנת 1975 מסיים אברהם את תפקידו ומקבל את הפיקוד על בית הספר לחובלים של חיל הים, תחת פיקודו מורחבת סמכותו ואחריתו של בית הספר להכשרת כלל הקצונה בחיל הים ושמו משתנה ל'בית הספר לקצינים'. תפקידו הבא של בן שושן הוא מפקד בסיס הדרכה של חיל הים והוא מקודם לדרגת אל"מ, עם סיום תפקידו הוא נשלח ללימודים במכללת הצי האמריקאי בניופורט ועם חזרתו בשנת 1979 הוא מתמנה למפקד שייטת הסטי"לים. בשנת 1981 מתמנה אברהם למפקד בסיס חיפה . היו אלה שנים בהן הצליח חיל הים לסגור את הגבול הימי באופן מוחלט כנגד נסיונות פיגוע רבים בדרך הים ולהעביר את הלחימה אל שערי בסיסי החבלים ומפקדותיהם בלבנון.

אחרי מבצע של"ג מתמנה אברהם לתפקיד סגן מפקד חיל הים ובינואר 1985 הוא מקבל את הפיקוד על חיל הים. בתקופה זו לוכד חיל הים אנייה ובה קבוצה גדולה של כוח 17 של הפתח' , מטביע את אניית המחבלים אטבירוס שהייתה בדרכה לפיגוע בתל אביב, לוכד כל שייט של הפתח במרחבי הים התיכון מיירט ומסכל פיגועים בדרך הים ומצר מאוד את צעדיהם של ארגוני המחבלים בים.

עם סיום תפקידו בפברואר 1989 הוא מעביר את הפיקוד על חיל הים לאלוף מיכה רם ומתמנה כנספח ההגנה בשגרירות ישראל בוושינגטון (ימי מלחמת המפרץ הראשונה) ובשנת 1993 הוא פורש מצה"ל אחרי 34 שנות שירות.

בחיים האזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 93-96 משמש כמנכ"ל משרד העבודה והרווחה לאחר מכן בשנים 96-98 שימש כמנכ"ל 'חרושת חמרי נפץ'. 1998 יועץ בחברה לתכנון. 2000-2001 ראש מטה הרפורמה בשירות הציבורי במשרד רוה"מ. 2001-2002 – יו"ר חבר הנאמנים של הקריה האקדמית בקריית אונו. 2002 – 211 מנהל 'קרן תל אביב לפיתוח'.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם בוגר תואר ראשון בהיסטוריה כללית – אונ' ת"א, בעל תואר שני במדע המדינה ואסטרטגיה – המכללה לביטחון לאומי של צי ארה"ב (השלמת לימודים באונ' חיפה), ונמצא בתהליך השלמת תואר דוקטורט במדיניות ציבורית – אונ' ת"א. הכשרה צבאית • קורס חובלים • קורס מפקדי סטי"לים • קורס מפקדי צולות (אנגליה) • קורס פיקוד ומטה צה"ל • המכללה לביטחון (הצי האמריקאי)