משתמש:צחי/ארגז חול/מושגים במדריך הטרמפיסט לגלקסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מדריך הטרמפיסט לגלקסיה - מושגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה מרכז מספר מושגים עיקריים שהוצגו בטרילוגיה בחמישה חלקים, מדריך הטרמפיסט לגלקסיה.

שדה בעייתו של מישהו אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדה בעיה של מישהו אחר או שדה בשמ"א (SEP field - Somebody Else's Problem field),שמופיע בטרילוגיה, הינו תחליף זול ויותר פרקטי להעלמת דברים (סוללת פנס יכולה להפעיל אותו למשך מאות שנים). השדה פועל על כך שאנשים שלא מודעים לקיומו של דבר מה פשוט לא יראו אותו כיוון שיחשבו שזו בעיה של מישהו אחר ולכן פשוט יתעלמו ממנו, כאילו לא היה קיים שם כלל.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדה בשמ"א מופיע בספר השלישי בטרילוגיה (החיים, היקום וכל השאר). ראשית כשספינתו של סלארטיבארטפאסט בעלת ההינע הביסטרומטי נוחתת במגרש הקריקט לורדס ופורד מבחין שקיים שם שדה בשמ"א, ושנית כשהגיבורים נמצאים על אסטרואיד שאין בו אוויר ומספיק כח משיכה, אך הבעיות האלה שייכות למישהו אחר ולכן זה לא מפריע לדמויות.

"מה יש שם?" שאל.
"בשמ"א."
"בש...?"
"...מ"א."
"מה זה?"
"בעייתו של מישהו אחר," אמר פורד.
"אה, יופי," אמר ארתור ונרגע. לא היה לו צל של מושג במה דברים אמורים, אך לכל הפחות נראה היה כי העניין נסתיים. אך לא.
"שם," אמר פורד והצביע שוב לעבר מסכי הרעות בהביטו על רחבת המשחק.
"היכן?" שאל ארתור.
"שם!" אמר פורד.
"אני רואה," אמר ארתור, אשר לא ראה.
"האומנם?" תהה פורד.
"מה?" אמר ארתור.
"אתה מסוגל לראות," שאל פורד בסבלנות, "את הבשמ"א?"
"חשבתי שזו בעייתו של מישהו אחר."
"נכון."
ארתור נענע ראשו לאט, בזהירות ובארשת של טמטום אינסופי.
"ואני מעוניין לדעת," אמר פורד, "אם אתה מסוגל לראות את זה."
"אתה מעוניין?"
"אכן."
"איך זה נראה נראה?" שאל ארתור.
"וכי מנין שאדע, יא-פיקח?" צווח פורד. "אם אתה מסוגל לראות את זה- אמור לי בעצמך."
...
"בשמ"א זה משהו שאין באפשרותנו לראות," אמר פורד, "או משהו שאין אנו רואים, שמוחנו אינו מניח לנו לראות, משום שאנו סוברים כי זוהי בעייתו של מישהו אחר. זה פשרו של הבשמ"א. בעייתו של מישהו אחר. המוח פשוט מבטל את זה, בדומה לנקודת עיוורון. אם תסתכל הישר אליה, לא תראה אותה, אלא אם אתה יודע בדיוק מהי. תוחלתך האחת היא לתפסה במפתיע מזווית עיניך."

(מתוך התרגום מאת מתי ונגריק ודנה לדרר, בהוצאת כתר ספרים)

התערבותו של אפפראפאקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעם התערב המדען-קוסם האולטרא מפורסם אפפראפאקס על חייו שיוכל להעלים בתוך שנה את המגה-הר מאגראמאל לבלתי נראה לחלוטין. לאחר שלא הצליח, גייס בלילה האחרון המון אנשים למה שידוע כליל העבודה המאומצת ביותר בהיסטוריה. בסופו של דבר הוא הפסיד בהתערבות מכיוון שהבוחן שם לב שאפו לא נחבט בשום דבר היכן שאמור היה להיות המגה-הר וירח נוסף חשוד למראה נראה.
במקום זאת, יכל אפפראפאקס פשוט לצבוע את ההר בורוד ולהציב עליו שדה בשמ"א פשוט וזול. אם היה עושה כן, אנשים שהיו הולכים על יד ההר, סביבו ואף עליו לא יהו מבחינים בו לעולם. {{סוף פרטי עלילה}}

זם[עריכת קוד מקור | עריכה]

זֶם (Zem), הוא יצור שמופיע בספר השלישי בסדרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה - החיים, היקום וכל השאר. זם הוא מזרן מאיכות גבוהה, והוא חי בכוכב סקואורנשלוס זיתא (Squornshellous Zeta).

"איש אינו יודע, כמו כן, מהי התועלת הצומחת למזרנים ממחזור החיים שלהם. הם יצורים ידידותיים, גדולים, ומרופדי שוליים, החיים להם בצנעה בביצות סקוארנשלוס זיתא. את מרביתם תופסים, טובחים, מייבשים, מייצאים וישנים עליהם. לא נראה כי הדבר אכפת למי מהם, ולכולם קוראים זם". (שם)

העובדה שלכולם קוראים זם גורמת להם לא להתעניין אם טובחים מישהו, כי הרי אינם יכולים להצביע בוודאות על מי מהם זה היה ולכן לא אכפת להם. זם גם עושה דברים מאוד מוזרים, הוא מבלפלפ, מפגפג, מרפרפרף, ממעמע, חומף ומסתכרר.

זם אף מנסה לעודד את מרווין שנתקע בכוכב, לאחר שהרובוטים הקריקיטים לקחו את רגלו.

בגרסת הרדיו, היה זה קולו של אנדי טיילור שגילם את זם.

נפוח בראוו האורך אין קץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפוח-בראוו האורך אין-קץ (Wowbagger the Infinitely Prolonged) מופיע בספר השלישי בטרילוגיה בחמישה חלקים, החיים, היקום וכל השאר.

{{פרטי עלילה}} נפוח-בראוו האורך אין-קץ הוא חייזר שנהיה בן אלמוות עקב תאונה מוזרה עם מאיץ חלקיקים אי רציונלי, גלולת ארוחת צהריים וזוג גומיות. בהתחלה הוא עשה כמעט כל מה שאפשר לעשות, מספר פעמים, אך בסוף נכנע לשעמום של שבת אחר הצהריים. בהמשך נמאס לו מהיקום והוא בז לו ובפרט לכל יצור ויצור שחי בו.

הוא הגה תוכנית, שלמרות שהייתה משעממת ביותר וטפשית (והוא הודה בכך) תעסיק אותו לזמן מה. התוכנית הייתה להעליב אינדיבידואלית כל אחד ואחד ביקום, בסדר אלפביתי.

הוא צייד את ספינתו במחשב שמסוגל לעקוב אחרי כל הבריות ביקום (לידות, מיתות, המצאות וכך הלאה), ולחשב את המסלולים המסובכים הנובעים מכך.

בתחילת הספר השלישי הוא מעליב את ארתור דנט (ארתור פיליפ דנט) במילים: "אתה מטומטם...טמבל גמור" (בגרסה האמריקנית: "Dent, you're a jerk...complete kneebiter" ובגרסה הבריטית: "Dent, you're a jerk...A complete asshole.)

בסוף הספר הוא כמעט מעליב אותו שוב מכיוון שבפעם הקודמת העליב אותו 2 מיליון שנים קודם לכן, בכדור הארץ הפרה היסטורי. {{סוף פרטי עלילה}} מלבד בחיים, היקום וכל השאר מופיע נפוח-בראוו בסיפור קצר של דאגלס אדאמס - "חייו הפרטיים של ג'ינגיס חאן" (The Private Life of Genghis Khan). שם הוא מעליב את ג'ינג'ס חאן, וגורם לו לשרוף יישובים באסיה.

בתסכיתי הרדיו, דמות זו מדובבת על ידי טובי לונגוורת' (Toby Longworth). הוא מגיע לסוף הרשימה כשהוא מעליב את הנביא זרקון, שמעליב אותו בחזרה והורג אותו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]