משתמש:שיר סרוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבצע משה[עריכת קוד מקור | עריכה]

(21 בנובמבר 19845 בינואר 1985) היה מבצע אמריקאי-סודאני-ישראלי במסגרת מבצע אחים, להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. היהודים הוברו ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל בטיסות אזרחיות של חברת התעופה TEA. במסגרת המבצע עלו לישראל 6,364-8,000 יהודים.

בשנת 1983 נשלח שליח מטעם המוסד לאתיופיה וקרא ליהודים לצאת אל סודאן. החל ממרץ 1984 ובעקבות שינויים פוליטיים במחוז גונדר, החלו יהודי המחוז להגיע בהמוניהם למחנות הפליטים בסודאן, במספרים שאנשי המוסד, שפעלו בסודאן להעלאת יהודי אתיופיה במסגרת מבצע אחים, לא יכלו להתמודד עמם. מצבם הכללי של היהודים במחנות הדרדר והגיע לממדים של אסון הומניטרי, שבעקבות זאת הגו האמריקאים יחד עם הסודאנים והישראלים תוכנית פינוי מידית. התוכנית הופעלה ב-21 בנובמבר 1984 וכונתה "מבצע גור אריה יהודה". במקביל החל קמפיין גיוס כספים בצפון אמריקה בשם "מבצע משה", אשר גרם בסופו לעצירת המבצע והשארתם של יהודים רבים מאחור.

עם הפסקת המבצע נותרו כ-500 יהודים שהיו אמורים לעלות וכ-1,500 יהודים הפזורים בשאר המחנות. בעקבות זאת הפעילה האגודה האמריקאית את השדולה שלה בממשל האמריקאי והסודאנים הסכימו למבצע משלים של חיל האוויר האמריקאי, שכונה "מבצע יהושע/מבצע שבא". מבצע זה התבצע ב-28 במרץ 1985 ובמסגרתו הועלו כל היהודים שנותרו ממבצע משה.


רקע - ראשית העלייה דרך סודאן[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תוכנית הלפרן, מבצע אחים, מבצע אליהונתיב ההליכה של יהודי אתיופיה מאזור גונדר למחנות הפליטים בסודאן.

בראשית 1979 ולאור מחאות ולחצים הפעיל המוסד בהוראת ממשלת ישראל את מבצע אחים להעלאתם של ביתא ישראל מאתיופיה דרך סודאן. במקביל הפעילה האגודה האמריקאית למען יהודי אתיופיה מבצע דומה בשם מבצע אליהו. במסגרת מבצעים אלו נקראו אנשי הקהילה להגיע למחנות הפליטים בסודאן ומשם נלקחו לחרטום והוטסו בטיסות מסחריות לישראל דרך עיר באירופה.

בעקבות הקריאה החלו היהודים לצעוד לסודאן, אולם בגלל המצב במדינה מספרם של היהודים שיצאו משני המחוזות העיקריים בהם חיו היה שונה מאוד. במחוז תיגראי ובאזורים בצפון מחוז גונדר שנשלטו על ידי ארגון הווינה לא היה קושי לצאת לסודאן, אולם במרבית מחוז גונדר, שבו חייו רוב היהודים, ושנשלט על ידי הממשלה המצב היה אחרת. בגלל הלחימה של הצבא מול תנועות המורדים בתקופת הטרור האדום הממשל המקומי בראשות המושל, מייג'ור תפרה מלכו, הגביל את חופש התנועה של התושבים והתנה אותה באשרות מעבר שניתנו על ידי אגודות האיכרים. למרות הקשיים הללו הצליחו מספר מוגבל לצאת לסודאן ובתגובה לכך סגר הממשל המקומי את פעילות האגודה לרווחת הפלאשים שפעלה בקרב הקהילה ועודדה יציאה, רדף את עובדיה, סגר את בתי הספר העבריים שהפעילה ואת בתי הכנסת, העביר חוקים שפגעו בחופש הדת, התנכל לבני משפחות היוצאים, עקב אחר משפחות יהודיות ואסר ועינה רבים שסייעו לכך.

היהודים החלו להגיע בהמוניהם למחנות החל מאביב 1980 ונדרשה הקמת מערכת שתטפל בהם. בתחילה גויסו בני הקהילה ששכנו במחנות, פעילים נוצרים ומוסלמים מקרב שאר הפליטים ובהמשך גייסו הסוכנות היהודית והמוסד קבוצה מבני הקהילה בישראל שנשלחו למחנות. הקבוצה כונתה "קומיטי" בפי הפליטים היהודים והייתה אחראית להפצת כסף לפליטים, הפצת מזון, תרופות, איתור של יהודים במחנות וארגון המועמדים לעלייה.

עם התקדמות המבצע מספרם של היהודים במחנות גדל והוחלט לצרף את חיל הים הישראלי במבצעים דרך הים האדום במסגרת מבצע נמל בית, אולם דרך זו ננטשה סופית באפריל 1983. בדומה לכך והחל ממרץ 1982 הופעלה דרך נוספת והיא העלאה על גבי מטוסי תובלה של חיל האוויר הישראלי. מבצעים אלו היו קטנים בהיקפם ומסוכנים וכללו כמות מוגבלת של מאות יהודים. מספרם הגדול של היהודים במחנות הביא לדאגה גם בקרב האגודה האמריקאית למען יהודי אתיופיה שהחלה להתריע על אסון עתידי. זו הפעילה את השדולה שלה בממשל האמריקאי והצליחה לערב את סוכנות הפליטים של ארצות הברית ונציגה, ג'רי וויבר, בשגרירות בסודאן בנושא. החל משלהי 1982 וויבר והשגרירות בשיתוף פעולה עם שגרירות הולנד שהוציאה אשרות כניסה לפליטים למדינתה, בידיעת שירות הביטחון הסודאני, ובמימון ישראל פעלו דרך הוועד הבינלאומי להגירה (אנ') להוצאת היהודים שמספרם החודשי הממוצע עמד על כ-120. נוסף על מאמצים אלו חידשה האגודה את מבצע אליהו שבמסגרתו הוצאו יהודים מהמחנות, אולם זה הופסק בעקבות פרשת ג'ובה.








שאלה 1:

סדרי את האירועים לפי הסדר:

מבצע קדש מבצע "קדש" נפתח ב-29 באוקטובר 1956

מבצע נחשון 6-5 באפריל 1948

מבצע משה 21 בנובמבר 1984 – 5 בינואר 1985

מבצע עובדה נערך מ-6 עד 10 במרץ 1949

מבצע נחשון Å עובדה Åקדש Å משה

שאלה 2:

אילו רעיונות קידם דוד בן גוריון? – 4 תשובות

ממלכתיות

פירוק המחתרות

הקמת תחנת הכוח בנהריים

קיר הברזל

כור ההיתוך

העלאת יהודי אתיופיה ארצה

הקמת צבא אחד

הסכם שלום עם מצריים

שאלה 3:

להשלים:

צבא הגנה לישראל שהוקם בסמוך לקום המדינה כלל

ארגון "ההגנה" מנה 50,000 איש

האצ"ל מנה 4000 איש בערך.

הלח"י מנה 800 איש בקירוב

כוחות של יוצאי ההגנה

חברי האצל הצליחו להביא ארצה את האונייה אלטלנה ועליה עולים ונשק ..

מנחם בגין קרא לא תהיה מלחמת אחים!

שאלה 4:

להשלים: נעצרו , כלא ב:אוסר על פעילות ציונים (ארגון נתיב) ג:שלח את עמי ד: נתיב

שאלה 5: א: מניעת עליית יהודים\קבלת א"י ב: גזענות ואפליה גזעית ג: ליל הבדולח ד: חיים הרצוג ה: עברינו -זאת לא יותר מפיסת נייר – לא שווה כלום וכך גם נתייחס עליה

מבצע שלמה מבצע משה שנות ה80 עלייה מברית המועצות בשנות ה90 עלייה מברית המועצות בשנות ה70 עלייה בשנות ה50 וה60 עליה מקום המדינה 1952 שם העלייה
15000 14000 1000000 180000 500000 700000 מספר משוער של העולים
אתיופיה אתיופיה ברית המועצות לשעבר ברית המועצות ארצות צפון אפריקה אפריקה אסיה ואירופה ארצות יבשות\מוצא

שאלה 6:

שאלה 7:

העלייה מקום המדינה עד 1951 : אילו מאפיינים וקשיים שייכים באופן מובהק לעלייה זו 3 תשובות

1.       הכפלת האוכלוסייה בארץ

2.      העלאת מספר רב של ניצולי שואה

3.       חלק מהעולים אינם יהודים על פי ההלכה

4.      העלאת יהודי תימן "בעליית ההצלה"(מרבד הקסמים)

העלייה בשנות ה50 60 : איזה מאפיינים וקשיים שייכים באופן מובהק לעלייה זו?

1.       עלייה מבוקרת: הורשו לעלות רק המתאימים מבחינה בריאותית או כלכלית

2.       נערכה כמבצע צבאי גלוי

3.      העלאת יהודים רבים ממרוקו ומתוניסיה ב"עליית הצלה"

4.      התחייבות של העולים לעבודה חקלאית או לעבודת פיתוח

העלייה מברית המועצות בשנות ה70: איזה מאפיינים וקשיים שייכים באופן מובהק לעלייה זו?

1.       מעורבות גבוהה של מדינות המערב שהתבטאה בהפעלת לחץ על מדינת המוצא

2.       עיכוב יציאה של מבקשי עלייה במשך תקופה ארוכה ללא סיבה

3.      אסירי ציון

4.      קשר לפוליטיקה מקומית: העלייה החלה בעקבות נפיל השלטון הקומוניסטי

שאלה 8:

העלייה מברית המועצות משנות ה90 אילו מאפיינים וקשיים שייכים באופן מובהק לעלייה זו 3 תשובות

1.       קשר לפוליטיקה מקומית: העלייה החלה בעקבות נפילת השלטון הקומוניסטי

2.       חלק מהעולים הגיעו שלא מתוך מניעים ציוניים

3.      הכפלת האוכלוסייה בארץ

4.      חלק מהעולים אינם יהודים על פי ההלכה

מבצע משה ושנות ה80 ( העלייה מאתיופיה)

1.       נערכה כמבצע צבאי גלוי

2.      העלייה החלה במסע רגלי ארוך ומסוכן בסודאן

3.      העלייה החלה בעקבות פסיקה הלכתית שמבקשי העלייה הם יהודים

4.      העלייה הופסקה בעקבות חשיפת מבצע העלייה בעיתונות

מבצע שלמה: תשובה 1

1.       נערכה כמבצע צבאי גלוי

2.       חלק מהעולים אינם יהודים על פי ההלכה

3.       מעורבות גבוהה של מדינות המערב שהתבטאה בהפעלת לחץ על מדינת המוצא

4.       עיכוב יציאה של מבקשי העלייה, במשך תקופה ארוכה ללא סיבה



שאלה 10:

פוסטר מבצע משה:

1.      מבצע משה היא עלייה של יהודי אתיופיה לישראל במבצע אווירי.

הוא נקרא מבצע משה על שמו של משה רבינו שהוביל את ישראל לארץ כנען. מכיוון שלישראל לא ניו יחסים דיפלומטיים עם אתיופיה, המוסד קשר קשר עם בכירים מסודן, הגובלת עם אתיופיה. אלפי יהודים מאתיופיה הגיעו בהליכה רגלית עד לגבול סודן והמתינו שם במחנות פליטים זמניים עד שהובאו לישראל באמצעות ספינות חיל הים ומטוסים. במבצע זה עלו 7000 עולים. במסע המסוכן נספו לפחות 4000 יהודים ממגפות, רעב והתקפות של שודדים. לאחר שהובן שהשהייה במחנות ריכוז מסוכנת הם הובאו במבצע מואץ לארץ "במבצע משה".

2.      יציאת מצריים ומבצע "משה"-

בכרזה ניתן לראות ים הנחצה לשניים ומטוס העובר באמצע- התמונה מזכירה את יציאת מצרים. מבצע "משה" קרוי על שם משה רבינו שכשם שהוא הוציא את עם ישראל ממצרים, וכמו ההליכה של בני ישראל במדבר כך יצאו יהודי אתיופיה אל ארץ ישראל. זה היה מבצע עוצמתי שקרה במדינה שלנו והשפיע מאוד על האופי שלה ולכן בגלל זה הוזכר בחגיגות 70 שנה למדינה. הצבעים של הכרזה הם צבעי דגל אתיופיה הנראים בתמונה מאחורי המטוס העוזב את אתיופיה וטס למקום אחר.  בכרזה ניתן לראות כאילו את ים סוף נחצה לשניים ובאמצע המטוס – ים סוף מזכיר את יציאת מצריים והמטוס את יהודי אתיופיה העולים לארץ – אלמנטים אלו מחזקים את ההשוואה בין שני האירועים.

3.      אני מסכימה אם הטענה שאפשר להשוות בין יציאת מצרים למבצע משה מכיוון שבשני המקרים היהודים עוזבים את מקום מגוריהם הקבוע ועוברים מסע ארוך וקשה לארץ ישראל אם סכנות רבות בדרך.