משתמש:Hashita/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השיטה (באנגלית: Hashita) הינה אומנות לחימה ישראלית מקורית, שפותחה על ידי אלי לפלר ומיועדת למצבי הגנה עצמית קיצוניים בלבד.

על פי התפיסה הרעיונית של השיטה, על האדם הנמצא במצב של סכנת חיים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו בצורה הרדיקלית ביותר העולה על הדעת בכדי להסב ביטחון לחייו, לחיי יקיריו או לחיי אזרחים חפים מפשע שנקלעו למצב של סכנת חיים. השיטה ייחודית למדינת ישראל (אף על פי שהשיטה נלמדת בקרב אזרחים וכוחות שיטור ואכיפה גם בדרום אפריקה, אוסטריה, איטליה ועוד) ומותאמת לאופן החיים האגרסיבי לעתים השורר בישראל. השיטה אינה אומנות לחימה מסורתית כאומנויות אחרות-קראטה, נינג'יטסו, ג'ו ג'וטסו ועוד, ואינה מוגדרת כספורט תחרותי. השימוש בשיטה נעשה ברחוב, אך ורק במצבים קיצוניים בהם הגנה עצמית מחייבת שימוש בכלים רדיקליים לנטרול האיום.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסד "השיטה", אלי לפלר, בעל חגורות שחורות בשלוש אומנויות לחימה שונות: קראטה קיוקושינקאי, ג'ודו ודניס הישרדות, גדל והתחנך ברמת השרון.
אלי שירת כלוחם בשלדג וכקצין ביחידת עוקץ כשזו עוד הייתה בחיתוליה, וסיים את שירותו בצה"ל בשנת 1983, כשנה לאחר מלחמת לבנון הראשונה. עם שחרורו מהצבא, החל לעבוד כקב"ט של שגרירות הולנד. בנוסף, התאמן בטאי-קוון-דו במשך שנתיים והשתתף באימוני אגרוף תאילנדי וקיק-בוקס במקומות שונים באירופה. בשנת 1986 חזר אלי לישראל והמשיך להדריך בוגרי יחידות מיוחדות ואנשי מערכת הביטחון. בשנת 1988 הוזמן אלי לדרום אפריקה במטרה ללמד הגנה עצמית במועדון הקרטה של כריס תומפסון [1], דאן 8 בקראטה. בשנתיים בהן שהה אלי בדרוא"פ, התאמן ועבד עם מאסטרים מתחומים שונים, שהוסיפו, שינו ועיצבו את "המוצר המוגמר" בראשו של אלי.

בשנת 1990 חזר אלי לישראל והקים את מרכזי השיטה הראשונים.

עקרונות פסיכולוגיים-מעשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הקונספט המרכזי של השיטה, המעלה הראשונה בקונפליקט היא ההמנעות.

על פי מנטרה זו, השיטה מחלקת את ההיבט הפסיכולוגי-מעשי לשני חלקים על-פיהם חניך השיטה מחויב לפעול בזמן אמת:

פתרון קונפליקטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. כל אחד יכול (וצריך) לעמוד על זכותו לשלום ולבטחון
  2. הטכניקות היישומיות של השיטה ישמשו כמוצא אחרון בלבד.
  3. יש להמנע מעימות פיזי בכל דרך.
  4. יש לפתור סכסוכים ללא אלימות.
  5. יש להתנהג בכבוד כלפי הזולת וכלפי הסביבה.
  6. יש למלא אחר כללי ההתנהגות המונעת.
  7. יש לחפש תמיד דרך מילוט.

נקודת האל חזור-כאשר הקונפליקט הופך לבלתי נמנע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מוטיבציה, נחישות, מחויבות למטרה.
  2. התקפה בלבד.
  3. התנועה לפנים בלבד.
  4. מקסימום נזק במינימום תנועה וזמן.
  5. התגובה חייבת להיות סבירה בהתחשב בנסיבות.

עקרונות פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במידה וחניך השיטה לא הצליח או שאין באפשרותו כבר מלכתחילה לפעול לפי העיקרון הראשוני של הימנעות מקונפליקט, הוא מגיע לנקודת האל חזור. מרגע ההגעה לנקודה זו, על התלמיד להגיע למצב בו האיום מנוטרל בצורה המהירה ביותר האפשרית תוך ניצול אופטימלי של המשאבים העומדים לרשותו והתחשבות בגודל האיום העומד לפניו. על פי מנטרת השיטה, איום ייחשב לאיום אך ורק אם הוא מעמיד את חיי החניך, את חיי יקיריו או חיי אזרחים חפים מפשע בסכנת חיים מיידית. עד להגעה לרמה קיצונית זו של איום, תלמידי השיטה ינסו לפתור את הקונפליקט בדרכים של דיפלומטיה והימנעות, במטרה שלא להיכנס לעימות פיזי.

על פי עיקרון זה, ועל פי ההיבט המעשי באימונים במסגרת השיטה, התלמיד ישתמש בהתקפות רדיקליות במטרה לנטרל את האיום במהירות האפשרית, תוך התחשבות בגודל האיום על סמך עיקרון "מידה כנגד מידה" - פעולה שתיראה סבירה בהתחשב בסיטואציה.

ברוח השיטה, ההתקפה היא טוטאלית ולא מאפשרת מקום לפעולות הגנתיות. כשהיריב מגיע לתקוף, אנו מתגמלים במתקפת-נגד ומנסים להגיע למצב בו היריב מנוטרל ובשליטה מוחלטת שלנו במהירות האפשרית, וזאת באמצעות תנועתיות וערנות מרחבית מוגברת.

נוסף על כך, אחד העקרונות החשובים ביותר בשיטה הינו "עקרון החפצים הסלקטיביים".
לפי תפיסה זו, כל חפץ הנמצא בסביבה הקרובה לנו-עט, נייר, צלחת, מזלג, כובע וסלולרי אלו נשקים קרים איתם אפשר לבצע פעולות של דחיפה, הסטת תשומת לב, נעיצה (דקירה), חיתוך ושיסוף. מכיוון שבמדינת ישראל החוק אוסר על החזקת ונשיאת נשק (קר או חם), במצבים של סכנת חיים עלינו להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו בכדי לנטרל את האיום. ומכיוון שאנו לא נושאים נשק-אנחנו הופכים את הסביבה שלנו לנשק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]