משתמש:Saar.god/שמן עץ התה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה

שמן עץ התה (באנגלית: Tea tree oil) הוא שמן אתרי בעל ניחוח חזק של קמפור או אקליפטוס וגוון שנע בין צהוב חיוור עד שקיפות כמעט מוחלטת. השמן מופק מעליו של עץ התה האוסטרלי (Melaleuca Alternifolia) שמקורו בדרום-מזרחה של קווינסלנד ובחופה הצפון-מזרחי של ניו סאות' ויילס, אוסטרליה. שמן עץ התה הינו רעיל כאשר נבלע{{הערה|http://www.poison.org/articles/2010-dec/tea-תבנית:Tree-oil, אך כטיפול חיצוני בריכוז נמוך, נעשה בו שימוש קוסמטי לשטיפת העור. השמן נודע בזכות המגוון הרב של שימושיו הרפואיים; טיפול בבעיות דרמטולוגיות כגון [קשקשים, אקנה, כינים, הרפס, וזיהומים אחרים של העור, חיזוק ה[מערכת החיסונית, טיפול בבעיות הקשורות למערכת הנשימה ואף שימושים אנטי-בקטריאליים מסויימים.

היסטוריה ותכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עץ התה האוסטרלי שייך למשפחת ההדסיים ומקורו באוסטרליה וניו זילנד. מקור השם מיוחס ככל הנראה למגלה הארצות [קפטן קוק, שחלט את עליו להכנת התה. שמן עץ התה מוגדר על ידי ארגון התקינה הבינלאומי ISO 4730 "שמן המללויקה מסוג terpinen-4-ol", ומפרט את הרכבם של חמישה עשר רכיביו שבראשם ה- terpinen-4-ol האחראי בין השאר לסגולותיו האנטי-מיקרו-בקטריאליות והאנטי-דלקתיות של השמן. ישנם שישה סוגים של שמנים השונים זה מזה בהרכבם הכימי, ארבעה מהם מסוג 1,8 cineole, רכיב שמייחסים לו את רוב התופעות האלרגניות לשמן ולמוצריו.

שימוש בטוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות מקצועית מאשרת כי שמן עץ התה ניתן לשימוש במריחה בצורתו המדוללת על ידי רוב האנשים ללא תופעות לוואי חמורות. תופעות הלוואי כוללות גירוי העור, סבוריאה דרמטיטיס דהנת, אימונו גלובולין A, תגובות אריתמיות וכן תופעות של רגישות יתר מערכתית.

1. http://www.poison.org/articles/2010-dec/tea-tree-oil