משתמש:Shefshef/אצטדיוני הטניס בווימבלדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועדון הטניס דשא והקריקט "כל אנגליה"
(למפת לונדון רגילה)
 
מועדון הטניס דשא והקריקט "כל אנגליה"
מועדון הטניס דשא והקריקט "כל אנגליה"

מועדון הטניס דשא והקריקט הכל־אנגלי, הידוע גם בכינוי "המועדון הכל־אנגלי", ממוקם בווימבלדון אשר בלונדון שבאנגליה, ומהווה מועדון חברים פרטי. המועדון ידוע בעיקר בתור המתחם המארח את אליפות וימבלדון, תחרות הגראנד סלאם היחידה בעולם הטניס שעדיין משוחקת על משטחי דשא. תחרות זו התחילה את דרכה בתור תחרות חובבים אשר כללה את חברי המועדון וחבריהם, ונערכה במשך כמה ימים בכל קיץ. כיום אליפות וימבלדון הרבה יותר מוכרת וחשובה מהמועדון עצמו, אך למרות זאת, מועדון החברים עדיין פעיל.

במועדון ישנם 375 חברים, כ-100 שחקנים שהם חברים זמנים וכמה חברים של כבוד, כולל כמה אלופי וימבלדון לשעבר בתחרות היחידים וכמה אנשים שתרמו תרומות מיוחדות למשחק הטניס.

הפטרונית (לברר אם זה התרגום הנכון!!!) של המועדון היא המלכה אליזבת השנייה, ונשיא המועדון הוא הנסיך אדוארד, דוכס קנט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמר תחרות היחידות בטורניר הטניס של משחקים האולימפיים של שנת 1908.
צופים היושבים על טרסה וצופים במשחקים מרכזיים על גבי מסכים גדולים.

המועדון נוסד בשנת 1868 כ"המועדון הכל־אנגלי לקריקט", ואירח את תחרות הקריקט הראשונה שלו בשנת 1870. המיקום המקורי של המועדון היה בדרך וורפול שבווימבלדון. באותה התקופה משחק הקריקט היה פופולרי מאוד במועדון, עד אשר הוצג ענף הספורט הצעיר "טניס דשא" בשנת 1875, כאשר הותקן במועדון משטח דשא שיועד למען המשחק החדש. אליפות הטניס הראשונה לברים נערכה בשנת 1877, והמועדון שינה את שמו ל"המועדון הכל־אנגלי לקריקט וטניס דשא". בשנת 1882 המילה "קריקט" כבר הוצאה משמו של המועדון, לאחר שהטניס הפך להיות הפעילות המרכזית במקום. ב-1889 הוחזר הקריקט לשמו של המועדון מסיבות רגשיות, ושם המועדון הפך להיות "המועדון הכל־אנגלי לטניס דשא וקריקט". בשנת 1884 המועדון הוסיף תחרויות יחידות לנשים וזוגות לגברים, ובשנת 1913 נוספו גם תחרויות הזוגות לנשים והזוגות המעורבים. באולימפיאדת לונדון (1908) אירח המועדון את תחרויות הטניס.

בשנת 1922 עבר המועדון למקומו הנוכחי בצ'רץ' רוד שבווימבלדון. המגרש המרכזי הקיים כיום הוקם גם הוא בשנה זו. הוא שופר והורחב מאז מספר פעמים. הפעם האחרונה היתה לקראת התחרות שהתקיימה בשנת 2009, אז נוסף למגרש גג נפתח, והותקנה בו תאורה מלאכותית. בשנת 1928 מגרש מספר 1 הישן נפתח לצידו המערבי של המגרש המרכזי. במהלך מלחמת העולם השנייה המועדון נשאר פתוח עם צוות מצומצם בהרבה, ושימש כוחות ביטחון והצלה שונים. בשנת 1940 אף פגעה פצצה של 500 פאונד במגרש המרכזי, והרסה 1,200 מושבים. בשנת 1997 הוחלף מגרש מספר 1 הישן בזה הנוכחי, ומרכז השידור נבנה גם הוא. זמן קצר לאחר מכן נבנה בניין המילניום על שטחו של מגרש מספר 1 הישן. בבניין זה יש מתקנים ושירותים עבור השחקנים, התקשורת, השופטים והחברים.

בכל חמש שנים המועדון מנפיק אגרות חוב לחובבי טניס על מנת לגייס כספים. כל אגרת חוב מזכה את בעליה בזוג כרטיסים לכל יום של הטורניר לאורך חמש שנים. אגרות החוב המקוריות הונפקו בשנת 1920.

ה"ייחודיות" של המועדון כללה גם איסור על שחקנים שחורים לשחק במועדון עד שנת 1951, כאשר גם שחקנים יהודים לא יכלו עד שנת 1952 לראות במועדון את ביתם. לפי אנג'לה בוקסטון, יהודיה בריטית שזכתה אלופת עבר של תחרות הזוגות בווימבלדון, המצב שתואר לעיל הוביל להרחקתה מן המועדון. בשנת 2004 התייחסה בוקסטון לעובדה שמועדון כל אנגליה, כמעט 50 שנים לאחר שזכתה בגביע בשנת 1956 בצוותא עם אלתאה גיבסון, לא הזמין אותה עדיין הצטרף למועדון, ואמרה: "אני חושבת שהאנטישמיות עדיין קיימת שם. העובדה שאני לא חברה מדברת בעד עצמה."

בשנת 2012 אירח המועדון את טורניר הטניס האולימפי ששוחק במסגרת אולימפיאדת לונדון.

מתקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגרש המרכזי של המועדון לפי התקנת הגג הנפתח.
המגרש המרכזי של המועדון לאחר התקנת הגג הנפתח.

נכון לשנת 2012, ישנם במועדון 19 מגרשי דשא, 5 מגרשי חימר אדום, 3 מגרשי חימר קונטיננטליים, מגרש חימר ירוק אחד וחמישה מגרשים הנמצאים בתוך אולמות. בנוסף ישנם עוד 22 מגרשי דשא המשמשים את המתחרים באליפות וימבלדון לאימונים לפני במהלך התחרות. המגרשים ניתנים לשימוש בין החודשים מאי לספטמבר. הדשא נגזם לגובה של 8 מילימטרים מאז שנת 1995, ומאז שנת 2001 הדשא הוא כולו רב שנתי. לאור השחיקה של הדשא בעת השימוש בו, המגרשים מחודשים בכל שנה בחודש ספטמבר. לשם כך עושים שימוש בטון דשא מדי שנה.

המגרש הגדול ביותר הוא המגרש המרכזי, ובו משוחקים משחקי הגמר השונים הנערכים באליפות וימבלדון. הציטוט מעל כניסת השחקנים למגרש הוא ציטוט מתוך השיר "אם" של רודיארד קיפלינג, שאומר: "וּשְׂרוֹת תּוּכַל גַּם עִם עַוְלָה אוֹ נִצָּחוֹן, אַחַת דָּתַם, חָסִיד אוֹ מִתְחַזֶּה."[1]

בתחילה, נבנו המגרשים כך שהמגרש העיקרי היה ממוקם במרכז המתחם, כאשר כל המגרשים האחרים מקיפים אותו. מכאן גם הכינוי "המגרש המרכזי". המגרש המרכזי הנוכחי, שנבנה בשנת 1922 כאשר המועדון עבר מיקום, לא היה ממוקם בדיוק במרכז המתחם בעת שנבנה. אולם, ככל שנבנו מגרשים חדשים לאורך השנים, שמו הלך והצדיק את עצמו. נכון לשנת 2012, לאחר ההרחבה האחרונה שנערכה בשנים 2007-2008, ישנם 15,000 מקומות באצטדיון. נכון לשנת 2009 זהו אצטדיון הטניס הרביעי בגודלו בעולם. בשנת 2009 הושלמה התקנה של גג נפתח במגרש המרכזי. הגג עשוי מבד חסין למים שמאפשר לאור השמש להגיע לדשא, ונפתח או נסגר בתוך פחות מ-10 דקות.

מגרש ראשי נוסף הוא מגרש מספר 1. המגרש נבנה בשנת 1997 ומכיל בסביבות 11,550 מושבים. לעיתים משמש מגרש מספר 1 לקיום של משחקי גביע דייוויס (המגרש המרכזי נשמר עבור אליפות וימבלדון. מגרש מספר 2 חדש נבנה בשנת 2009, ובו 4,000 מקומות ישיבה. מגרש מספר 2 הישן נקרא כעת מגרש מספר 3, והוא נבנה מחדש לאחר אליפות וימבלדון שנערכה בשנת 2009. מגרש זה זכה לכינוי 'בית קברות למדורגים', וזאת מכיוון שהתרחשו בו הפתעות רבות שבהן מדורגים גבוהים הפסידו לשחקנים חלשים יותר.

חובבי טניס שלא זכו לקנות כרטיסים למגרשים הראשיים נוהגים להתרכז על גבעת הדשא מצפון למגרש המרכזי, שם מוצב מסך ענק עליו משודרים המשחקים במגרשים הראשיים. הגבעה הזו זכתה לכינוי "גבעת הנמן" (Henman Hill) על שמו של הטניסאי הבריטי טים הנמן. בשנים האחרונות הוסב שמה ל"תלולית מארי" (Murray Mound) על שמו של אנדי מארי, הטניסאי הבריטי המוביל נכון לשנת 2012.

במועדון יש גם מוזיאון הנקרא "מוזיאון הטניס דשא וימבלדון" ומגרש קריקט, אם כי כזה שקטן מדי מכדי לארח תחרויות ברמה גבוהה.

אליפות וימבלדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגרש מספר 1.

בין המאפיינים של לאליפות וימבלדון, המייחדים אותה משאר תחרויות הגראנד סלאם ניתן למנות את העובדה שזוהי תחרות הגראנד סלאם היחידה שמשוחקת על משטחי דשא, שהשחקנים חייבים ללבוש בה בגדים לבנים ושיום ראשון האמצעי של התחרות הוא יום חופש. המנצח בתחרות היחידים מקבל גביע מוזהב שעליו חרוטות המילים: "הזוכה בתחרות היחידים לגברים של הטורניר מקבל גביע מצופה זהב שעליו חקוקה הכתובת: "אלוף העולם ביחידים של מועדון טניס הדשא הכל-אנגלי".

450,000 איש מגיעים לצפות במשחקי האליפות מדי שנה. כ-90% מהרווחים שמרוויח המועדון כתוצאה מהאליפות מופנים לפיתוח הטניס בבריטניה. בין השנים 1998-2008 עמדו הרווחים על כ-25-33 מיליון לירות שטרלינג. האליפות מנוהלת על ידי ועדה המורכבת מ-12 חברי מועדון ומשבעה נציגים של התאחדות הטניס דשא.

בשנת 2003 בוטלה על ידי הנסיך אדוארד, דוכס קנט, מסורת רבת שנים ולפיה שחקנים קדו לפני התא המלכותי שנמצא בצד הדרומי של המגרש המרכזי, ושבו יושבים בני משפחת המלוכה הבריטית ואח"מים נוספים. הנסיך אדוארד חשב שהמסורת הזאת אנכרוניסטית מדי לזמנים הנוכחים. בשנת 2006, יושב הראש של המועדון, טימותי פיליפס, אמר שהשוואת הפרסים המשולמים לגברים ולנשים באליפות היא דבר שהוא לחלוטין לא הוגן כלפי הגברים. זאת משום שגברים משחקים בתחרויות גראנד סלאם משחקים שיטת הטוב מחמש מערכות, ואילו הנשים משחקות בשיטת הטובה משלוש מערכות. למרות דברים אלו, הכריז פיליפס שנה מאוחר יותר על השוואת הפרסים בתחרויות הגברים והנשים. בכך תמה תקופה שנמשכה מעל למאה שנים, שבה גברים זכו לתשלום כספי גבוה יותר עבור הישגיהם באליפות, והאליפות התייצבה בשורה אחת עם שלושת טורנירי הגראנד סלאם האחרים, שכבר שילמו באותה התקופה סכומים זהים לגברים ולנשים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{DEFAULTSORT:All England Lawn Tennis And Croquet Club}} [[Category:The Championships, Wimbledon]] [[Category:1908 Summer Olympic venues]] [[Category:2012 Summer Olympic venues]] [[Category:Olympic tennis venues]] [[Category:Tennis venues in London]] [[Category:Sports clubs established in 1868]] [[Category:Croquet in the United Kingdom]] [[Category:Sport in Merton]] [[cs:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[da:The All England Lawn Tennis & Croquet Club]] [[de:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[es:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[fa:باشگاه تنیس و کروکت انگلستان]] [[fr:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[it:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[he:אצטדיוני הטניס בווימבלדון]] [[nl:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[ja:オールイングランド・ローンテニス・アンド・クローケー・クラブ]] [[no:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[pl:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[pt:Wimbledon (clube de tênis)]] [[ro:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[ru:Всеанглийский клуб лаун-тенниса и крокета]] [[sr:Свеенглески клуб за тенис на трави и крокет]] [[fi:All England Lawn Tennis and Croquet Club]] [[sv:All England Lawn Tennis & Croquet Club]] [[tr:All England Club]] [[uk:Всеанглійський клуб лаун-тенісу і крокету]] [[zh:全英草地网球和门球俱乐部]]