נחש גדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנחש גדות
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: הומלופסיים
סוג: Erpeton
מין: נחש גדות
שם מדעי
Erpeton tentaculatum
לספד, 1800
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נחש גדות צעיר בדיג.

נחש גדות[2] (שם מדעי: Erpeton tentaculatum) הוא מין נחש ממשפחת ההומלופסיים, אשר מהווה את המין היחיד בסוג Erpeton. נחש זה מצוי בטבע לאורך דרום-מזרח אסיה בתאילנד, קמבודיה ווייטנאם. הוא תואר למדע ב-1800.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו נחש בעל מראה מוזר עם זוג "מחושים" מעל פיו, אשר עוזרים לו לחוש את סביבתו מתחת למים והוא הנחש היחיד בעל "מחושים" כאלה. הוא קטן יחסית בגודלו, מגיע לאורך של כ-50 עד 90 ס"מ בבגרות וצבעו משתנה מאפור כהה עד לחום עם מספר רצועות בהירות יותר. הנחש הוא תת-ארסי אך אינו מסוכן לאדם, מאחר שהארס חלש מדי וגם מצוי בניבים האחוריים והוא מותאם בעיקר להריגת טרף. נחש זה משריץ צאצאים חיים.

הנחש חי בטבע רק במקווי מים של אגמים, ביצות ושדות אורז מוצפים ולעיתים מצוי אף במים מליחים ואף במי ים בקרבת החוף והוא בעל אורח חיים כמעט לגמרי מיימי, כשהוא מגושם מאוד ביבשה אך עולה בלילות להתפלש בבוץ.

הנחש הוא אוכל דגים מובהק ולרוב הוא נע באיטיות סמוך לצמחייה המיימית, וכשמפתיעים אותו הוא מחקה פני מת. הוא אורב לטרף לדגים קטנים, אותם הוא חוטף במהירות ביכולת מפתיעה לנחש לאן הדג עלול להימלט. הנחש יוצר גירוי במים דרך צווארו ובמהירות מפתל אותו, לפני שהוא מסתער על המקום אליו הדג מנסה להימלט ואז מכיש אותו ובולע אותו. יכולת זו ידועה גם מנחשים צעירים והיא מולדת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחש גדות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נחש גדות באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ לפי החלטות האקדמיה ללשון העברית