נמל בית (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נמל בית
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ארז תדמור
הופק בידי משה אדרי, לאון אדרי, טליה קליינהנדלר, אסנת הנדלסמן קרן
תסריט ארז תדמור
שלמה אפרתי
עריכה עינת גלזר-זרחין
שחקנים ראשיים יורם חטב
שמיל בן ארי
מוזיקה אופיר ליבוביץ'
צילום זיו ברקוביץ
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2016
משך הקרנה 95 דקות
שפת הסרט עברית
דף הסרט ב־IMDb

נמל בית הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2016 בבימויו של ארז תדמור, עם יורם חטב ושמיל בן ארי בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי ארז תדמור ומשה אפרתי ועוסק במאבקי כוח אלימים בנמל אשדוד בין העובדים ובראשם ראש ועד חזק ואלים ובין הנהלת הנמל ומנהל אחד שרוצה להשליט סדר ולחסל את השחיתויות בנמל.

הצילומים נערכו בנמל אשדוד ובתחנת הכוח אורות רבין.

הסרט היה מועמד לשלושה פרסי אופיר בטקס פרסי אופיר לשנת 2016:

זיו ברקוביץ זכה בפרס על הצילום הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהרון אביטן (יורם חטב) חוזר כעבור שנים רבות לנמל אשדוד לאחר ששירת בתפקידים בכירים בצי הסוחר בארצות הברית. החלטתו נעוצה ברצונו לחדש ולטייב את יחסיו עם בתו טלי (לירון בן שלוש) ובעלה רונן (אודי פרסי), להיפגש עם אמו מדלן (דליה בגר) ולהכיר את נכדתו התינוקת, סיון. גם אביו המנוח עבד בנמל ואהרון מכיר טוב את ראש ועד העובדים אזולאי (שמיל בן ארי) ואת מנהל הנמל, בן עמי (שרון אלכסנדר) וסגנו בן בסט (שלום שמואלוב) שהחליטו למנותו לתפקיד מנהל מחלקת ים בנמל שאחראית על הכנסת אניות לנמל והוצאתן ממנו באופן הבטוח והיעיל ביותר.

אזולאי מבהיר לאביטן כי הוא הבוס בנמל ועל פיו יישק דבר, הוא אחראי על כל העובדים כולל אלה שבמחלקת הים. כאשר אזולאי מורה לעובד בשם קרביץ (אייל רוזלס) לשטוף את מכוניתו המהודרת על הרציף בניגוד לנהלים, זורק העובד חפץ מתכתי על המכונית ומנפץ את השמשה.

אביטן רוצה להכניס למחלקה נוהלי עבודה לפיהם נהג בארצות הברית. הוא מורה לשלומי (אייל סלמה) לרדת מהגוררת ולעבור קורס רענון לאחר שלא עשה כן במשך מספר שנים. בכך קורית ההתנגשות הראשונה בינו לאזולאי. אזולאי דורש ממנו גם להעביר מתפקידו את הנתב הוותיק קרביץ שמתנגד לשלטונו של אזולאי.

אביטן נאלץ להיכנע ולוותר על קרביץ לאחר שגם מנהל הנמל מורה לו על כך.

ההנהלה מציבה שעון נוכחות והעובדים מוחים ורוצים להסירו. רונן, חתנו של אביטן מתנגד והעובד פינטו (מיכה אוזין סליאן) משליך אותו מהמדרגות והוא נפגע בכל גופו. בשל כך מנתקת טלי את קשריה עם אביה.

אביטן מכיר את קצינת המכס בנמל, ילנה שוסטר (אנה דוברוביצקי) ומתפתח ביניהם רומן אהבה. ילנה היא אם יחידנית שנאלצה להחזיר את בתה לאוקראינה בגלל מצבה הכלכלי.

אביטן מגלה שבהוראת אזולאי יוצאת בלילות סירה נהוגה בידי אלפסי (יעקב זדה דניאל) אל ספינה זרה העוגנת מחוץ לנמל ומורידה משם סחורה מוברחת של בקבוקי שתייה חריפה ובהעלמת עין של המכס. הסחורה מוברחת לעיר ונמכרת בחצי מחיר.

אביטן מודיע זאת להנהלה ואזולאי מושעה לחקירה. פורצת שביתה כללית בנמל וההנהלה שולחת עובדים חלופיים שמגורשים במכות על ידי השובתים ואז נכנסים שוטרים באלימות ומתגברים על השובתים. השביתה נשברת וההנהלה עומדת להחזיר את אזולאי.

אביטן נפגש אתו ומודיע על התנגדותו לחזרתו לנמל. אזולאי מגלה לו כי גם קצינת המכס ילנה מעורבת במעשה השחיתות הזה וכי אם לא יבטל את התנגדותו, הוא יפרסם זאת בתקשורת. אביטן נשבר ומסיר את התנגדותו. הם נפגשים עם ההנהלה שמודיעה כי הם הולכים להפריט את הנמל ולמכור אותו לחברה פרטית. אביטן נשבר, מחליט לעזוב שוב לארצות הברית ונפרד מילנה שמודה כי שיתפה פעולה רק בגלל מצבה הכלכלי. אזולאי מסכים להישאר ומתקבל בשמחה על ידי העובדים שאינם יודעים על ההפרטה שתגרום לפיטורי רבים מהם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
יורם חטב אהרון אביטן ראש מחלקת ים בנמל
שמיל בן ארי אזולאי ראש הוועד
אנה דוברוביצקי ילנה שוסטר מוכסת
שרון אלכסנדר בן עמי מנהל הנמל
אייל רוזלס קרביץ עובד נמל
לירון לבו חיים מלגזן
שלום שמואלוב בן בסט סגן מנהל
אייל סלמה שלומי עובד נמל
יעקב זדה דניאל אלפסי עובד נמל
לירון בן שלוש טלי בתו של אהרון
דליה בגר מדלן אביטן אמו של אהרון
אודי פרסי רונן חתנו של אהרון
מיכה אוזין סליאן פינטו עובד נמל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]