ננוטירנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןננוטירנוס
שלד של ננוטירנוס
שלד של ננוטירנוס

השוואה לאדם (בכחול)
השוואה לאדם (בכחול)

תקופה
קרטיקון עליון 68.5–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: טירנוזאוריים
סוג: ננוטירנוס
מין: Nanotyrannus lancensis
שם מדעי
Nanotyrannus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ננוטירנוס (שם מדעי: Nanotyrannus; מילולית: "טיראן ננסי") הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הטירנוזאוריים שחי בסופו של הקרטיקון לפני 68.5–66 מיליון שנה באמריקה הצפונית. סוג דינוזאור זה התגלה ב-1988 וקיבל שם בידי החוקרים רוברט בקר, פיליפ קורי ומייקל ויליאם. עם זאת כיום מספר חוקרים (למשל ג'ק הורנר) רואים בו סוג בספק שמאובניו (שכנראה שייכים לשלושה פרטים) שייכים לצעירים של טירנוזאורוס רקס. הוא היה קטן יחסית לטירנוזאורוס והגיע לאורך 5.2 מטר, גובה של 2 מטר ומשקל 600–900 ק"ג.

המאובנים של דינוזאור זה נמצאו ב-1946, אך זוהו כמאובני גורגוזאורוס. בהמשך התגלו הבדלים במבנה שגרמו להפריד אותו. התגלו מאובנים של גולגולת חלקית ושל כמה עצמות. אם היה סוג נפרד, היצור היה דומה מאוד לטירנוזאורוס, אך קטן יותר וכמותו בעל זוג אצבעות קטנות ברגליו הקדמיות. הוא הכיל לסת מלאת שיניים והשתמש בשרירי הצוואר כדי לנשוך בחוזקה את טרפו.

היצור נכחד ככל הנראה בעת הכחדת הקרטיקון הגדולה לצד קרובו הגדול.

ב-2024 התפרסם מאמר שקבע שננוטירנוס היה סוג נפרד מהטירנוזאורוס, בנימוקים שיש מספיק הבדלים בעצמות, שקצב הגדילה שהוסק ממאובני הננוטירנוס מתאימים לפרט בוגר שהגיע לגודל מלא ולא לפרט צעיר בתהליכי גדילה מהירה, וכן שזרועות הננוטירנוס ארוכות יותר מאלו של טירנוזאורוס בוגר.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ננוטירנוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]