פוטמוטריגון ברכיורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפוטמוטריגון ברכיורה
מצב שימור
מצב שימור: אין מספיק נתונים
[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
סדרה: טחנאים
משפחה: טריגוני נהרות
סוג: Potamotrygon
מין: פוטמוטריגון ברכיורה
שם מדעי
Potamotrygon brachyura
גינטר, 1880
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוטמוטריגון ברכיורה (שם מדעי: Potamotrygon brachyura) הוא מין של טריגון מהמשפחה הנאוטרופית טריגוני נהרות המצוי במימי אגן הנהר הריו דה לה פלטה שבאורוגוואי וצפון ארגנטינה. לעיתים הוא מכונה טריגון נהרות ענק, יחד עם המין Himantura polylepis, החי במימי דרום-מזרח אסיה, אשר משתייך לטריגונים האמיתיים.

דג זה יכול להגיע לרוחב 1.5 מטר בין אורך סנפיריו ומשקלו עולה על 220 ק"ג, אם כי קטן מהמין מדרום-מזרח אסיה העולה על 600 ק"ג. בכל זאת הוא המין הגדול ביותר במשפחתו (אף שהפרטריגון מצליח לעקוף אותו במוטת סנפיריו, אך לא במשקל), ואחד מהגדולים שבדגי נהרות אמריקה הדרומית. היחידים שמתחרים איתו על התואר הם הפיררוקו והשפמנון הגדול פיראיבה.

טריגון זה בעל סנפירים דמויי-כנפיים שטוחים ומעוגלים שאיתם הוא "מרחף" מרחק קצר מקרקעית הנהר והוא בעל זנב קצר עבה ושרירי המצויד בקצה בעוקץ בעל ארס, היכול להצליף במהירות למעלה כדי להתגונן מטורף. הוא בעל גוני כתמים כתומים-ירוקים על רקע כהה המעניק לו הסוואה מתחת למים.

הטריגון מצוי בטבע באגן הריו דה לה פלטה (אנ') בנהרות: פרגוואי, פרנה ואורוגוואי ברחבי צפון ארגנטינה, פרגוואי, אורוגוואי וברזיל. הוא נמצא גם בבוליביה ביובל הפילקומיו, ויימצא גם ביובלים התחתונים של נהר הפרגוואי לרבות בביצות הפנטנל. בפרנה הטריגון כבר לא יכול לנדוד צפונה עקב בניית סכר איטייפו.

טריגונים אלה ניזונים לצד הקרקעית מטרף חולף קטן כמו דגים, רכיכות או סרטנים והצעירים יאכלו פלנקטון וחרקי מים עד הבגרות. כמו רוב הטריגונים הוא משריץ כ-19 צאצאים בשנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פוטמוטריגון ברכיורה באתר הרשימה האדומה של IUCN