פוקואיזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפוקואיזאורוס
שלד של פוקואיזאורוס
שלד של פוקואיזאורוס
תקופה
קרטיקון תחתון 125 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
סוג: פוקואיזאורוס
מין: Fukuisaurus tetoriensis
שם מדעי
Fukuisaurus tetoriensis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוקואיזאורוס (שם מדעי: Fukuisaurus; מילולית: "הלטאה של פוקואי") הוא סוג של דינוזאור צמחוני מקבוצת האורניתופודה שחי ביפן במהלך הקרטיקון לפני 125 מיליון שנה מזמננו. במראהו היה קרוב לאיגואנודון, אך היה קטן יותר והיה מאבות ההדרוזאוריים. הוא התגלה בתצורת קיטדני (אנ') שבהונשו, יפן, ותואר בשנת 2003. סוג זה כלל מין אחד - Fukuisaurus tetoriensis, הקרוי על שם קבוצת טטורי (Tetori Group). בהמשך התגלו ממצאים נוספים שהשתייכו לסוג זה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפוקואיזאורוס היה אורניתופוד קטן יחסית והחוקר גרגורי ס. פאול העריך ב-2010 שהגיע לאורך 4.5 מטרים ולמשקל 400 קילוגרם. בדומה לאיגואנודון היה בעל גפיים קדמיות קצרות בעלות מעט זיזים על הכפות והיה בעל חוליות זנב גדולות שעזרו ליציבה. היו לו לסתות קצרות עם חוטם כפוף כמו של האלטירינוס, ובתוך הלסת שורה של שיניים קצרות אחוריות שעזרו לטחינת מזון. הוא התקיים ביערות של יפן מלפני 125 מיליון שנה, אולי בעדרים קטנים כמו קרוביו וניזון מעלים או מצמחייה קרקעית.

החוקרים חלוקים על שיוכו אף שמוסכם שהוא שייך לקבוצה איגואנודונטיה. חלק מהחוקרים רואים בו בן למשפחת האיגואנודוניים בעוד אחרים רואים בו דמוי הדרוזאור. כיום הוא נחשב לטקסון ללא מקור בקבוצה אנקילופולקסיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוקואיזאורוס בוויקישיתוף