פטרודאוסטרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפטרודאוסטרו
איור של פטרודאוסטרו
איור של פטרודאוסטרו
תקופה
קרטיקון תחתון 105 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
תת־סדרה: פטרודקטיליים
משפחה: קטנוצ'סמטיים
סוג: פטרודאוסטרו
מינים

Pterodaustro guinazui

שם מדעי
Pterodaustro
בונפרטה, 1970
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של פטרודאוסטרו

פטרודאוסטרו (שם מדעי: Pterodaustro; מילולית: "כנף מהדרום") הוא סוג של זוחל מעופף מסדרת הפטרוזאורים שחי באמריקה הדרומית לפני 105 מיליון שנה.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובניו של פטרוזאור זה נמצאו בכמה מחצבים בפרובינציה סן לואיס שבמרכז ארגנטינה, וכן בצ'ילה. לאורך השנים נמצאו מעל 750 פטרוזאורים בחפירות, מה שהופך אותו לאחד מהידועים שבפטרוזאורים. הוא קיבל את שמו ב-1969 בידי הפלאונטולוג חוסה בונפרטה (José Bonaparte) ומשמעותו "כנף דרומית". השם המדעי מנציח את הפלאונטולוג הארגנטינאי רומן גיניאסו (Román Guiñazú).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה היה פטרוזאור עם מוטת כנף באורך 250 סנטימטר והיה בעל רגליים חזקות וזנב ארוך יחסית. למרות זאת הוא נחשב לקרוב של הפטרודקטיל ושל הפטרוזאורים הגדולים, שרובם היו חסרי זנב. לפטרוזאור זה הייתה גולגולת מוזרה באורך 29 סנטימטר שהייתה בעלת לסת תחתונה כפופה בהרבה מהעליונה ושתי הלסתות נעו כלפי מעלה בקשת. בקצוות הלסת התחתונה היו מעל 100 מברשות דמויות-שיניים שאורכם הגיע ל-3 ס"מ. במבנם הם דמו ללסתות הפלמינגו, כמה ברווזים ולווייתני מזיפות אשר כל אלה משתמשים בהם כדי לגרוף יצורים קטנים מהמים ולסנן בעזרת ה"מברשות" את המים החוצה. כך ייתכן שהפטרוזאור חי בקצוות אגמים או חופים ושליית דגים וסרטנים. לעיתים כך נראה הוא גם בלע אבנים קטנות.

לא ברור אם היה יכול גם לצוף על המים, אך ייתכן שבשל גודלו היה זקוק למסלול המראה גדול לצורך מעוף בדומה לפלמינגו או לברבורים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטרוזאור זה הופיע במשחקים פארק היורה 3: בניית פארק, עולם היורה: המשחק ובסדרה דינו דן .

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטרודאוסטרו בוויקישיתוף