צדק של אב (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צדק של אב
Sweet Girl
בימוי Brian Andrew Mendoza עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פיליפ אייזנר, גרג הורביץ, Will Staples עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מאט צ'יז עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ייסון מומואה
מנואל גרסיה-רולפו
איזבלה מונר
דומיניק פומוסה
נלסון פרנקלין
מייקל ריימונד ג'יימס
לקס סקוט דייוויס
ראזה ג'אפרי
ג'סטין ברת'ה
בריאן האווי
איימי ברנמאן
אדריה ארחונה
רג'י לי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה סטיבן פרייס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברי אקרויד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2021 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 96 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צדק של אבאנגלית: Sweet Girl) הוא סרט מותחן אקשן אמריקאי משנת 2021 בבימויו של בריאן אנדרו מנדוזה. הסרט נכתב על ידי פיליפ אייזנר וגרג הורביץ. בסרט מככבים ג'ייסון מומואה, איזבלה מונר, מנואל גרסיה-רולפו, אדריה ארג'ונה, ראזה ג'אפרי, ג'סטין ברת'ה, לקס סקוט דייוויס, מייקל ריימונד-ג'יימס ואיימי ברנמאן.

הסרט עוסק במסע הנקמה של אב ובתו לאחר שאם המשפחה מתה מסרטן כי חברת תרופות מושחתת גרמה לתרופה מצילת חיים לצאת מהשוק. הסרט שוחרר בנטפליקס ב-20 באוגוסט 2021, וקיבל ביקורות שליליות מהמבקרים על הסיפור הקלישאתי והפוטנציאל המבוזבז של הסרט, אבל הפעלולים שבו זכו לשבחים. Metacritic העריך אותו כבעל ביקורות מעורבות עד ממוצעות.

באוקטובר 2021 נטפליקס הודיעה ש-68 מיליון חשבונות צפו בלפחות 2 דקות מהסרט תוך חודש מפרסומו בנטפליקס.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת קופר מתגוררת בפיטסבורג, פנסילבניה, המשפחה מאושרת ביחד, כשהאב, ריי, ובתו המתבגרת רייצ'ל חולקים עניין בתרגול אמנויות לחימה מעורבות והגנה עצמית בחדר הכושר שריי מנהל. עם זאת, הדברים מתדרדרים כשאמנדה קופר, אשתו של ריי, חולה בסרטן. לריי נאמר שתרופה חדשה מצילת חיים שפותחה על ידי חברת ביופריים יכולה להציל אותה. עם זאת, הוא מגלה לאחר מכן שהתרופה יצאה מהשוק בגלל שמנכ"ל ביופריים, סיימון קילי, שילם ליצרן כדי לעכב את הייצור. ריי רואה את קילי בטלוויזיה בשידור חי וריי מתקשר ומאיים להרוג את קילי אם אשתו תמות. לאחר שאמנדה מתה, ריי ורייצ'ל הרוסים.

שישה חודשים לאחר מכן, ריי מקבל טלפון מהעיתונאי החוקר מרטין בנט, שאומר לו שיש לו ראיות לפעילות פלילית ושחיתות שביצעה חברת ביופריים. הם נפגשים ברכבת התחתית, מבלי שהם מודעים לזה שרייצ'ל ורוצח שכיר בשם סנטוס עוקבים אחריהם, כל אחד בנפרד. בנט מסביר שביופריים שיחדה את כל מי שמטיל ספק במעשים המלוכלכים של החברה, אבל לפני שהוא יכול לשתף עוד, סנטוס דוקר אותו למוות, ואז דוקר את ריי ומפיל את רייצ'ל, משאיר את שניהם על הרציף.

שנתיים לאחר מכן, ריי עוקב באובססיביות אחרי קילי ואחרי הפעילויות של ביופריים. הוא מסתנן למכירת הצדקה של ביופריים, שבה קילי הוא הדובר המרכזי, ומאיים עליו. קילי אומר לו שיו"ר ביופריים עומד מאחורי כל השחיתות. במאבק האכזרי שאחריו, ריי הורג שומר ראש וחונק את קילי למוות. לאחר מכן הוא בורח עם רייצ'ל והם מתחבאים באכסניה מחוץ לעיר. רייצ'ל, מודאגת שאביה הלך רחוק מדי, יוצרת קשר עם סוכנת ה-FBI שרה מיקר ומנסה לשכנע אותה לבדוק את מעלליו של ביופריים. שני שכירי חרב חומקים לאכסניה כדי לתקוף את ריי ואת רייצ'ל, אבל ריי טומן מלכודת והורג את שניהם. לאחר מכן הוא מציב מארב כדי לתקוף את שיירתו של יו"ר ביופריים אך סנטוס מופיע ויורה למוות ביו"ר ביופריים, מה שגורם לריי ורייצ'ל לברוח.

ריי ורייצ'ל עוקב אחרי סנטוס למסעדה, שם הם קבעו להיפגש. סנטוס, שחווה בילדותו רדיפה מצד הממשלה בארץ מולדתו, מודה שהוא אוהד את מטרתו של ריי. הוא מסכים להפוגה זמנית ומודה שחברת הקונגרס דיאנה מורגן היא המעסיקה שלו. סנטוס מזהיר שבפעם הבאה שהם ייפגשו, הוא יהרוג אותם.

בשובו לעיר, ריי נרדף על ידי ה-FBI ונמלט אל הגג של פארק PNC. בעוד סוכנת ה-FBI מיקר מנסה לשכנע אותו לרדת מהגג, מתגלה ש"ריי" היא בעצם רייצ'ל. מתגלה שריי מת מפצעיו ברכבת התחתית לפני שנתיים. רייצ'ל, הסובלת מ-PTSD והפרעת זהות דיסוציאטיבית, הקדישה את עצמה לנקום את מות הוריה, שכן היא שבורה לאחר שאיבדה את שני הוריה בהפרש של מספר חודשים. היא קופצת לנהר אלגני אך היא נמצאת על ידי ה-FBI, מרוסנת ומוכנסת לאמבולנס. לאחר שהשתחררה, היא מאתרת את משרד הקמפיין של חברת הקונגרס מורגן, שם סנטוס תוקף אותה. לאחר מאבק אכזרי נוסף, היא דוקרת את סנטוס למוות.

היא מתעמתת עם מורגן וכופה ממנה וידוי שבו היא מודה שהיא שוחדה על ידי ביופריים עבור חוזים ממשלתיים ושהיא הורתה על הפגיעה בבנט ובריי. רייצ'ל בורחת ושולחת את ההקלטה ל-FBI. לאחר מכן, מורגן נעצרת על פשעיה, בעוד רייצ'ל משיגה דרכון מזויף, מחליפה את כספה במטבע קריפטוגרפי ועולה על מטוס לעתיד מזהיר יותר.[2]

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2019, הוכרז שג'ייסון מומואה יצטרף לצוות השחקנים של הסרט, כשבריאן אנדרו מנדוזה יביים את התסריט שכתבו פיליפ אייזנר, גרג הורביץ וויל סטייפלס, ג'ייסון מומואה ישמש גם כמפיק בסרט.[3] באוקטובר 2019 איזבלה מרסד הצטרפה לקאסט של הסרט.[4] בדצמבר 2019, מנואל גרסיה-רולפו, רזה ג'פרי, אדריה ארג'ונה, ג'סטין ברתה, לקס סקוט דייוויס, מייקל ריימונד-ג'יימס, דומיניק פומוסה, בריאן האו, נלסון פרנקלין ורג'י לי הצטרפו לקאסט של הסרט.[5]

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא ב-20 באוגוסט 2021 בנטפליקס.[6][7]

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות Rotten Tomatoes, הסרט מחזיק בדירוג של 24% עם דירוג ממוצע של 4.3/10. בקונצנזוס הביקורתי של האתר נכתב: "עמוס בקלישאות אקשן ומוכזב בגלל תפנית מאוחרת בעלילה, צדק של אב מבזבז סיפור בעל פוטנציאל תהודה". ב-Metacritic, לסרט יש ציון ממוצע של 46 מתוך 100, מה שמציין "ביקורות מעורבות או ממוצעות".

פרנק סצ'ק, מבקר הקולנוע של "הוליווד ריפורטר", משבח את הדרך שבה הבמאי "מטפל בפעולה ללא הפסקה ביעילות ועושה שימוש מצוין במקומות הנרחבים שלפיטסבורג", אבל הוא מבקר את האופן שבו הסרט "מתדרדר לסדרה חסרת מוח של אלימות" אשר פוגעים באמינות הסרט.[8]

קרייג ד. לינדזי, מבקר הסרטים של AV Club, מכנה את הסרט "חזרה גדולה ומגושמת לקולנוע של שנות ה-90".[9]

פול ביירנס, מבקר הקולנוע של "סידני מורנינג הראלד", מתח ביקורת על התסריט של הסרט, על החורים בעלילה, ועל המסר של תאוריית הקונספירציה ה"מזיקה" שלו לגבי חיפוש נקמה.[10]

מאט זולר סייץ, מבקר סרטים של האתר RogerEbert.com, מכנה את הסרט "דרמה רחבת ידיים, חבולה, לפעמים מפותלת, ולעיתים קרובות מתישה רגשית עם קטעי פעולה בתוכה". סייץ קובע כי הסרט הוא "...ארוך מדי ולא מאורגן, ולעיתים קרובות פשוט מדי", כיוון שהוא מנסה למזג חמש או שש עלילות של סרטים "שוברי קופות" משנות התשעים ומשנות האלפיים בסרט אחד.[11]

דייוויד לואיס, מבקר הקולנוע של "סן פרנסיסקו כרוניקל", מכנה את הסרט "מופרך" ומצהיר שהוא "לא אמין כמעט בכל צעד". לואיס מצהיר שהדמויות "מפותחות במעט" והוא מציין ש"הסיפור יכול היה להשתמש ביותר עדינות".[12]

בנג'מין לי, כתב של האתר ה"גרדיאן" קובע ש"ראוי להערצה" שסרט כמו זה מבקר את "השיטות האמורליות של הפארמה הגדולה" ואת האתגרים שיש לאמריקאים עניים לגשת לטיפול רפואי.[13] בעוד לי משבח את "נקודת המוצא המהותית באופן מפתיע", הוא קובע כי "האקטואליות הדקיקה" של התסריט "מובילה את הסרט עד כה".[13] לי מצהיר שהטוויסט בסרט הוא "שטותי לחלוטין" וגורם לסרט להפוך ל"פנטזיה ביזארית" ול"בלגן חסר פשר".[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Every Viewing Statistic Netflix Has Released So Far". What's on Netflix. 25 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Mendelson, Scott. "Netflix's Most-Watched Movie, 'Sweet Girl,' Has A Huge Twist That Won't Please Anyone". Forbes (באנגלית).
  3. ^ McNary, Dave (29 ביולי 2019). "Jason Momoa to Produce, Star in Thriller 'Sweet Girl' for Netflix". Variety. נבדק ב-11 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Sneider, Jeff (21 באוקטובר 2019). "Exclusive: 'Dora' Star Isabela Merced Joins Jason Momoa in Netflix Movie 'Sweet Girl'". Collider. נבדק ב-11 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ N'Duka, Amanda (12 בדצמבר 2019). "Jason Momoa Netflix Film 'Sweet Girl' Adds Cast". Deadline Hollywood. נבדק ב-12 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Fleming, Mike Jr. (12 בינואר 2021). "Netflix Unveils A 2021 Film Slate With Bigger Volume & Star Wattage; Scott Stuber On The Escalating Film Ambition". Deadline Hollywood. ארכיון מ-12 בינואר 2021. נבדק ב-12 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Rubin, Rebecca (27 באפריל 2021). "Netflix's Packed Summer Movie Slate Includes 'Kissing Booth 3' and Bob Ross Documentary". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Schenk, Frank (20 באוגוסט 2021). "Jason Momoa in Netflix's Sweet Girl: Film Review Isabela Merced co-stars in this thriller about a man seeking revenge on the pharmaceutical company that denied his desperately ill wife a life-saving medication". Hollywood Reporter. נבדק ב-10 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Lindsey, Craig D. (20 באוגוסט 2021). "It's Jason Momoa versus Big Pharma in Netflix's dopey Sweet Girl". avclub.com. נבדק ב-11 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Byrnes, Paul (20 באוגוסט 2021). "Bad acting, nonsensical plot: what's the point of Jason Momoa revenge thriller?". Sydney Morning Herald. נבדק ב-10 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Seitz, Matt Zoller (20 באוגוסט 2021). "Sweet Girl". RogerEbert.com. נבדק ב-10 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Lewis, David (20 באוגוסט 2021). "Review: 'Sweet Girl' a vigilante justice film against Big Pharma". datebook.sfchronicle.com. San Francisco Chronicle. נבדק ב-10 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ 1 2 3 Lee, Benjamin (20 באוגוסט 2021). "Sweet Girl review – Jason Momoa's Netflix action thriller is a non-starter". theguardian.com. The Guardian. נבדק ב-10 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)