קאוסטנטין, מלך הפיקטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קאוסטנטין
Causantín mac Fergusa
לידה 775 לערך
פטירה 820
שם מלא קאוסטנטין מק פרגוסה
מדינה פיקטים
שושלת המלכים הפיקטים
תואר מלך הפיקטים
אב פרגוס מק אכדאך עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים דרסט, דומנל
מלך הפיקטים
789820
(כ־31 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צלב דאפלין, כיום בכנסיית סרפס הקדוש שב, דאנינג, מזכיר את קאוסטנטין מקר פרגוסה: Custantin filius Fircus.

קאוסטנטין או קאוסטנטין מק פרגוסהאנגלית: Caustantín; בגאלית סקוטית: Caustantín mac Fergusa - "קונסטנטין בנו של פרגוס"; 775 לערך - 820) היה מלך הפיקטים (מלך פורטריו), משנת 789 ועד מותו.

עד התקופה הוויקטוריאנית כונה קונסטנטין בכינוי "קונסטנטין הראשון, מלך סקוטלנד" אולם כיום, בעקבות מחקרים היסטוריים, ניתן כינוי זה לקונסטנטין, בנו של קנת מק אלפין.

קונסטנטין ייסד את הכנסייה בדנקלד בה מוחזקים שרידיו של קולומבה הקדוש שהובאו מאיונה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה סברה לפיה קאוסטנטין היה אחיו של אואנגוס, שמלך אחריו, וכי שניהם היו בניו של פרגוס מק אכדאך, מלך דאל ריאטה. כיום סבורים החוקרים כי שניהם היו נכדים או נינים של אואנגוס מק פרגוסה - מלך הפיקטים ולא של מלך דאל ריאטה.

ביחס לתקופת שלטונו של קאוסטנטין יש הערות מועטות בדברי הימים האירים - וככל הנראה ספרי דברי הימים שהוחזקו באיונה באותה עת לא שרדו עד ימינו. מסיבה זו, האזכורים של תקופת שלטונו מועטים. מהאזכורים המועטים ניתן ללמוד כי בתקופה זו פשטו הויקינגים על חופיה המערביים של סקוטלנד ושל אירלנד, וכי איונה הותקפה בשנת 789 וראש המנזר נוח מקינגראת' נהרג בהתקפה זו (כאמור ב"דברי ימי אלסטר"). מתקפות הוויקינגים אירוע בשנים 794796, 798, 802 ו-806.

על פי דברי ימי אלסטר נערך בשנת 789 קרב בין קאוסטנטין לבין קונאל מק טאיג - קרב שהוביל ככל הנראה לתבוסתו של קונאל ולעלייתו לשלטון של קאוסטנטין בעקבות ניצחונו.

אזכורו השני של קאוסטנטין בדברי הימים הוא אזכור מותו בשנת 820.

ג'ון מפרדון מציין כי קאוסטנטן הקים את מנזר דאנקלד, ואנדרו מוייטאון מתארך את הקמת המנזר לשנת 815 אולם בהמשך מציין כי המנזר נוסד לאחר מותם של קרל הגדול והאפיפיור לאו השלישי.

קאוסטנטין היה אחד מתומכי המנזרים בנורת'מבריה וברשימות המנזר (שנכתבו בשנת 840 לערך) מצוין כי נאמרו לזכרו תפילות.

לאחר מותו של קאוסטנטין עלה לשלטון אחיו, אואנגוס, ולאחר מותו של אואנגוס עלה לשלטון דרסט, בנו של קאוסטנטין. ככל הנראה דומנל, בנו השני של קאוסטנטין, היה מלך דאל ריאטה בין השנים 811835.

צלב דאפלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלב דאפלין אשר בעבר סברו שבא להנציח את ניצחונו של קנת מק אלפין על הפיקטים והפיכתו למלך סקוטלנד (בדומה לאבן סואנו) הוא למעשה צלב המנציח את קאוסטנטין - ושמו מוזכר על הצלב. ככל הנראה צלב אבן זה הוזמן על ידו או הוזמן לזכרו. על הצלב מוזכר השם "קוסטנטין פיליוס פירקוס" בלטינית: Custantin filius Fircus - "קוסטנטין בנו של פירקוס".

ישנה סברה לפיה סרקופג אנדרו הקדוש הוכן אף הוא עבור קונסטנטין, אבל מרבית החוקרים אינם מקבלים סברה זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]