קולוסוזאוריני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקולוסוזאוריני
איור משוער של קווטסזאורוסאיור משוער של קווטסזאורוס

שלד של ארגנטינוזאורוס

שלד של ארגנטינוזאורוס
תקופה
קרטיקון, 101.62–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מקרונריה
קבוצה: קולוסוזאוריני
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
שם מדעי
Colososauria
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולוסוזאוריני (שם מדעי: Colossosauria; מילולית: "לטאות קולוסליות") היא קבוצה של דינוזאורים זאורופודים טיטאנוזאורים מהקבוצה ליתוסטרוטיה. הם חיו במשך הקרטיקון, לפני 101.62 עד 66 מיליון שנה, באמריקה הדרומית.

קבוצה זו כוללת את מיני הדינוזאורים הגדולים ביותר בעולם, לרבות את הארגנטינוזאורוס, הפוארטזאורוס והפטגוטיטאן שהגיעו לאורך של 30 עד 40 מטרים ומשקל של 70 עד 100 טון. היו להם עצמות תומכות עצומות, כלוב צלעות רחב מאוד, שעלה על שמונה מטרים, וגולגולת מוגבהת בעלת שיניים עבות שסייעו לתלישת עלים מהעצים. בשל גודלם הם היו איטיים מאוד ומשערים שבכל זמן נתון, היו צריכים להשאיר לפחות שלוש מרגליהם על הקרקע, כלומר יכלו להרים רק רגל אחת בכל פעם (לעומת בעלי חיים קטנים וקלים יותר, המרימים שתי רגלים בעת ההליכה, ואפילו שלוש או את כל הארבע בריצה).

הקבוצה הוגדרה ב-2019 בידי ברנרדו גונסלס-ריגה וצוותו, על סמך השוואה בין טיטנוזאורים הקרובים מעל למשפחת הסלטזאוריים, אך אינם כוללים אותה. עם זאת ישנם חוקרים שלא מסכימים עם שיוכים אלה ומצמידים את הסוגים לקבוצות אחרות, כמו האנטארקטוזאוריים, הסלטזאוריים והטיטאנוזאוריים.

הקבוצה כוללת שתי קבוצות עיקריות: רינקונזאוריה (Rinconsauria) - קבוצה בה שני סוגים: Muyelensaurus ו-Rinconsaurus, ולוגנקוזאוריה (Lognkosauria), הכוללת את הדינוזאורים הגדולים ביותר.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולוסוזאוריני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לעיתים משויך למשפחה אנטארקטוזאוריים שלא נחשבת לתקפה