ארגנטינוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןארגנטינוזאורוס
שלד משוחזר של ארגנטינוזאורוס
שלד משוחזר של ארגנטינוזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון, 93.5–97 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
אינפרא־סדרה: זאורופודה
על־משפחה: טיטאנוזאוריה
משפחה: אנטארקטוזאוריים או לונגקוזאוריה
סוג: ארגנטינוזאורוס
מין: A. huinculensis
שם מדעי
Argentinosaurus
בונפרטה וקוריאה, 1993
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
השוואת גודלו של ארגנטינוזאורוס (בסגול) לעומת הדינוזאורים הגדולים ביותר מקבוצות טקסונומיות אחרות ובן אדם.

ארגנטינוזאורוס (שם מדעי: Argentinosaurus) הוא סוג של דינוזאור זאורופוד מענף טיטאנוזאוריה שנודע בגודלו הרב. הארגנטינוזאורוס היה אחד הדינוזאורים הגדולים ביותר שחיו אי-פעם, וייתכן שאף הגדול שבהם, הן מבחינת אורך והן מבחינת משקל: אורכו מוערך בין 30 ל-40 מטר כאשר 36.6 מטרים (120 רגל) הוא האומדן המקובל[1] ומשקלו בין 70 ל-100 טונות. הארגנטינוזאורוס חי בדרום אמריקה בתקופת הקרטיקון כ-97-94 מיליון שנים לפני זמננו.

על שיוכו הסיסטמטי בתוך ענף הטיטאנוזאוריה יש מחלוקת. בעבר הוא שויך למשפחת האנטארקטוזאוריים[1] אך כיום מקובל יותר לשייכו לתת-ענף הלונגקוזאוריה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגנטינוזאורוס היה זאורופוד ענק טיפוסי והתאפיין בגוף גדול וכבד, וצוואר וזנב ארוכים. את רוב זמנו בילה באכילת צמחים ונדידה ביבשת אמריקה הדרומית בחיפוש אחר מקורות מזון. נראה שחי בעדרים קטנים, שסיפקו לו הגנה חלקית מפני טורפים. הגנתו העיקרית מפני טריפה הייתה גודלו הרב, שכן באותה תקופה התפתחו בדרום אמריקה טורפי ענק: מפוזאורוס רוסה וגיגאנוטוזאורוס, שהיה מגדולי הטורפים היבשתיים שחיו אי-פעם.

בשל מחסור במאובנים ישנה מחלוקת על תנוחת הצוואר של הארגנטינוזאורוס: האם צווארו היה זקוף בדומה לברכיוזאוריים ומספר טיטאנוזאורים אחרים[2] או די אופקי בערך בגובה הירכיים כמו בדיפלודוקיים ומספר טיטאנוזאורים בהם דרדנוטוס הידוע משלד שלם יחסית. בהתאם לכך, ישנם שחזורים בהם צווארו זקוף וישנם שחזורים (כגון שלד משוחזר במוזיאון כרמן פונס) בהם צווארו בגובה הירכיים.

גודל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגנטינוזאורוס נחשב לדינוזאור הגדול ביותר הידוע מחומר מאובנים סביר. כשנתגלה, העריך גרגורי פול את אורכו ב-35 מטר ואת משקלו ב-80–100 טונות. הערכות אחרות נקבו גם הן באורך של 30–36 מטר ומשקל דומה.

שלד משוחזר של ארגנטינוזאורוס, הכולל חלק מהמאובנים המקוריים, כולל עצם השוקית (fibula), נמצא במוזיאון כרמן פונס (Museo Carmen Funes). שלד זה הוא באורך כ-130 רגל (40 מטרים) וגובהו בכתפיים 7.3 מטר.[3] זהו השלד הארוך ביותר בתצוגה מוזיאלית. שלד זה שימש לחקר התנועה של הזאורופוד הענק[3] אך מספר פלאונטולוגים מתחו ביקורת על מספר אי-דיוקים בשחזור.

הערכות אחרות ניסו לקבוע את אורכו על ידי השוואה לטיטאנוזאורים אחרים. ב-2006 קרפנטר השווה את מבנה גופו לזה של סלטזאורוס ואמד את אורכו של הארגנטינוזאורוס ב-30 מטר בלבד. הערכות אחרות הציעו אורך קצר אף יותר: כ-26 מטר, דבר ששולל ממנו את תואר הזאורופוד הארוך ביותר. הערכות לגבי המשקל פחות נפוצות אך מקובל להעריך את משקלו ב-75 טונות.

הפלאונטולוג תומאס ר. הולץ הבן בספרו Dinosaurs: The Most Complete, Up-to-Date Encyclopedia for Dinosaur Lovers of All Ages - נספח סוגי הדינוזאורים - מעריך שאורכו של הארגנטינוזאורוס הוא 36.6 מטרים (120 רגל) ומשקלו כ-13 פילים אפריקנים בוגרים.[1]

ב-2017 תואר מדעית זאורופוד ענק - פטגוטיטאן. דינוזאור זה היה באורך של כ-37 מטרים (121 רגל) ובעל עצם הירך (femur) באורך 238 סנטימטר והיקף של פחות מ-110 ס"מ. לעומת זאת, עצם הירך הגדולה ביותר של הארגנטינוזאורוס הייתה באורך 250 ס"מ ובהיקף 118 ס"מ, דבר שמרמז שהארגנטינוזאורוס היה גדול במקצת מפטגוטיטאן.[4] עם זאת, בשל חומר המאובנים החלקי וגודל השגיאות בהערכות לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעתי מי היה גדול יותר, ורק אפשר לומר שהם היו בערך באותו גודל.

איור השוואתי של גודלי דינוזאורים מפורסמים מ-5 ענפים שונים (למעלה) והשוואה של גודלי הדינוזאורים הגדולים ביותר - הטיטאנוזאורים (למטה).
מקרא ומפתח מינים:      ארגנטינוזאורוס,      פטגוטיטאן,      פוארטזאורוס,      אלמוזאורוס,      זאורופוסידון,      סופרזאורוס,      אפטוזאורוס,      שאנטונגוזאורוס,      סטגוזאורוס,      אנקילוזאורוס,      ספינוזאורוס,      טירנוזאורוס,      טריצרטופס.
שלושת הדינוזאורים הגדולים ביותר
שם שם מדעי איור אורך מרבי משקל (הערכת מקסימום) משקל (הערכה עדכנית) חומר המאובנים
ארגנטינוזאורוס Argentinosaurus 36–40 מטר 70–100 טון מטרי 70–83 טון מטרי סביר
פטגוטיטאן Patagotitan 37 מטר 77 טון מטרי 69 טון מטרי טוב
פוארטזאורוס Puertasaurus 30–40 מטר 80–100 טון מטרי 60–70 טון מטרי חלקי
ראו גם: דינוזאוריםזאורופודהטיטאנוזאוריה


גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עצם הירך (femur) של ארגנטינוזאורוס

הארגנטינוזאורוס, או ליתר דיוק, המין Argentinosaurus huinculensis, נתגלה, תואר וסווג לראשונה ב-1993 על ידי הפלאונטולוגים חוסה בונפרטה (אנ') ורודולפו קוריה(אנ'). המאובנים שלו נתגלו באזור Huincul Formation(אנ') של Río Limay Subgroup(אנ') בפרובינציית נאוקן שבארגנטינה. המאובנים כללו בעיקר חוליות מעמוד השדרה, מספר עצמות מאגן הירכיים ושוקה.

המאובנים שנתגלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארגנטינוזאורוס התגלו רק מאובנים חלקיים ולא שלד שלם. מאובני ההולוטייפ כוללים מספר חוליות (6 חוליות מהגב ו-5 חוליות מאזור אגן הירכיים), מספר צלעות והשוקה (tibia) ברגל האחורית. אחת מהחוליות שנמדדו היא באורך 159 ס"מ ואילו אורך השוקה הוא 155 ס"מ.[5]

בנוסף לכך, נתגלתה גם עצם ירך (femur) לא שלמה, שזכתה לסימון MLP-DP 46-VIII-21-3. עצם זו מיוחסת לארגנטינוזאורוס והיקפה כ-118 ס"מ.[6]

באמצעות השוואת הפרופורציות של עצמות אלה לזאורופודים אחרים מהענף טיטאנוזאוריה ושינוי סקלה איזומטרי יכולים החוקרים להעריך את גודלו המלא של ארגנטינוזאורוס, אם כי מרווח השגיאה גדול עקב המחסור בשלד שלם.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם המדעי של דינוזאור זה הוא Argentinosaurus huinculensis. פירוש שם הסוג הוא "לטאת ארגנטינה" על שם הארץ בה נתגלה, ארגנטינה, ופירוש שם המין huinculensis הוא "של Huincul" על שם התצורה הגאולוגית Huincul בה נתגלה בתוספת הסיומת הלטינית ensis שפירושה "של".

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארגנטינוזאורוסים נראים בסרט הדוקומנטרי דינוזאורים: ענקי פטגוניה, בו הם מותקפים בידי גיגאנוטוזאורוסים שמנסים לצוד אותם ללא הצלחה.

תמונות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארגנטינוזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 ד"ר תומאס ר. הולץ הבן, נספח סוגי הדינוזאורים (הסברים), מעודכן לינואר 2012 - עמ' 36.
  2. ^ למשל פוארטזאורוס כפי שנראה בשחזור זה מאת סקוט הארטמן.
  3. ^ 1 2 3 William Irvin Sellers, Lee Margetts, Rodolfo Aníbal Coria, Phillip Lars Manning, March of the Titans: The Locomotor Capabilities of Sauropod Dinosaurs, PLOS ONE,‏ 30 באוקטובר 2013.
  4. ^ ד"ר מאט ודל, Don’t believe the hype: Patagotitan was not bigger than Argentinosaurus, אתר SVPOW,‏ 9 באוגוסט 2017.
  5. ^ Bonaparte J, Coria R (1993). "Un nuevo y gigantesco sauropodo titanosaurio de la Formacion Rio Limay (Albiano-Cenomaniano) de la Provincia del Neuquen, Argentina". Ameghiniana. 30 (3): 271–282., בספרדית
  6. ^ Mazzetta, Gerardo V.; Christiansen, Per; Fariña, Richard A. (2004). "Giants and Bizarres: Body Size of Some Southern South American Cretaceous Dinosaurs" (PDF). Historical Biology. 16 (2–4): 71–83. doi:10.1080/08912960410001715132. נבדק ב-2008-01-08.