קופריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקופריון
תקופה
יורה עליון 151 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
סוג: קופריון
מין: Koparion douglassi
שם מדעי
Koparion
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קופריון (שם מדעי: Koparion) הוא סוג של דינוזאור תרופוד מקבוצת הקלורוזאוריה שהשתייך למשפחת הטרודוניים. המאובנים של הדינוזאור התגלו ב-1993 בתצורת מוריסון יוטה על יד המונומנט הלאומי דינוזאור משרידים בודדים של השיניים. הסוג תואר ב-1994 בידי החוקרים דניאל צ'ור (Daniel Chure) וברוקס בריט (Brooks Britt) כשמשמעות שמו: "κοπάριον" - סכין כירורגית קטנה. הסוג מכיל מין יחיד - Koparion douglassi, הקרוי לכבוד החוקר ארל דאגלס.

הקופריון היה דינוזאור קטן יחסית שידוע רק משן מהלסת העליונה קצרה, מעוקלת וחזקה באורך 1.9 מ"מ וגובה 2 מ"מ והיא בעלת בסיסים נמוכים משוננים לאורכם, דבר המצביע על תזונה קרניבורית. עם זאת עקב גודלו הקטן כנראה שניזון רק מטרף קטן של זוחלים או חרקים.

דינוזאור זה היה מבין הראשונים שבטרודוניים הידועים והיה קדום אף מהארכיאופטריקס, ראשון העופות. דבר זה יכול להצביע על קשר בין הטרודונים לבין אבולוצית העופות, מאחר שאולי הארכיאופטריקס התפתח מצאצאיו והוא מבין החברים הקדומים ביותר בקבוצה דיינוניכוזאוריה, לצד ממצאים מאובנים לא מזוהים של טרודונאי מסין[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קופריון בוויקישיתוף
  • קופריון, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brochu, C.A., and Norell, M.A., 2000, "Temporal congruence and the origin of birds", Journal of Vertebrate Paleontology, 20: 197-200